Stesen Keretapi Mentakab

Minggu lepas Kak Jang dan Kak Andak datang ke Temerloh. Tak taulah mengapa tiba-tiba je mereka nak ke Temerloh. Rasanya mereka saja nak jumpa mak sebab pada hari itu juga mak sampai di Temerloh dari rumah abang cik di Keratong 3 setelah seminggu berada di sana. Begitulah selalunya apabila mereka rindu kat mak. Mak tu kebiasaannya bukan nak duduk lama di rumah anak-anak sebab teringatkan pondok dan kawan-kawannya yang sama-sama memondok di Kg. Pangsenam.

Akak Jang dan Akak Andak pergi ke rumah abang cu dulu. Malam tu abang cu ajak kome sekeluarga makan sekali di rumahnya . Seronok dapat berjumpa dengan adik-beradik ni weh. Teringat masa kecil-kecil dulu, kakak aku nilah yang banyak menjaga aku bila mak ayah pergi kerja. Sesekali dapat makan bersama-sama ni rasa seronok tak terkatalah. Terima kasihlah akak kerana menjengok kome di Temerloh ni.

Gulai masam tempoyak ikan talapia campur terung pun ada. Sepinggan ni tak cukup rasanya.

Seronok amat mak bila berjumpa dengan cucu-cucunya. Ha apa tunggu lagi. Bacalah doa! Mat demeh tak nok makan ye?

Haaa yg. ini abang cik aku. Senyum lebar dia bila nampak aku nak tangkap gambar.

Lepas makan kome berborak kat luar rumah. Seronok duduk kat luar malam-malam ni, berangin dan sejuklah sikit. Tapi tak berborak lama lah sebab abg. cik penat setelah jauh memandu dari Keratong 3 ke Segamat, lepas tu ke Bahau kerana ada urusan katanya. Kemudian pergi pula ke Kuantan mengantar anaknya Nurul yang bekerja di Hospital Kuantan. Lepas tu Abg. cik dan akak Ani terus ke rumah abg. cu di Temerloh ni menghantar mak. Gayanya malam ni dia terpaksa tidur di rumah abg cu lah walaupun kalau ikutkan esok dia bekerja. Kena ambil cuti lah? Tak daya nak balik dah weh. Hari pun dah dekat 11.00 malam ni.

Esoknya kak jang dan kak andak bertandang ke rumah aku di Temerloh Jaya pula. Masa tu aku baru dapat gaji. Aku bawalah kedua kakak aku tersayang ni ke Restoran Ibu Jah untuk merasa satay kajang yang di jual di restoran ni. Pada aku kira sedaplah satay kat sini. Sataynya pun besar daripada tempat lain di Temerloh ni. Selain tu, kalau nak masakan panaspun ada.

Akok oder lah. Mintoklah apa-apa. Keh belanja malam ni.

Tengah menunggu makanan yang dipesan. Lambat sikit makanan sampai. Nampaknya ramai juga yang datang ke restoran ni ya.

Tengok anak aku tu. Gaya lemah je! Rupanya dia tak berapa sihat. Malam tu, aku dan isteri tak dapat tidur. Entah kenapa telinga anak aku jadi sakit. Akhirnya aku bawa dia ke Hospital Temerloh. Kalau nak kira tengah malam begini untuk kecemasan je. Aku tak pastilah sakit anak aku ni dikira kecemasan ataupun tidak. Tapi yang pasti aku dah pening kepala dan tak dapat tidur bila anak jadi begini. Mana ada klinik dibuka pagi-pagi buta ni. Hospital jelah harapannya.

Jenuh juga menunggu di hospital tu sebab doktor sibuk dengan kes lain, mungkin kes eksiden agaknya. Bila jumpa doktor, doktor bagi tahu telinga anak aku ada fungus akibat selsemanya. Hampir pukul 7.00 pagi baru aku sampai ke rumah semula.

Lepas sembahyang subuh, aku mengambil keputusan menelefon guru besar untuk memberitahu yang aku ambil cuti hari ni. Tak tahan mengantuk weh. Karang datang sekolahpun jadi tersengguk-sengguk dalam kelas tak guna juga. Selepas aku membeli sarapan untuk akak-akak dan mak, aku pun lenalah  di pagi  Jumaat  tu hingga dekat pukul 10.00 pagi.

Lebih kurang pukul 10 setengah pagi, aku menghantar kak jang dan kak andak ke Stesen Keretapi Mentakab sebab mereka nak naik keretapi pukul 11.30 pagi di Mentakab untuk balik ke Merapoh. Semasa perjalanan ke stesen keretapi, aku singgah dulu basuh kereta kat Cyclone Car Wash yang tak jauh dari rumah aku ni.

Car wash ni baru dibuka kira-kira 2 bulan lepas. Sekali servis rm4 je tak termasuk cuci tayar dan vakum. Aku nampak orang Bangladesh je yg. jadi pekerja kat sini.

Sebenarnya aku baru nilah basuh kereta cara ni. Aku saja je bawa kakak basuh kereta kat sini untuk merasa jika mereka tak pernah lagi masuk basuh kereta di tempat macam ini.  Takut juga akak aku bila tengok berus berpusing di sekeliling kereta aku.

Tengok brother ni tengah lap kereta aku dengan tuala besar. Terima kasih ya.

Sampai dah ke Stesen Keretapi Mentakab. Aku saja ambil gambar bangunan tu kerana nampak macam unik sikit.

OK tak kereta aku lepas basuh kat situ. Sayang, mesin tu takda berus untuk membersih bahagian bawah kereta. Tengok, masih ada kesan kuning tanah di bawah kereta tu! Emm! Jadi, rasanya mesin ni hanya sesuai untuk basuh kereta yg. tak berapa kotor. Betul tak?

Sebelah kiri tu kak jang. Di kanan pula kak dak.

Mak sedang berbual dengan kak jang. Agaknya tengah berkirim salam pada anak cucu mak di Merapoh lah tu.

Akak Jang, Akak Andak dan semua adik-beradiklah selalu sangat datang ke Temerloh ni melawat mak. Alhamdulillah lah aku nampak semua anak cucu mengambil berat tentang keadaan mak. Pendek kata anak cucu gilir-berganti melawat mak ni. Semoga keadaan ini berterusanlah sampai bila-bila.

Akak bila nak datang ke rumah kami lagi. Terima kasihlah akak kerana menjaga aku masih kecil dan atas jasa yang ditaburkan selama ini. Segala jasa mu tak ternilai harganya. Kalau ada terkasar bahasa dan sebagainya, maafkanlah ya.

4 ulasan:

1. sayang....anok sedare ,anok menantu sedare dan cucu2 sedare tak dapat nok join....ayoh tok berape sehat..lame juge kome tok ke temerloh dah

2. salam..

amboi makan je deme..

berkilat keter yakk

BalasPadam
  3. tak jauh dah dr rumoh mak abah akak tu..

4. Ayah tak sehat! Sabarlah. Ada masa mohlah ke temerloh.

Berkilat sebab baru je lepas basuh tu...

ohh org mentekab, dekatlah kite ni yek?

BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

• 9 March 2024 Sabtu Sambungan dari cerita kat *SINI *. Walaupun nak mencari kedai Roti Canai Kayu Arang tempat dan jalannya sempit tapi berjaya ...
  • [image: TRADISI MENUBA IKAN SUNGAI PAHANG 1930AN] [image: TRADISI MENUBA IKAN SUNGAI PAHANG 1930AN] [image: TRADISI MENUBA IKAN SUNGAI PAHANG 1930AN] [ima...
  • Halo…Slot Mudah Menang (nonton channel Youtube Slot Mudah Menang)…nice to meet you bagi seluruh pembaca blog ini. Bersama ini penulis sharing informasi pen...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Ibu mengandung mati dibunuh... kejamnya manusia... UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPAT...
  • [image: https://drive.google.com/file/d/1gARq5pZPyhDgD94uQfTTxQGasdWyWma6/view?usp=sharing] Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat semua. Sila klik...
  • *Seei Penyampaian Bantuan Awal Persekolahan (BAP) Tahun 2020 SK St Mary Kuala Lumpur* *Tarikh : 6.3.2020* *Hari : Jumaat * *Tempat : Dewan St Mary*
  • *Ogawa BG330DT Brush Cutter * Tu dia brand or model mesin rumput yang aku beli baru baru ini. Ini hasil mentelaah pak cik google dan menginterview abam aba...
  • selamat mengundi pada 9 mei 2018
  • APO DAH JADI BLOGSPOT NI MARIN KOBA NAK TUTUP TGK2 ADO LAIE SERUPO IDUP SOGAN MATI TAK MAU TAPI LOBIH TORUK DARI PARTI SUCI TERKONTUT PUN TIDAK..SENDAWO P...
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Pemandangan depan rumah Mertua AbgAji di kampung. Takda rezeki balik kali ini semua buah-buahan belum masak lagi. Perdu buluh(baka rebung madu) yang bar...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...