kain dalam

Macam biasalah musim-musim cuti ni banyaklah orang buat kenduri kahwin. Seronok juga aku bila pada cuti sekolah akhir tahun baru-baru ini (2010) aku dapat pergi ke beberapa majlis kenduri kahwin di kampung lahirku di Merapoh, Kuala Lipis, Pahang dan di kampung isteri aku di Sungai Siput, Lubuk China, Melaka. Selain daripada dapat berjumpa dengan saudara mara yang dah lama tak jumpa serta makan kenduri, aku juga seronok tengok pelbagai ragam manusia yang datang ke majlis ini.

Salah satu majlis perkahwinan yang aku hadiri baru-baru ini.

Dalam majlis beginilah orang  berkumpul untuk meraikan pengantin termasuklah mereka yang bekerja di perantauan. Ada rakan-rakan atau saudara mara yang dah berpuluh tahun tak jumpa akhirnya bertemu semula di majlis seperti ini.  Apabila dah lama tak bertemu, pelbagai perasaanlah yang timbul seperti gembira, segan, dan sebagainya. Maklumlah, selain daripada dah lama tak berjumpa, penampilan, rupa dan saiz masing-masing pun dah banyak berubah.

Pelbagai perkaralah yang dibualkan. Bermula dengan bertanya khabar kawan-kawan lama hinggalah berbual tentang politik dan sebagainya. Ada khabar yang menggembirakan dan ada juga khabar yang sebaliknya.

Kadang-kadang berita itu tidak diduga sama sekali. Yelah, dulu dia ni nampak taklah pandai sangat tetapi dengar-dengarnya sekarang ni dah jadi uasahawan yang berjaya serta berkahwin dengan anak orang kenamaan pula.

Ada pula kawan yang dulunya memang nampak cemerlang di sekolah tetapi tak ke manapun rupanya. Lebih malang lagi ada yang dah macam batang buruk kerana terlibat dengan gejala dadah dan sebagainya. Lebih mengharukan, ada yang pergi terlebih dahulu daripada aku untuk menghadap yang Maha Esa. Innalillahiwainnairaajiuunn...!

Itulah lumrah kehidupan. Jadi sedarlah aku bahawa terlalu dangkal akal aku untuk menduga sesuatu perkara. Hidup ini rasanya terlalu singkat. Sedar tak sedar kini terlalu banyak menda yang dah  berubah.

Entah berapa kerat sahaja lagi orang-orang yang dulunya aku panggil pokteh, makwe, makngah dan sebagainya dapatku lihat di majlis seperti ini. Dahulu merekalah orang yang memeriahkan majlis-majlis seperti ini. Merekalah yang ligat memainkan peranan untuk menjayakan majlis dengan lawak, senda gurau dan sebagainya.

Dah lama aku tak mengukur kelapa ni weh. Zaman aku sekolah menengah dulu, selalulah buat kerja ni menolong mak ayah aku masa di kampung. Sekarang kalau aku nak kelapa tak payah kukur sendiri dah. Beli jelah di kedai. Masa kenduri pertunangan anak saudara aku Huda di Merapoh baru-baru, aku tolonglah mengukur kelapa di rumah akok jang. Banyak juga  kelapa yang aku kukur. Rasanya dalam 20 biji tu habislah. Mulanya rasa sakit juga belakang tetapi dalam 10 minit mengukur, sakit tu hilang sendiri je.

Sekarang ramai di kalangan mereka tidak kelihatan lagi. Kebanyakkannya yang aku lihat kini adalah orang-orang baru yang aku sendiri tidak berapa cam. Hanya saling sengih dan senyum sahaja yang dapat diberikan apabila  terpandang. Masing-masing berasa segan nak memulakan perbualan dek kerana jarang berjumpa serta kurang mengenali.

Maklumlah zaman aku sekolah rendah, kebanyakkan mereka ini masih belum lahir lagi. Masa aku sekolah menengah pula, kebanyakkan masa aku habiskan di asrama. Pada waktu tu, mereka ini masih kecil dan biasanya aku hanya bertemu mereka apabila sesekali aku balik ke kampung pada musim cuti sekolah. Sekarang mereka dah besar panjang, manalah aku cam sangat rupa mereka yang dah banyak berubah tu.

Ada satu perkaralah yang aku rasa berubah sangat apabila melihat cara orang berpakaian di majlis perkahwinan ini jika dibandingkan dengan zaman dahulu. Zaman dahulu, rata-rata orang perempuan tidak menjadikan seluar sebagai pakaian mereka untuk pergi ke majlis seumpama ini. Kebanyakkan mereka hanya memakai baju kurung dan kebaya. Pada waktu itu, seluar bagaikan pakaian khas untuk kaum lelaki sahaja. Orang akan memandang jelik jika ada anak dara yang mengenakan seluar ke majlis-majlis seumpama ini.

Kain dalam pula seperti suatu kemestian kepada perempuan apabila mereka berpakaian. Mereka tidak berani atau berasa amat janggal  jika berpakain tanpa besertakan kain dalam. Oleh itu tidak hairanlah emak aku yang sudahpun berusia lebih 80 tahun ini masih menjadikan kain dalam sebagai suatu kemestian apabila dia berpakaian. Mungkin dia dah terbiasa dengan cara ini.

Mungkin kain-kain di zaman dahulu terlalu jarang hingga menyebabkan mereka bersikap begitu. Malulah kalau tak pakai kain dalam, nanti nampaklah celahan kangkang lebih-lebih lagi apabila disinari cahaya terang. Adakah itu yang menyebabkan mereka ini memilih kain dalam atau ada sebab-sebab yang lain?

Sekarang ni aku tengok sudah ramai perempuan terutamanya golongan remaja yang memilih seluar untuk ke majlis perkahwinan. Pada aku ini tidak menjadi suatu kesalahan. Di zaman yang serba pantas ini, seluar mungkin lebih sesuai dikenakan kerana lebih selesa untuk mereka melangkah atau bergerak.

Bagaimanapun yang tak masuk akalnya kenapa kebanyakkan mereka ini memilih seluar yang terlalu ketat hingga begitu menampakkan bentuk tubuh masing-masing.  Aku rasalah, macam aku tengok perempuan berbogel berjalan di depanku. Semuanya begitu jelas, hanya dibezakan oleh warna seluar dan garis-garis jahitan sahaja. Mengapakah ramai perempuan sekarang ni tak malu sangat! Hancurlah umat Islam kalau macam ni.

Bagi yang memakai baju kurung pula, mengapalah ramai juga yang tak pakai kain dalam. Kain kurung mereka tu jarang-jarang. Aku pula duduk dalam rumah mengadap ke pintu. Bila mereka masuk je, nampaklah celahan kangkang mereka seperti melihat orang berbogel juga. Ada pula yang berdiri lama-lama kat depan pintu tu. Puaslah aku mengawal mata tak nak melihat tayangan percuma di depan mata ni. Dahlah fesyen bajunya singkat-singkat belaka. Mana perginya sifat malu yang sepatutnya lebih menebal pada kaum perempuan.

Takkan mereka tak tau yang mereka ni sedang berbuat dosa secara terang. Sekolah dah berapa tahun takkan ustaz atau ustazah tak ajar. Adakah mak ayah mereka tidak mendidik mereka hingga mereka tidak reti mengenakan pakaian yang lebih bersopan serta diredhai Allah. Semasa di kawasan sekolah elok sangat tetapi bila diluar sekolah, MasyaAllah!

Orang dulu-dulu menjaga benar anak-anak dara mereka daripada sudut pakaian. Kalau tak kena berpakaian alamat kena libaslah atau sekurang-kurangnya kena cubit.

Aku rasa orang lelaki takdalah pakai seluar ketat-ketat sangat macam perempuan ni. Lelaki yang pakai seluar pendek tu ada jugalah aku nampak. Tengok kepada seluar pendek yang dipakai tu gayanya memang fesyen terkini ni. Tak usahlah nak berfesyen sangat sampai tak ingat ke dosa pahala. Bukan anti fesyen tetapi kalau nak berfesyenpun biarlah sesuai dengan kita yang beragama Islam ni.

Wahai saudara-saudari seagamaku. Aku ni bukannya baik sangat tetapi aku risau juga melihat perkembangan dari sudut berpakaian yang berlaku dalam masyarakat kita hari ini. Kalau kita dah pakai tak molek macam tu, macam mana kita nak mendidik anak-anak kita berpakain molek nanti.

Kita seorang, anak kita ramai. Anak kita mengikut cara kita. Kalau macam tu rasanya makin lama, makin ramailah orang yang berpakain tak molek macam itu nanti. Oleh kerana itu, semakin terjuruslah umat Islam arah kesesatan khususnya umat di Malaysia yang kita ke cintai ini.

Nak ke kita jadi penyumbang kesesatan di dunia ini. Takut nanti kita tak putus-putus dapat dosa kering walaupun dah mati hasil daripada sumbangan kita ke arah kesesatan itu. Macam orang suruh orang lain buat baik jugalah. Pahala usahanya itu akan berterusan walaupun dia dah mati selagi orang yang mengamalkan suruhannya itu melakukannya. Bahkan akan mendapat pahala yang berlipat kali ganda jika orang itu pula dapat mnyebarkan amalan kebaikan itu kepada orang lain.

Letih dah menaip malam ni. Maaflah kalau ada yang terasa. Akhirnya marilah kita jadikan matlamat hidup kita untuk mencari keredhaan Allah. InsyaAllah!

7 ulasan:

  1. Kadang2 koi pelik juge.Ande pakaian molek bahan yang terdedoh juge yang de minat.Saje nok nayang2.Puas ngelok semaca de tale nye.

    BalasPadam
  2. Tak terelok dah weh. Kemana pandang ada belaka.

    BalasPadam
  3. ha ha betul juga kata aok tu. nak senang lagi tak payah pakai langsung. jadilah macam kera, lembu, kambing.... mudah dan jimat!

    BalasPadam
  4. kain dalam tu penting utk seorg wanita

    BalasPadam
  5. cecite, cecite

    BalasPadam
  6. LIKE...........................

    BalasPadam
  7. SELAMAT HARI RAYA SUMER......KALAU BERAYA DGN BERBAJU KURUNG/KEBAYA TU, RAJIN2 LAH PAKAI KAIN DALAM.....WAJIB PAKAI SEBAB AURAT....

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • 9 March 2024 Sabtu. Santai2 je gi melaka . short vacation 2 hari 1 malam . gi berlapan ngan anak, menantu, besan dan cucu. Gerak dari bangi dalam ku...
  • [image: TRADISI MENUBA IKAN SUNGAI PAHANG 1930AN] [image: TRADISI MENUBA IKAN SUNGAI PAHANG 1930AN] [image: TRADISI MENUBA IKAN SUNGAI PAHANG 1930AN] [ima...
  • Halo…Slot Mudah Menang (nonton channel Youtube Slot Mudah Menang)…nice to meet you bagi seluruh pembaca blog ini. Bersama ini penulis sharing informasi pen...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Ibu mengandung mati dibunuh... kejamnya manusia... UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPAT...
  • [image: https://drive.google.com/file/d/1gARq5pZPyhDgD94uQfTTxQGasdWyWma6/view?usp=sharing] Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat semua. Sila klik...
  • *Seei Penyampaian Bantuan Awal Persekolahan (BAP) Tahun 2020 SK St Mary Kuala Lumpur* *Tarikh : 6.3.2020* *Hari : Jumaat * *Tempat : Dewan St Mary*
  • *Ogawa BG330DT Brush Cutter * Tu dia brand or model mesin rumput yang aku beli baru baru ini. Ini hasil mentelaah pak cik google dan menginterview abam aba...
  • selamat mengundi pada 9 mei 2018
  • APO DAH JADI BLOGSPOT NI MARIN KOBA NAK TUTUP TGK2 ADO LAIE SERUPO IDUP SOGAN MATI TAK MAU TAPI LOBIH TORUK DARI PARTI SUCI TERKONTUT PUN TIDAK..SENDAWO P...
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Pemandangan depan rumah Mertua AbgAji di kampung. Takda rezeki balik kali ini semua buah-buahan belum masak lagi. Perdu buluh(baka rebung madu) yang bar...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...