Kucing

Macam biasalah, cuti-cuti sekolah ni aku berbagi balik ke Merapoh kampung aku dgn balik ke Melaka rumah mak mertua aku. Bila balik ke rumah mak mertua ni sebenarnya aku makan tidur jelah. Tak tau nak buat apa. Puas-puas aku berjalan hingga kadang-kadang sampai ke bandar Melaka.

Tapi balik 2-3 hari baru-baru ni takda lah aku berjalan sangat sebabnya bila jemu je aku pergi menengok gelagat beberapa ekor anak kucing di rumah mak mertua aku ni. 


Aku ni memang suka kat kucing ni. Dulu pernah juga aku pelihara tetapi tak lama lah. Kucing aku dulu tu bagus, tak pernah berak dan kencing dalam rumah. Dia ni jaga sangat kebersihan rumah aku. Malangnya laman rumah jiran aku pula tempat dia melepas. Malulah weh, tiap kali balik kerja tengok jiran aku sibuk buang tahi kucing aku. Akhirnya kucing tu aku bagi kat abang cu. Rumahnya takpa lah sebab kat kampung, halaman luas. Itulah susahnya bila tinggal di taman perumahan ni.


Anak kucing kat rumah mak mertua aku ni pula tengah nakal. Itulah yang jadi aku ralik sangat tu. Macam-macam aksi dapat dilihat bila aku campak kertas yang aku gumpal macam bola kat anak-anak kucing ni. Akhirnya aku sampai ke bawah meja sebab nak merakam aksi kucing ni.


Pada akulah, bila tengok muka anak kucing ni, rasa hilang sikit penat terutamanya masa balik kerja. Kalau ada rasa tension tu, boleh releaselah sikit.  Tengok jelah macam kucing kat atas tu. Bila tengok je lupa sekejap perkara-perkara lain.


Itulah kekuasaan Allah. Macam-macam makhluk diciptanya. Ada yang ganas dan ada yang jinak. Kucing ni adalah sejenis binatang yang jinak yang sesuai duduk dengan manuasia.  Tentu ada tujuan Allah jadikan kucing macam ni seperti yang aku tahu setiap ciptaan Allah ni bukan dicipta sia-sia atau tanpa tujuan.

Lihatlah walaupun tak berakal tapi kucing ni pandai bermain dan bergurau. Pelik ye, pandai dia mengagak masa menggigit supaya tidak sampai mencederakan kawan. Macam budak-budak main lawan-lawanlah. Pukul main-main. 

Sebenarnya anak-anak saudara dan kakak ipar aku tak bagi aku ambil gambar anak kucing ni. Mereka kata nanti kucing ni mati. Ha, ha! aku ambil juga sebab tak masuk akal langsung ambil gambar boleh jadi gitu. Macam manapun aku tak guna flashlah. Manalah tau cahaya flash tu boleh mengganggu kucing tu. Rasanya itu masuk akallah sikit. 

Masa aku ambil gambar ni, kamera ni aku masuk mode picture dan setting ISO100. Ini aku ikut tip masa aku berborak dengan cina kat kedai tayar Gua Musang. Masa aku mengambil gambar tayar baru aku, dia bagilah tip ambil gambar sikit. Dia ni minat sangat photografi. Katanya kamera diapun harga lebih RM10,000. Katanya nak gambar cantik jangan ambil gambar guna flash. Dia suruh aku adjust kat ISO sahaja. Ha, ha, macam-macam lagilah tip yang dia bagi untuk aku guna kamera murah aku ni.


Lepas berborak dengan cina tu, mulalah aku try tip-tip yang dia bagi. Seronok pula mengambil gambar ni sampai aku berasa nak cari kamera mahal pula. Tengah mengumpul duitlah ni. Kalau sesiapa yang tahu tu tolonglah bagi panduan sikit untuk aku cari kamera yang bagus. Jenis apa yang ok ya?
Aku rasa nak beli kamera yang boleh tukar-tukar lens tu. Agak-agak dalam rm2000 ok dah ke? Takut juga aku tersalah beli kamera nanti.

Agaknya kucing ni tengah berlatih. Senang menangkap tikus bila besar nanti.


Ha, ha! Sedih je anak kucing ni sebab takut nak turun dari siling.

Sayangnya anak-anak kucing ni selalu kencing kat rumah. Jadi malam-malam kucing ni akan dibiarkan kat luar je. Adalah sikit tempat berteduh kat ruang parking kereta untuk kucing-kucing ni. Hairannya, malam-malam pandai pula mereka mencari jalan masuk ke rumah. Entah macam mana anak-anak kucing ni boleh panjat hingga ke atas siling rumah yang lebih 10 kaki untuk ke dapur. 

Akhirnya anak kucing ni turun juga dari siling yang tinggi tu sebab agaknya dah terpaksa kerana tiada siapa nak tolong. Pandai panjat, pandailah turun sendiri.

4 ulasan:

  1. salam..

    hehee comel la kucing2 tu sumer..koi pun mmg jenis minat ke kucing jugek..

    mmg kalo darah tinggi boleh turun darah dgn hanye melihat telatah kucing2 kite.

    BalasPadam
  2. ya Allah!!! comel nyee weh!!! kalu baru anok kucing, mmg BAPOK comel nye! lapo pun lupe bile nengok dema main adik-beradik. kdg tu, cukup la tgk dia baring simpuh, tgh tension pun leh senyum.

    BalasPadam
  3. laaa... aok pun mula sibuk nok cari kamera juge? ni lah akibat berblog...:D

    BalasPadam
  4. mmg comey kucing2 tu..inilah kucing tercomey di asia..hehehe

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • Baru terjaga dari tidur selepas 3 bulan. Pada waktu ini aku sedang gigih menjelajah blog kengkawan. Mana tahu, selepas selesai misi menjelajah boleh j...
  • Sekolah Kebangsaan Kampung Baharu Jerantut ini difahamkan telah dibuka seawal tahun 1925 sebelum bah atau banjir besar Pahang pada tahun 1926. Sekolah i...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...