Pucuk Serepok

Antara tempat yang selalu dalam ingatan aku apabila balik ke Merapoh ialah Dusun di Bekong. Arwah ayah aku beria sangat bekerja menjayakan tanah dusun di Bekong ni. Apabila berjalan di dusun ni aku seperti ternampak-nampak ayah aku meracun, menebas, menebang pisang dan sebagainya. Yelah, di sinilah aku pernah membantu ayah aku bekerja. Walaupun mungkin bantuan yang tak seberapa, tetapi banyak kenangan aku bersama ayahanda tersayang berlaku di sini.


Semasa balik ke Merapoh baru-baru ini, sempat juga aku melawat dusun tu. Selepas bertahlil di kubur arwah ayah pada sebelah pagi, aku bersama anak, isteri dan mak aku terus pergi ke dusun buah-buahan tu. Kata Kak Andak, banyak durian orang dah keluar bunga. Jadi kami nak tengoklah sama ada durian di Bekong ni dah berbunga atau tidak.

Selain itu mak aku nak mencari daun langsat untuk dijadikan ubat darah tinggi. Katanya ada seorang ustazah memberitahunya air daun langsat yang direbus sangat mustajab dijadikan ubat darah tinggi. Jadi aku terpaksalah memanjat pokok langsat yang banyak di dusun ni untuk mendapatkan daunnya.

Di bawah ni aku paparkan beberapa gambar yang aku ambil semasa kami melawat di dusun ni.
 
Mak aku sedap memetik pucuk serepok.
Pucuk ni sedap dibuat sayur air.

Dusun durian di Bekong ni ialah hasil keringat ayahanda aku.
Gua di belakang tu Gua Bekong.


Mak aku sedang merelih daun langsat untuk dibuat ubat darah tinggi.

Durian sudah berbunga.
Insayaallah tak lama lagi dapatlah kami merasa durian hasil penat lelah ayahanda aku.

Inilah kebun getah tanah pinggir bersebelahan dengan dusun durian ni.
Musim kemarau ni susu getah kurang keluar.
Nampaknya pokok getah ni dah berpucuk.
Insyaallah tak lama lagi banyak baliklah susu getahnya.

  
Pondok di dusun durian kami di Bekong.
Ayah aku buat pondok ni sebagai tempat kami mengumpul durian dan tempat kami berehat.

Selepas ni aku nak ke rumah mak mertua aku di Melaka pula. Walaubagaimanapun aku pergi ke Keratong 3 dahulu untuk menghantar mak aku yang hendak ke rumah Abang Cik. Sebenarnya jauh juga perjalanan ke Keratong 3 ni, kena tambah hampir 2 perjalanan. Takpalah sambil-sambil menghantar mak aku, dapat juga aku menziarahi Abang Cik sekeluarga.

6 ulasan:

  1. susoh no dapat pucuk serepok sekarang nih,sedaknya kalau buat sayur manis tapi kala orang sakit urat kena pantang jangan makan teh bisa sanget tu.

    BalasPadam
  2. Dulu selalulah kawas makan sayur serepok ni. Sekarang jarang dah. Kebetulan sampai ke kebun ni, kutiplah. Nok merasa.

    BalasPadam
  3. Midie...pucuk serepok ni...ramei org x kenae...bila koi tulih dalam crite koi...ramai yg nanya goner gaya pokok serepok ni...mujurlah aok kenae yak...

    BalasPadam
  4. Aok printlah gambor tu tunjuk kat kawan2. Zaman hari tu selalu koi makan pucuk ni tp jgn makan banyak2 kalau orang tak tahan boleh jadi sakit2 badan weh...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • KAMPUNG Tanjung Besar yang berada di dalam Mukim Tanjung Besar dan di bawah Dun Benta mempunyai 1,010 penduduk. Kawasan kampung itu terletak kira-kira 45...
  • Takde cerita yang menarik pun nak dikongsi kat sini. Cuma hari ni entah kenapa tetiba hati rasa resah & gundah . Tak tahu nak buat apa tu yang updat...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...