Tayar Keretaku Pancit Di Felda Kechau, Kuala Lipis, Pahang

Asalnya aku nak balik ke Merapoh pada petang Ahad baru-baru ni tetapi oleh kerana melihat anak aku letih sangat kerana baru balik berkhemah, aku tundalah sehingga anak aku betul-betul segar barulah balik ke Merapoh.

Anak aku sedar dari tidur dah hampir pukul 6 petang. Aku cadang bertolak ke Merapoh selepas Maghrib nanti. Walaupun isteri dan mak aku tak berkenan jalan malam-malam ni tetapi aku tetap berkeras sebab bagi aku lagi seronok balik malam. Jalan malam ni taklah panas. Lagipun taklah sibuk sangat dgn. lori dan kereta dijalanan.

Lepas sembahyang Maghrib, kami pergi makan dulu di Bandar Temerloh. Emak akupun ada menda nak dibelinya di sana. Lepas ke hulu ke hilir cari barang mak di bandar tu dan menunggu pesanan makanan sampai, akhirnya aku bertolak dari Temerloh hampir pukul 9 malam. Biasanya dari situ, dalam 3 jam lebih sikit sampailah aku ke Merapoh.

Masa perjalanan dari Temerloh ke Kuala Lipis ikut jalan Kerambit memang cukup selesa tanpa banyak kenderaan di jalan raya. Setibanya di Kuala Lipis, aku memilih untuk ikut jalan Felda Kechau kerana jalan tu lebih dekat walaupun jalannya agak kurang rata. Jalan tu sunyi dan tenang sahaja malam itu.

Hai mengapalah tayar, kau pancit kat tengah ladang gelap-gelita ni.

Walaubagaimanapun entah macam mana setibanya di satu selekoh, aku nampak sebuah lori kecil dipandu laju dan makan jalanku. Terpaksa aku mengelak hingga akhirnya dua tayar keretaku sebelah kiri jatuh dibibir jalan. Bunyinya agak kuat hingga mak dan isteriku yang sedang tidur terjaga dan menjerit.

Pasang jek kereta.
Baru aku tau sebab mengapa mak dan isteri aku
takut sangat berjalan malam-malam balik ke Merapoh ni.
Jalannya teruk dan sunyi. Kalau jadi macam ni, susahlah nak minta bantuan.

Selepas tu mulalah bunyi tayar kereta aku lain macam. Sterengnya pun bergegar kuat. Masa tu keliling gelap gelita. Apa lagi mak dan isteri aku membebellah sebab aku nak sangat berjalan malam. Bengang juga aku tapi sabar jelah. Biarlah mereka nak melepaskan perasaan.

Aku terus memandu dgn keadaan kereta macam tu. Setelah kira-kira 500 meter dari tempat tu, aku jumpa sebuah kedai minum selepas melalui sebuah jambatan. Aku berasa lega sedikit dan memberhentikan kereta kat tempat terang di depan kedai tu. Bila aku turun, rupa-rupanya tayar belakang sebelah kiri kereta ku telah kempis sepenuhnya.

Apa lagi aku terus menurunkan barang-barang kat bonet belakang kereta untuk mengambil tayar spair. Isteri aku juga turun sama untuk menolongku. Dalam cahaya yang samar-samar, aku membongkok untuk melihat di bawah kereta di mana tempat yang sesuai untuk meletakkan jek kereta. Tersalah letak nanti kemik pula body keretaku seperti yang pernah berlaku semasa aku pakai kereta Iswara dulu.

Selepas tu jenuhlah aku memusing pemengang jek tu hingga tayar belakang kereta yang pancit tu tergantung. Kemudian, aku mula membuka skru tayar kereta tu satu persatu. Malangnya satu antara 4 skru tu tak boleh dibuka pula. Macam-macam dah aku buat untuk membuka skru itu termasuklah menghenjut pemutar skru itu dengan kaki tetapi tidak berjaya juga. Akhirnya aku terpaksa mengetuk pintu kedai tu untuk mendapatkan bantuan.

Ha pengajarannya janganlah kita sombong dengan orang walaupun kita rasa kita lebih senang daripada orang lain. Bila kena macam ni, mulalah kita meminta tolong walaupun pada orang yang tak kita kenali.

Tuan kedai tu mengitai dari lubang dinding kedainya bila mendengar aku memberi salam dan mengetuk pintu kedainya. Dia berhati-hatilah kot takut aku ni datang dengan niat yang tidak baik. Katanya, biasa masa ni dia dah tutup generator dan dah tidur tetapi oleh kerana ada siaran lansung perlawanan badminton di tv, dia tutuplah lambat sikit malam ni.

Nasib baiklah dia belum tidur lagi. Jika tidak, mungkin lagi payah aku nak minta pertolongan daripadanya.
Selepas tu dia memberi besi panjang kepada aku untuk dijadikan tuil membuka skru tayar yang ketat tu. Dia datang melihat keretaku dengan membawa lampu berbateri seakan-akan lampu gasoline. Akhirnya dgn besi tu, aku dgn mudah dapat membuka skru tayar yang ketat tu.

Selepas tu aku pasanglah tayar spair sehingga siap dengan ditemani oleh brother tuan kedai yang baik hati tu. Kemudian, selepas mengepam tayar spair tu, aku mengemas bonet belakang kereta dan menyusun semula beg-beg yang diturunkan tadi. Aduh, penatnya!

Sebelum aku pergi, sempat dia berpesan supaya jangan bawa kereta lebih daripada 80km/j kerana tayar spair tu kecil dan tidak tahan seperti tayar biasa. Terima kasihlah atas budi yang diberi. Allah sahajalah yang dapat membalasnya.

Oleh kerana dahaga, aku berhenti minum dulu setibanya di gerai berdekatan dengan Petronas Kechau. Lama juga aku kat situ kerana mak, isteri dan anak aku masing-masing memesan makanan. Akhirnya aku juga pesan sup perut apabila terliur melihat mereka sedap sangat makan.

Alhamdulillah kira-kira pukul 2 pagi, sampai juga aku ke Merapoh dengan menggunakan tayar spair ni. Esoknya aku ke Gua Musang untuk tukar tayar tetapi akhirnya aku tukar sportrim sekali kerana tokey kedai tu beritahu, sportrim aku ni sudah terlalu bengkok. Nampaknya melayanglah duit aku....

Amacam jemu dah ke menunggu tayar siap pasang. Sabarlah ya. 

Ini sportrim baru ke abah?
Ada beza sedikit sportrim depan dengan belakang. Kanan tu sportrim depan. 

Ha, ha! Ok jugalah sportrim ni kan? Jangan lepas ni langgar lubang lagi sudahlah...

2 ulasan:

  1. ooOoo.. tukor sport rim pulok yak. sport rim ni jenis 'jimat minyok'! hehehehe...

    BalasPadam
  2. jadi ingat aku perna tinggal di kecau 6 tahun

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • KAMPUNG Tanjung Besar yang berada di dalam Mukim Tanjung Besar dan di bawah Dun Benta mempunyai 1,010 penduduk. Kawasan kampung itu terletak kira-kira 45...
  • Takde cerita yang menarik pun nak dikongsi kat sini. Cuma hari ni entah kenapa tetiba hati rasa resah & gundah . Tak tahu nak buat apa tu yang updat...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...