Ceramah di Masjid Temerloh Jaya

Alhamdulillah malam tadi aku berpeluang mendengar ceramah yang disampaikan oleh seorang ustaz di Masjid Temerloh Jaya. Antara perkara yang aku tertarik dalam ceramahnya ialah:

Cerita Nabi Musa AS

Pada zaman Firaun dahulu, ada seorang pemuda yg. Raja Firaun suka sangat kepadanya kerana perbuatannya suka bergaya dan berpakaian seperti Nabi Musa. Setiap kali Firaun melihat gelagat pemuda itu, dia akan ketawa bersama pembesar-pembesarnya kerana bagi Firaun itu satu penghinaan kepada Nabi Musa.

Semasa peristiwa Firaun dan tentera-tenteranya tenggelam ke dalam laut semasa mengejar Nabi Musa, hanya pemuda ini sahaja yang terselamat, lalu Nabi Musa bertanya kepada Allah akan sebabnya. Allah memberitahu bahawa pemuda itu terselamat kerana dia suka berpakaian dan bergaya seperti Nabi Musa.

Oleh itu, cintailah Rasul kita dan cuba ikuti sunnahnya semampu mungkin agar kita menerima syafaat Nabi di akhirat nanti. Jangan sesekali kita memperlekehkan janggut, serban, jubah dan sebagainya yang menjadi sunnah Rasul kerana itu akan menyebabkan kita terhalang daripada menerima syafaatnya di akhirat nanti.

Jika kita belum mampu mengamal sesuatu sunnah, jgn pula kita memperlekehkan org yang cuba mengamalkan sunnah Rasul. Sebaliknya kagumi dan galakkanlah mereka untuk terus mengamalkan sunnah Rasulullah.

Cerita Nabi Salleh AS.

Nabi Salleh yang mempunyai 2 buah perigi. Sebuah perigi untuk kaumnya yang ingkar manakala sebuah lagi untuk minuman untanya.

Pada suatu hari, datang sahabat baginda ke tempatnya dan memasak menggunakan air perigi kaum ingkar tanpa pengetahuan Nabi Salleh. Apabila baginda menyedari hal itu, baginda menyuruh sahabatnya itu membuang masakan yang menggunakan air perigi tersebut dan meminta menggunakan air perigi unta utk memasak makanan.

Sahabat baginda kehairanan lalu bertanya. Baginda menerangkan jangan mengunakan atau bercampur dengan kaum yang ingkar kerana Allah melaknati mereka. Nabi bimbang orang yang mendampingi mereka akan dilaknati sekali.

Oleh itu elakkan bercampur dgn orang suka melakukan kemungkaran kecuali untuk berdakwah atau terpaksa, kerana bimbang kita juga akan turut dilaknati Allah atas penglibatan kita itu.

Contohnya masa kita berjalan kemudian terjumpa majlis yang melalaikan seperti karaoke dan sebagainya. Elakkan mendakati majlis seperti itu kerana Allah tidak menyukai majlis seperti itu.

Wallahuaklam.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • KELADI kemahang atau nama saintifiknya *colocasia esculenta* merupakan sejenis tumbuhan ubi jenis keladi daripada keluarga *araceae* yang lazimnya tumbuh...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Cerita JJCM malam minggu; Petang sabtu, selepas puas berlegar -legar tanpa tujuan di OU Damansara, perut masing-masing mula berkeroncong terutama perut ...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...