Melancong ke Kota Kinabalu lah pulok… Part 1



Dah lama tak berjalan ni… Rasa nak pergi melanconglah pulak… Tapi nak melancong ke mana ya, yang kosnya murah sikit… Hai maklumlah, kalau dah nama melancong, mestilah perlukan duit… dan biasanya memang banyak duit terpaksa diperabiskan untuk melancong ni. Tapi macam manapun aku kena pergi melancong juga sekali-sekala. Kalau tak jadi macam serba tak kenalah. Teringat nak berjalan.. je!

Akhirnya aku cadangkan kepada anak dan isteri aku untuk bercuti ke Kuala Sepetang dalam 2 atau 3 hari. Di sana khabarnya ada sesuatu yang istimewa terutamanya pemandangan matahari jatuh pada waktu senja….dan mee udangnya yang berbeza dari di tempat-tempat lain.. Paling mustahak ialah kosnya tidak terlalu membebankan. Aku jangkakan untuk bercuti ke sana habislah dalam rm 1000 lebih sahaja atau mungkin tak sampaipun. Alhamdulillah.. kalau kurang daripada itu.

Namun semangat aku ke sana menjadi hambar apabila mendengar cerita seorang kawanku yang baru sahaja melancong ke Kota Kinabalu. Mendengar tempat-tempat menarik yang telah dilawatinya di sana menjadikan aku amat teruja. Apatah lagi aku sememangnya sudah lama ingin melancong ke sana tetapi terpaksa dipendamkan sahaja apabila menjangkakan kosnya yang amat tinggi… Aku menunggu duit betul-betul cukup barulah aku sekeluarga melancong ke sana…

Tapi itulah, nak tunggu duit betul-betul cukup tu bila…. haha, dan berapa ribu agaknya baru cukup untuk aku sekeluarga ke sana… Kalaulah nak tunggu duit betul-betul cukup… entah bilalah aku dapat bercuti di sanakan… Lebih baik aku pergi je sekarang… Korek jelah mana-mana duit yang ada… hehehe…
Selepas itu tanpa berfikir panjang lagi, aku terus tempah tiket ke sana melalui on-line… setelah aku membuat perbandingan antara Mas dan Air Asia, akhirnya aku memutuskan untuk menaiki pesawat Mas. kerana beza harga tambangnya taklah begitu ketara ketika itu iaitu dalam rm100 sahaja. Baik aku naik Mas, kerana rasanya Mas lebih selesa dan dapat makan percuma… emmm entahlah… 

Lagi satu, pramugari Airasia ni pakai seksi sangat tau… Elok sikitlah pramugari Mas walaupun masih tidak bertudung. Tak sesuailah bagi aku yang rasanya selalu memilih keadaan yang lebih bermoral walaupun tahu, aku juga tidak terlepas daripada melakukan dosa…. Hehe.. sekurang-kurangnya aku adalah niat dan sedikit usaha ke arah yang lebih baik. Lebih daripada itu, aku masih dapat menilai mana yang lebih baik dan sebaliknya berdasarkan nilai-nilai agama Islam yang amat aku syukuri… 

Kesian sungguh aku tengok pramugari-pramugari tu… walaupun mereka daripada orang-orang Islam tetapi masih memakai skirt dengan pelbagai alasan yang mudah diberikan oleh seseorang yang sudah tipis keimanannya. Itulah jadinya apabila kita melihat keuntungan dunia semata-mata tanpa diimbangi janji balasan di akhirat kelak. Akhirnya kita akan melanggar segala batasan agama demi menikmati dunia yang nyata sementara ini. Aku harap perkara ini tidak terus berlarutan atau dilihat sebagai perkara biasa sahaja sedangkan kita semua telahpun mengaku beriman. 

Mereka sewajarnya tidak perlu berpakaian begitu sebagai seragam wajib mereka. Sekurang-kurangnya pramugari-pramugari ni  diberi pilihan memilih seragam yang lebih sesuai dengan nilai agama Islam yang kita anuti. Apa masalahnya jika pramugari itu menutup aurat. Apatah lagi jika kebanyakan  penumpangnya terdiri daripada orang-orang Islam. Kecualilah jika mereka sudah diberi pilihan tetapi mereka masih memilih pakaian begitu lagi… Itu lainlah, asalkan tidak sampai memaksa mereka berpakaian begitu demi pekerjaan… Malanglah kerana ini berlaku di negara yang diwar-warkan sebagai sebuah negara Islam.

Alamak terbabas pulak cerita aku ni. Nak cerita pasal pergi melancong tetapi hal lain pulak yang aku ingat... Takpalah.. dah tulis tu, terbitkan jelah...

InsyaAllah.. aku sambung cerita pelancongan aku ni sampai habis apabila ada kelapangan nanti.. esok kot!

Penyakit kanser penyakit melara

Ramai juga orang baca blog keh ni gayanya. Sebabnya masa berborok dengan kawan-kawan terutama kawan-kawan lama,  ada sahaja yang bertanya tentang blog keh ni... kenapa tak update dah? Bukannya apa... keh malas menulis sebabnya sibuk sangat dengan urusan-urusan lain... dan bercampur dengan malas sekalilah...

Hari ini koi nok bercerita sikit tentang penyakit kanser. Keh rasa kanser ni penyakit lebih menakutkan daripada penyakit HIV. Apabila kena kanser, nampoknya memang takda harapanlah untuk menikmati hidup dengan sempurna. Walaupun dah dirawat. dikimo, dibedah dan sebagainya... kanser iti akan kembali aktif dalam masa yang agak singkat... walaupun sudah mematuhi segala pantang, makan ubat dan sebagainya.

Pandangan aku ni berdasarkan pemerhatian aku ke atas beberapa kes penyakit ini yang dihadapi dalam keluarga aku sendiri. Setelah mereka terkena kanser, bermulalah perubahan yang ketara dalam kehidupan mereka. Mereka tidak sihat sepenuhnya walaupun telah mendapat rawatan yang sepatutnya. Nok makanpun susah kerana banyak hek pantang-larang. Habis menda nok makan weh dah semua tak boleh. Kesian sungguh....

Walaupun berpantang dan makan ubat yang sepatutnya.. ditambah dengan makanan-makanan supplement lain, penyakit itu akan kembali juga dalam masa tak sampaipun setahun.... Setelah itu mereka akan dikimo kembali dan tahanlah sikit dalam 3 atau 4 bulan sebelum merasai kembali kedatangan kanser dalam diri mereka. Begitulah keadaannya bahkan penyakit itu akan menjadi semakin kronik sehinggalah mereka menemui ajal. Innalillahiwainna ilahirajiun...

Berbanding dengan HIV, pengidap boleh menikmati lagi kehidupan mereka jika mereka makan ubat dengan patuh dan teratur. Mereka tidak perlu menjalani rawatan kimo yang menyakitkan dan membosankan itu. Cuma yang menjadi masalah besarnya pula ialah persepsi masyarakat yang cepat melabelkan pengidapkan penyakit ini daripada golongan nagetif, tanpa mereka memikirkan ada di antara mereka itu mengidap berpunca daripada pemindahan darah dan sebagainya. 

Jadi pengajarannya.. apabila terkena penyakit tu kita kena insaflah yang kedatangannya itu sebagai amaran yang kita semakin hampir menemui Allah. Setiap apa yang berlaku itu ada hikmahnya dan sebagai hamba kita dituntut untuk bersabar dan terus bertaqwa kepada Allah. Ini kerana apabila kita bersabar nescaya kita akan mendapat ganjaran yang tidak terhitung iaitu Syurga.... InsyaAllah  
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • KEGILAAN MELAMPAU?... itulah ungkapan yang mungkin paling sesuai untuk menjelaskan foto ini. Terletak hanya beberapa meter di belakang Pejabat Hutan Daera...
  • Dulu Khuntai Klang kat *sini* , sekarang dah berpindah ke tempat baru. Pindah tak jauh dari tempat lama cuma pindah ke depan kat deretan kedai baru. S...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Pemandangan depan rumah Mertua AbgAji di kampung. Takda rezeki balik kali ini semua buah-buahan belum masak lagi. Perdu buluh(baka rebung madu) yang bar...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...