SMKA SHOAW, Matang, Kuching, Sarawak

Pandangan jalan masuk ke pejabat SMKA SHOAW,
semasa aku pertama sekali melangkah ke sekolah ni pada tahun 1989.

Setelah tamat tingkatan 5 di Sekolah Agama Menengah Hisamuddin, Sg. Bertih, Klang, aku mengikut abg. teh ke Kuching, Sarawak untuk naik ke tingkatan 6 di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SHOAW), Matang. Jauh bebeno aku bersekolah ye. Terpaksa naik belon utk. sampai ke sana.

Kalau baru-baru di Klang dulu, aku sukar nak mengikut gaya cakap canggih tetapi di sini aku terus tak faham apa yg. org. sini cakap. Bahasa Melayu Sarawak ni bunyinya lain sikit. Mula-mula tu entah berapa perkataan je yg. boleh aku faham. Nasib baiklah masih kat Malaysia lagi, dia orang cakaplah Bahasa Melayu biasa dgn. aku. Walau bagaimanapun sebulan dua selepas tu, aku dapat memahami dan mengikut sikit-sikit lohgat mereka. Tak ada masalah sangatlah utk. berkomunikasi dan bergaul dgn. mereka.

Aku tinggal di asrama sekolah tu. Asrama tu bangunan batu 2 tingkat. Bilik-biliknya macam sebuah bilik darjahlah yg. dimuatkan dgn. 15 ke 20 buah katil kalau tak silap aku. Ada juga asrama papan dan bertiang kayu. Aku duduk di tingkat bawah bangunan batu bersama-sama pelajar-pelajar tingkatan 6 yg. lain.

Mula-mula aku sampai ke asrama, biasalah macam-macam soalan drp. pelajar-pelajar sini. Mungkin mereka pelik kenapa aku dr. Semenanjung datang bersekolah kat sini. Aku jawablah apa-apa yg. patut. Rupa-rupanya ada seorang lagi pelajar tingkatan 6 di sini yg. berasal dr. Semenanjung. Namanya Rohaizi. Dia dah lama bersekolah kat sini kerana bapanya bekerja di Kuching. Adanya Rohaizi dapat mengembirakan sedikit perasaanku. Sekurang-kurangnya dia dapat menolongku membiasakan diri dgn. keadaan di sini.

Pandangan dr. satelit sekolah aku masa tingkatan 6.

Tak berapa lama selepas itu, aku dah boleh menyesuaikan diri dengan suasana di sini. Selain Rohaizi, aku mula rapat dengan beberapa orang kawan seperti Mohd. Nor Tuah. Di mana dia sekarang ye?


Inilah Masjid Kuching dekat dgn. stesen bas tu.

Dua minggu sekali, aku dibenarkan pulang ke rumah. Dari sekolah tu aku naik bas pergi ke stesen bas di Kuching. Tak silap aku Stesen Bas Petra Jaya. Maaflah kalau silap, aku dah lupa. Stesen  bas ni dekat dgn. Masjid Kuching, Muzium Sarawak, dan Sg. Sarawak. Kemudian aku naik bas lagi untuk ke rumah sewa abg teh di Lintang Park, Jalan Batu Lintang, Kuching.

Rasanya rumah abg. teh ni taklah  jauh sangat dr. bandar Kuching. Perumahan ni dekat dgn. Maktab Perguruan Batu Lintang, Bangunan Seberkas dan Planetarium.

Planetarium Kuching.
Suatu masa dahulu aku selalu berjogging sewaktu petang ke sini.

Pernahlah sekali tu, masa cuti sekolah, aku jalan kaki dr. rumah abg. teh ke stesen bas tu. Saja-saja aku berjalan, boring duduk kat rumah. Penatlah.., berjalan kaki lebih setengah jam. Masa nak balik, aku naik baslah. Kalau ke planetarium tu lagi dekat. Selalu juga bila balik rumah abg teh, petang-petang aku jogging sampai ke sana.

Rasa teruja sangat masa aku pertama kali dapat naik kapal terbang

Selama aku duduk kat sini, adalah 3-4 kali aku balik ke Semenanjung. Merasalah aku naik kapal terbang. Aku ni dr. kecil memang berangan-angan nak jadi pilot. Masa tu pantang ada bunyi jet, terus berlari keluar kelas takut terlepas tengok. Yelah, mana pernah tengok kapal terbang. Kalau sesekali dapat tengok helikopter landing kat padang sekolahpun seronok sangat dah. He, he, itulah antara sebab aku tidak menolak pelawaan abg. teh utk. belajar kat sini. Boleh naik kapal terbang. Kira aku datang sini untuk belajar sambil melanconglah.


Aku ingat lagi kat Kuching ni ada satu tempat membeli-belah yg. popular jugalah. Lebih kurang pekan sehari, tapi besarlah, jenuh berjalan. Namanya Pasar Satok. Aku makan mee kolok kat situ iaitu mee istimewa org. Sarawak.

Kat situ macam-macam aku jumpa yg. tak pernah aku lihat org. jual kat semenanjung. Antaranya yg. masih aku ingat ialah buah durian yg. isinya  oren kemerah-merahan, petai biji membujur dan juga ulat sagu. Ulat tu sebesar ibu jari, berwarna putih. Kata orang isinya sedap, rasanya lemak-lemah dan isinya macam telor putih digoreng, tapi tak beranilah  aku nak cuba walaupun ada orang cakap halal kerana ia ulat dr. batang sagu.
Pasar Satok

Di belakang pasar ni pula ada tempat org. jual haiwan liar seperti keluang (kelawar besar), babi hutan dan sebagainya. Aku lepak kat situ lamalah, ralik menengok org. jual keluang. Sesiapa nak beli, dia tangkap keluang yg. dikurung kat dalam sangkar tu hidup-hidup. Kemudian, ditakik lehernya dgn. parang hingga putus. Mata keluang tu terkelip-kelip lagi walaupun kepalanya dah putus. Selepas itu, keluang ni disiat kulitnya, dan disiang macam orang siang ayam lah.Merah je dagingnya. Org. islam tak boleh makan daging ni. Tak taulah sekarang ni, ada lagi ke tak tempat tu.

Aku rasa beginilah rupa keluang tu.

Masa kat sekolah ni pun, perangai aku lebih kurang sama je dgn. masa kat sekolah lain dulu. Bila dah lama sikit dan dapat ramai kawan, mulalah aku tak berapa ingat nak belajar. Kisah beginilah yg. rasa berat sikit aku nak cerita ni nanti org. kata aku seronok sangat bercerita kisah-kisah yg. tak elok. Bukan niat aku macam tu, aku cuma nak cerita ttg. kisah aku dulu-dulu jelah. Niat aku sebenarnya macam peribahasa nilah "Yang baik jadikan tauladan, yang tak baik tu jadikan sempadan".

Seingat aku, tak berapa lama lepas tu aku mula ponteng kelas. Aku malaslah nak sebut nama member aku yg. selalu ponteng dgn. aku tu, nanti jadi memburukkan nama org. pula.  Dalam sebulan tu, mungkin 2-3 hari jugalah aku ponteng kelas. Biasanya bila ponteng, kami lepak kat semak di luar asrama tu. Banyaklah pagar asrama bocor jadi tempat kami menyusup. Kat luar asrama ni banyak kebun org. Ada jugalah kami mengambil buah-buah kat kebun org. tu. Minta ampun jelah. Nak minta halal pada tuannya tak dapat nak cari dah. Selain tu ada juga kami ponteng dgn. pergi melepak kat bandar.

Satu yg. aku hairan tentang keadaan semak kat sini ialah banyak sangat tumbuh periuk kera. Kalau kat hutan Merapoh rasanya tak pernah pula aku terjumpa tumbuhan ni. Aku rasa periuk kera lebih sesuai tumbuh kat gunung, tempat sejuk sikit. Tapi kat sini, masuk je kat semak tepi asrama tu, dapat lihatlah periuk kera tumbuh merata-rata. Aku saje letak semut dalam periuk kera tu, nak tengok macam mana semut tu menghungkas naik. He, he, jadi ralik jugalah.
Periuk kera banyak tumbuh di semak sekitar asrama.
Ralik aku tengok semut memanjat dindingnya yg. licin untuk melapas diri.

Perangai aku ini tak dapat dihidu oleh abg. teh sehinggalah aku habis sekolah kat situ. Cuma adalah sesekali semasa balik apabila tiba di rumahnya, dia tanya aku merokok ke? Bau rokok kuat sangat. Aku berilah alasan yg. bau ni sebab member aku merokok dalam bas tadi. Aku duduk sebelah dia jadi bau tu melekat kat badan aku. Dia diam je tp. ha, ha, ha, aku rasa dia tak berapa percaya cakap aku.

Ada seorg. cikgu tu yg. nama Haminah tak silap aku. Dia ni cikgu Sejarah. Bersemangat sungguh cikgu ni bila mengajar. Aku selalu tak buat kerja rumah yg. dia bagi. Akhirnya dia tanya aku berapa yg. aku rasa boleh dapat STPM nanti. Aku cakap jelah, insyaallah 5A. Apa lagi dia bengang dan kondem aku. Katanya aku ni nak luluspun susah. Aku sengih jelah. Tapi cara cikgu ni aku tak marah langsung. Aku suka kat dia ni sebab dia mengajar bersungguh-sungguh. Minta-minta ramailah cikgu yg. macam ni kat Malaysia. Memang  patut pun dia kondem aku sbb. perangai aku teruk sangat. Aku rasa niat dia hanya utk. mencabar aku saja supaya aku lebih rajin belajar. Alhamdulillah, bila result keluar, subjek Sejarah aku dapat B. Aku nasihatkan budak-budak sekarang, janganlah marah atau cuba melawan cikgu. Nanti ilmu tak berkat, susah hidup nanti.

Muzium Sarawak

Masa aku sekolah kat sini, adalah beberapa tempat yg. aku lawati semasa ikut rombongan sekolah. Antaranya Muzium Sarawak. Bagi aku, ada perkara yg. menarik kat Muzium ni. Banyak kali juga aku datang ke sini. Selain ikut rombongan sekolah, aku pergi sendiripun ada. Apa yg. menarik di sini ialah banyak tengkorak manusia digantung kat para di muzium tu. Rasanya kat Semenanjung tak ada muzium macam ni.

Macam ni tengkorak-tengkorak tu digantung. Ini sikit. Aku tengok dulu lagi banyak.

Tengkorak-tengkorak tu diletak di dalam lingkaran rotan dan disangkut kat para khas. Ada juga rangka manusia disumbat ke dalam tempayan. Katanya tengkorak ni ialah tengkorak pahlawan-pahlawan perang yg. terbunuh dalam pertempuran. Mereka yg. terbunuh akan dipenggal kepalanya dan digantung di para rumah panjang atau di pokok-pokok di kampung mereka. Ini menjadi lambang keberanian dan kekuatan kaum mereka. Selain tu, ia juga untuk menakutkan musuh-musuh. Tak beranilah aku nak ulas panjang-panjang, takut tersalah fakta pula.
 
Hairannya aku takde rasa takut langsung apabila lalu kat bawah tengkorak tu. Aku dongak ke atas nampaklah lubang mata tengkorak tu, gigi dan sebagainya. Entah-entah dah ada debu atau habuk dr. tengkorak tu yg. aku dah tersedut atau tertelan. Masa kat  kg. dulu, akulah antara org. yg. penakut nak  tengok jenazah. Kat sini boleh pulak. Mungkin tengkorak ni dah lama dan dah  kering. Kemudian dijadikan bahan pameran pula, hilanglah rasa takut.


Selain tu, ada sekali aku pergi ikut rombongan ke Perkampungan Budaya, Santubong, Sarawak. Seronok jugalah kat sini. Kat sini ada model-model rumah kaum-kaum kat Sarawak. Rumahnya dibina besar-besar. Pepalih, tiang rumahnya pun sebesar tiang balak. Bapok besonya. Betul ke rumahnya besar macam tu atau model je dibuat besar. Wallahuaklam... akupun tak pernah sampai ke kampung mereka yg. sebenar.

Aku rasa sesiapa rasa nak melancong ke Sarawak, eloklah singgah ke Perkampungan Budaya ni. Boleh kata di sini dapat tengoklah belaka contoh-contoh rumah kaum-kaum di Sarawak. Selain itu, dapat pula kita tengok demontrasi menenun kain Sarawak, membuat rantai manik dan sebagainya.

Macam ni tempat permainan bergayut tu. Tapi aku rasa tinggi lagi. Ini rendah sangat. Entahlah. 

Kalau sesiapa yg. berani tu bolehlah mencuba bergayut kat tali dr. palang kayu yg. dibina khas. Tinggi palang kayu tu hampir 10m kalau tak silap. Aku dah lupa apa nama permainan tu Aku nak juga mencuba. Aku panjatlah palang tu tetapi bila sampai je kat atas, tak jadilah pulak. Apa taknya, sayup je tengok ke bawah. Kalau terlepas tali masa melompat, nahas aku. Tengok org. yg. buat demo tu, biasa je. Yelah itu dah kerja dia.  

Banyak lagi tempat yg. aku lawat kat Kuching  ni walaupun aku banyak berada kat asrama dan cuma lebih kurang setahun lebih sikit je berada di sana. Pernah juga aku mengikut kawan balik ke kampung mereka tp. takdelah sampai naik bot, dekat je. Pengalaman tu bagi aku biasa je, tak perlu tulislah. 

Satu lagi  peristiwa masa sekolah ni berlaku pada suatu petang, selepas aku main bola. Aku rasa haus sangat dan terus balik ke asrama. Aku nak cari air kalau-kalau ada saki baki dalam bekas air aku tp. rupanya dah kering. Kat hujung bilik tu aku nampak adalah  4-5 orang kawan aku sedang melepak sambil berborak. Aku tanyalah dia orang kalau-kalau ada air, aku nak sikit. Ada sorang tu cakap, "Ada!, ada!, ambil ni" sambil tunjuk satu plastik merah yg. tersangkut kat tepi katil. Apalagi aku pergilah ambil air tu, ingat air sirap ke?... Aku terus sedutlah strow yg. terkeluar kat plastik tu.

Bila dah 2-3 tegok aku telan, baru aku perasan rasa air ni semacam. Member semua ketawa sambil memerhatikan gelagat aku. Aku buka plastik tu, pepalih rupanya mereka bagi aku minum air Red Indian. Patutlah masam. Aku terus ke tandas dan muntahkan air tu. Yelah, walaupun aku ni nakal tp. aku belum pernah merasa air kencing syaitan tu. Tp. aku rasa aku tak berdosalah sebab bukan sengaja. Aku rasa Tuhan saja nak bagi aku rasa bagaimana rasa air kencing syaitan. Alhamdulillah lah, lepas pada tu aku takdelah teragak langsung nak mencuba minum arak ni.

Allah Maha Pengampun

Bukan niat aku sengaja nak menceritakan keburukan sesiapa. Cuma inilah pengalaman aku. Tak kiralah pelajar dr. Sarawak ke, Semenanjung ke, aku rasa memang ada pelajar jenis suka mencuba perkara-perkara yg. sebegini. Aku bernasib baiklah kerana paling kuatpun aku cuma cuba menghisap ganja, tak lebih drp. itu. Aku nasihatkan kepada budak-budak sekolah yg. nak mencuba atau dah tercuba minum minuman tu, bertaubatlah segera. Rosaklah hidup kita bila menagih menda tu nanti. 40 hari amal ibadat tak diterima tuhan sekali minum benda ni tau. Habislah kita kalau ditakdirkan kita mati dalam masa 40 hari tu. Itulah ada sesetengah org. terus tak sembahyang kerana dah ketagih minum menda ni.

Inilah satu-satunya gambar kenangan semasa aku menuntut
 di SMK (A) SHOAW, Matang Kuching, Sarawak.
Aku ke-3 dari kanan.

Lebih kurang 2-3 bulan sebelum aku menghadapi peperiksaan STPM, aku mula rasa bimbang. Aku takut aku gagal kerana selalu sangat culas kelas dan ponteng sekolah. Walau bagaimanapun, aku kurang minat utk. ke kelas, aku lebih rela belajar sendiri masa ponteng kat asrama atau semak kat tepi asrama tu. Aku belajarlah dgn. sorang member tu yg. perangai macam aku juga. Apabila malam, kita orang berjaga sampai pukul 2-3 pagi baca buku. Ada satu bilik kosong yg. kita orang buat utk belajar. Kira jaranglah bercampur dgn. pelajar-pelajar lain ni. Pelik perangai aku ni, jgn. tiru ye. 

Masa study kat bilik tu, kami bawa bekal rokok. Rokok tu murah je. Kotak 10 batang tu dalam seringgit je. Rasa rokok ni lebih kurang rasa rokok Gudang Garam tp. lupa dah namanya. He, he, jenuhlah aku merokok masa tu. Masa 3 bulan sebelum periksa tu kami rajinlah belajar tp. belajar cara kamilah. Ponteng tetap ponteng. Culas tetap culas.

Selain tu ada juga aku buat sembahyang hajat malam-malam. Aku berdoa dan telefon mak ayah aku supaya mendoakan kejayaan aku dalam peperiksaan itu nanti. Abg. teh pula membawa mak ayah aku yg. baru pulang dr. menunaikan haji ke rumahnya di Kuching. Bagus abg. teh ni, susah nak cari anak yg. begitu perihatin kepada ibu bapa  dan adik-beradik sepertinya. Aku sangat menghargai sifat dia ni. Semoga Allah menerima amalan baiknya dan mengampuni dosanya. Amin.

Gambar aku bersama arwah ayah, Nabil anak saudara aku, kawan baik ayah Pak Teh Hin dan aku kanan sekali. Masa ni aku tolong ayah aku menjayakan tanah di Bekong sementara menunggu result STPM

Akhirnya tibalah masa peperiksaan. Aku menjawablah kertas soalan dgn. seadanya. Nasiblah, kalau ada rezeki aku lepas, kalau tak aku tersungkur...... Selepas habis peperiksaan, aku balik ke Merapoh. Kat kampung, sementara menunggu result STPM, aku menolong ayah aku membuka tanah di Bekong. 

******************************************

18 ulasan:

  1. ambuih... deme yak. mcm2 templet dh deme tukor. nmpaknya koi kena tukor yg canggih sikit la ni keknyer nk mnyusun widget tu yg pening

    BalasPadam
  2. advance btui demeh bercriter. mane2 yg ande sejarah merapoh, koi nk kopi pes je masuk blog koi..

    BalasPadam
  3. hehehe..kitak oghang sarawak kah???hehehe...pernah beberapa kali gi sarawak atas urusan kerja...masa tuh pernah duduk taman matang jaya..tapi tak pasan ttg sekolah yahbeh nih....duk sarawak mmg seronok..sejukk dan barang murah....

    BalasPadam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  5. Sesiapa yg. nak komen tu silakan. Ok.

    BalasPadam
  6. hihihi.. menarik criter deme keknyer elok kalu deme buat entry bersiri. cthnya habis abis 1 criter psl smka shoaw, matang kucing, smbung lagi dalam entry baru. buat pulok smka shoaw, matang kucing 2 dan sterusnya. kalu dok, bimbng kengkawan xprasan deme sntiase update...sekadar pandangan je la

    BalasPadam
  7. yelah, cerita koi ni panjang sangat. Kurang masa nok menulis sibuk sikit. Tengoklah cerita lain nanti koi buat cara tu...

    BalasPadam
  8. salam saudara midie;
    kisah yang panjang.setuju dgn padangan saudara pie wahid.saya nak komen :
    1)SMKA SHOAW ni.teringat masa form 4,kawan baik saya berpindah ke sarawak dan masuk sekolah tu.dia hantar surat pada saya dan banyak yang kami kongsikan masalah dan pelajaran bersama.paling saya ingat,catatannya tentang dia belajar di bawah cahaya lampu koridor asrama sewaktu pelajar lain sudah tidur.kenangan kami masa form 1-form 3 di asrama di Perlis sentiasa dalam ingatannya. Alhamdulillah,sekarang beliau dah jadi salah seorang ahli akademik & tak pasti dia ingat saya lagi atau tak.
    2)Perikuk kera
    oh ya ke d merapoh takde pokok itu?semasa saya kecil dulu,sewaktu hadapan rumah arwah nenek saya masih belukar lagi,selalu saya petik dan main dengan periuk kera ni. Makcik ambil untuk masak nasi dalamnya.
    3)terima kasih perkongsian pengalaman saudara ini (ponteng kelas).Pengalaman adalah guru yang beharga dan tiada nilainya dalam dunia ini.

    BalasPadam
  9. SLM...SY POWN SKUL KT SHOAW DULU..MMG ANAK JATI SRAWAK..P SKRG D BANGI SELANGOR..SLM PJUANGAN..

    BalasPadam
  10. aba,ni arm stdnt shoaw jugak.. shoaw byak sudah perubahan skarang.. lau da ms pg swak singgah ctok..

    BalasPadam
  11. Yelah, aku pun cadang nak pergi cuti ke Sarawak. Nanti kalau jadi aku pergi ke shoaw. Memori...

    BalasPadam
  12. slm ukhwah wa mahabbah bwat akhi midie.. sye azhar.. skrg upper 6 shoaw 2010.. mtk fb ktk blh.. nnti nk ajak bdak2 shoaw skrg bkongsi crita dgn ktk.. nak dgr crita senior wrisan shoaw.. ada x nympan gmbr skolah shoaw lamak2 marek ka.. pat kmk mintak towk.. (kalau tak paham nanti sye gna mlyu ori punye)

    fb:azhar imtiaz
    emel: boyzz_imtiazz@yahoo.com

    BalasPadam
  13. Cubalah cari kat facebook. Mungkin banyak criter bekas pelajar shoaw di situ. Terima kasih.

    BalasPadam
  14. Assalamualaikum, Hamidi...

    Syabas! Hasil karya yg amat menarik.
    Bila ingat balik suka duka kat SHOAW, macam-macam rasa yg timbul. Walaupun 'kenakalan' kita berbeza, namun rasa 'kekitaan' tetap membara.Semoga kita berpeluang untuk berjumpa lagi. Amin.

    Musa Bohari, STPM 1990
    Mukah, Sarawak.
    musa.bohari@yahoo.com

    BalasPadam
  15. Abg2 semua. Utk pengetahuan.. smk agama shoaw tlh berpndah tapak dri shoaw matang kpada shoaw matang jaya... sekolah lama shoaw tlh ditukar nama ke smk sri matang. Saya adalah generasi pertama shoaw bru...

    BalasPadam
  16. Bang cmney mok plh laman web / blog?? Ajar kmk lok..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam. Saya bukan bekas murid SHAOW. Cuma tau ia skolah yg by mengeluar tokoh2 kanan SWAK spt Mufti SWAK, Timb. Mufti & Hakim Syariee masa ini. Saya rasa bertuah berkenalan dgn mereka semasa sama melanjutkan pelajaran di UM.

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • KEGILAAN MELAMPAU?... itulah ungkapan yang mungkin paling sesuai untuk menjelaskan foto ini. Terletak hanya beberapa meter di belakang Pejabat Hutan Daera...
  • Dulu Khuntai Klang kat *sini* , sekarang dah berpindah ke tempat baru. Pindah tak jauh dari tempat lama cuma pindah ke depan kat deretan kedai baru. S...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Pemandangan depan rumah Mertua AbgAji di kampung. Takda rezeki balik kali ini semua buah-buahan belum masak lagi. Perdu buluh(baka rebung madu) yang bar...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...