Tua

Apabila aku teringatkan akan hari tua, kecut rasanya hatiku. Aku kerap terfikirkan hari itu lebih-lebih lagi melihatkan ibuku yang semakin uzur dari hari ke hari. Badannya semakin lemah dan tak berdaya, kesihatannya sering terganggu serta kemampuan diri untuk berdikari semakin terhad. Deria pendengaran pula semakin lemah, manakala lutut sentiasa menjadi masalah kepadanya untuk bergerak.  


Nak atau tidak banyak urusan termasuklah hal-hal peribadinya terpaksa dibantu oleh orang lain terutamanya anak-anak. Jika hendak ke bandar contohnya, anak-anak atau cucu-cucu mesti sentiasa ada berhampirannya kerana dia selalu perlu dipimpin atau dipapah. Bagiku, selagi dia ada keinginan untuk bersiar-siar dan sebagainya, selagi itulah aku harus melayannya dengan penuh tanggungjawab seikhlas mungkin mengikut kemampuanku. Itulah yang aku sentiasa harapkan dan berdoa agar tidak timbul rasa malas atau payah untuk melayannya dengan keadaannya itu. Sesungguhnya itu semua adalah dugaan besar kepadanya dan semua anak-anaknya.



Apakah aku nanti akan menempuh keadaan itu. Mungkin jika aku panjang umur. Siapa tahu umurnya berapa?

Selain kematian rasanya itulah keadaan yang juga amat digeruni oleh semua orang iaitu 'hari tua'. Aku rasa ibuku lebih beruntung daripada aku kerana dia mempunyai anak yang ramai dan masing-masing mengambil berat tentangnya. Nasibku nanti tak tahulah bagaimana jika sampai ke saat itu. Semuanya dugaan Allah dan aku berharap akan sentiasa tabah menghadapi saat sedemikian.

Walaupun dikelilingi anak-anak yang mengambil berat, padaku itu sebenarnya masih tidak memadai untuk melegakan beban yang ditanggung oleh seorang tua.  Mereka perlu betul-betul tabah untuk menghadapi ujian yang berat itu. Mungkin pada masa itu mereka sering merasa kesunyian dan dipinggirkan. Apatah lagi jika anak-anak kurang mengambil berat tentang perasaan mereka.

Mungkin ramai anak-anak kurang mengambil berat soal perasaan mereka ini dan melayan ibu bapa seperti pada waktu mereka sihat dahulu. Mereka sering sendirian dan kurang berbual untuk meluahkan masalah atau perasaan kerana anak-anak dan cucu-cucu bosan dengan cara perbualan mereka. Apatah lagi jika perbualan itu diganggu oleh kelemahan pendengaran mereka hingga terpaksa bercakap dengan suara yang tinggi dan diulang-ulangi.    

Zaman muda dahulu mereka boleh ke sana ke sini untuk menemuai dan berbual rakan-rakan tanpa halangan tetapi sekarang mereka perlukan anak-anak untuk melayan luahan mereka. Jangan sampai ibu bapa kita yang sudah tua berasa berat untuk meluahkan masalah mereka kerana sikap kita yang sering mengelak daripada berbual denga mereka.

Bagaimanapun sebagai peringatan semua, elakkan daripada berbual tentang keburukan orang lain. Alihkan kepada perkara-perkara lain jika sekira mereka berbual tentang salah anak itu, salah anak ini atau jika perlu, tegur atau nasihatkan mereka dengan lembut dan penuh hormat. InsyaAllah semuanya akan diberkati Allah.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • Hari ini 23.09.2017 kami bekas pelajar sekolah Sekolah kebangsaan Bandar Jerantut (SKBJ) berkesempatan mengadakan satu majlis perjumpaan bekas pelajar SK...
  • Takde cerita yang menarik pun nak dikongsi kat sini. Cuma hari ni entah kenapa tetiba hati rasa resah & gundah . Tak tahu nak buat apa tu yang updat...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...