TV hitam putih

Boleh ikuti cerita ini dari mula. Klik!

Semasa aku di Ulu Kumbang, tengok tv sebulan sekalipun susah. Masa tu rasanya tak ada orang Ulu Kumbang yang memiliki tv. Kalau dapat tengok tv pun apabila pergi ke slow keretapi Merapoh. Di slow keretapi ni, ada beberapa buah kedai seperti kedai runcit pak Ngah Keria, Kedai Minum Mek Timah, dan Kedai Getah Pak Andok Harun.

Selalunya aku dapat menonton tv di kedai Mek Timah bila aku ikut mak ayah aku berjalan ke slow keretapi. Tvnya tu terletak di penjuru depan ruang makan kedainya. Jika didapati tvnya dipasang, biasanya aku tidak akan melepaskan peluang untuk menonton tvnya itu. Aku lepaklah di kedainya sama ada dengan berdiri di tepi tingkap, di tepi pintu atau duduk di kerusi di dalam kedai papannya itu.

Selain itu, jika mak ayah aku singgah minum di kedainya, dapat jugalah aku menonton tv sambil minum air sirap dan kuih jika kebetulan tvnya dipasang. Oleh kerana tvnya tu hanya menggunakan kuasa bateri, jarang jugalah tvnya dipasang pada siang hari kecuali jika ada cerita yang menarik. Jika baterinya kehabisan kuasa, ia terpaksalah dibawa ke Kuala Lipis atau Gua Musang untuk dicas semula.

Cerita Combat yang sangat aku minati di zaman kecil-kecil sekitar tahun 70an.

Bagaimanapun setelah beberapa lama, akhirnya Mek Timah ni membeli sebuah generator yang diletakkan dibahagian dapur rumahnya. Pernah juga aku menonton cerita siri Combat, Bionic Woman dan lain-lain lagi yang popular pada zaman tu. Seronok amat weh apabila sesekali berpeluang menonton cerita ni sampai terbawa-bawa ke dalam mimpilah.

Setelah berpindah di RPS Merapoh pula, peluang untuk aku menonton tv juga semakin mudah. Walaupun ayahku tidak membeli televisyen tetapi aku boleh menonton tv di rumah orang lain yang mempunyai tv di perumahan itu. Usah ke tv, radiopun ayah aku tak beli. Rasanya ayah aku ni bukan tak mampu nak beli cuma dia tak berapa berminat pada menda-menda begini

Aku juga sering pergi ke rumah kakak aku iaitu Akak Jang yang turut membeli sebuah tv. Jika berkesempatan, bolehlah aku menonton tvnya itu. Pada masa itu, siaran tv bermula pada sebelah petang hingga lebih kurang pukul 12.00 malam sahaja.

Walaupun siaran tv di Merapoh ni tidaklah begitu baik tetapi semakin lama, semakin ramai orang di Perumahan Merapoh membeli tv. Untuk mendapatkan siaran yang lebih jelas, antena tv selalunya akan dipasangkan pada tiang buluh setinggi mungkin. Ada juga yang meletakkan tudung periuk pada antena tv  tu kerana percaya cara itu akan menyebabkan penerimaan siaran tv akan bertambah baik.

Aku yang masih budak-budak ni biasanya akan datanglah menumpang sekaki tanpa segan-silu apabila didapati ada orang yang membuka tv di rumah mereka. Kadang-kadang tu ada juga tuan rumah yang bermurah hati menghidangkan kuih dan minuman untuk tetamu yang datang menonton tv di rumahnya. Masa tu hubungan penduduk kampung lebih akrab dan mereka sangat meraikan tetamu yang datang berkunjung.

Pada mulanya hanya tv hitam-putih sahaja yang ada di RPS Merapoh ni. Mungkin pada masa itu tv warna ni masih tiada dijual di Malaysia. Semua televisyen ini menggunakan kuasa bateri sahaja. Setelah setahun dua berada di RPS Merapoh, barulah ada orang yang membeli tv warna. Kalau tak silap orang yang pertama memiliki tv warna di RPS Merapoh ialah Abang Iden yang juga jiran kami.

Tv warna ni pula tidak boleh menggunakan kuasa bateri tetapi memerlukan kuasa elektrik. Setiap kali mahu menonton tv, generator perlu dipasang. Aku selalu jugalah datang menginding untuk menonton tv ke rumah abang Iden apabila terdengar bunyi generatornya dipasang pada siang hari. Biasanya generatornya berbunyi apabila ada cerita Hindustan ditayangkan. Jika tidak silap aku, filem ini ditayangkan pada setiap petang Jumaat.

Pada waktu malam pula, jika ada cerita yang menarik seperti tayangan filem P.Ramlee, ramailah orang datang ke rumah orang yang ada tv ni. Antara rumah yang menjadi tumpuan orang untuk menonton tv ni ialah rumah Mat Nator.

Assalamualaikum… Assalamualaikum… Seingat aku begitulah setiap kali aku ucapkan setibanya di pintu rumah Mat Nator. Aku akan terus masuk ke rumahnya sebaik sahaja dipelawa masuk. Biasanya ruang tamu rumahnya penuh dengan orang sehingga terpaksa berhimpit-himpit pada malam yang menayangkan Cerita Melayu ni. Rasanya malam yang ada tayangan cerita melayu ni adalah pada malam Sabtu.

Cerita ini ditayangkan sehingga larut malam. Apabila habis cerita, akupun terus balik ke rumah melalui celah-celah rumah papan di perumahan itu dengan hanya bertemankan cahaya bulan atau meredah sahaja kegelapan itu jika bulan tidak kelihatan.

Akan bersambung... Klik!

2 ulasan:

  1. Mase tv itam puteh beh amat weh..Ramei2 berkumpul nengok tv.Mende mase ter orang yang ande nye kurang amat

    BalasPadam
  2. kebanyokkan tv itam puteh zaman tu dibuat macam meja dan berpintu. Pintunya tu akan ditutup bila siak tengok tv. Takde dah tv gitu zaman ni agoknya.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • Gambar klasik Bandar lama Jerantut. Pemandangan jalan utama bandar lama Jerantut tahun tidak dapat dipastikan jangkaan penulis mungkin sekitar tahun 1970a...
  • Takde cerita yang menarik pun nak dikongsi kat sini. Cuma hari ni entah kenapa tetiba hati rasa resah & gundah . Tak tahu nak buat apa tu yang updat...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Pemandangan depan rumah Mertua AbgAji di kampung. Takda rezeki balik kali ini semua buah-buahan belum masak lagi. Perdu buluh(baka rebung madu) yang bar...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...