Berhentilah bermain mercun.



Zaman aku budak-budak dulu, mercun ni memang aku carilah. Bukan selalu boleh beli mercun ni. Masa dekat-dekat nak beraya sahaja ada dijual di Merapoh masa tu. Masa lain memang tak dapatlah.

Masa aku budak-budak hingga umur 10 tahun kalau tak silap, aku beraya di Ulu Kumbanglah sebab tak berpindah ke Perumahan Merapoh lagi. Setiap kali dekat nak berhari raya je, adalah orang jual mercun di kedai-kedai 'slow keretapi Merapoh'. Mercun yang paling murah masa tu ialah 'mercun tarik'.

Aku ingat lagi, aku selalu ikat mercun tarik ni kat pintu pagar nak masuk ke laman rumah kami. Bila sesiapa buka je pintu pagar, meletuplah mercun tu. Kalau kebetulan makcik yang latah, lagilah aku seronok tengok dia melatah apabila mercun tu meletup.

Selain mercun tarik, ada lagilah mercun lain seperti mercun katak, mercun roket dan sebagainya. Tak silap aku antara mercun yang mahal pada masa tu ialah mercun roket yang akan keluar patung askar payung terjun sejurus mercun tu meletup di udara. Seronok sangatlah weh bila melihat patung tu terapung-apung seketika sebelum jatuh ke tanah.

Tapi susahlah aku nak dapat beli mercun tu weh. Mana aku nak cari duit. Mak ayah aku masa tu kira orang susah jugalah. Payahlah nak keluar duit setakat nak melayan anak beli mercun aje.

Seingat aku, aku jenuh sikit dapat main mercun ni apabila sekali tu abang sulung aku yang jadi ustaz di Pulau Pinang iaitu abang bong balik dengan membawa berkotak-kotak mercun papan. Masa tu dia balik ke Ulu Kumbang sebab nak beraya dengan komelah. Dia buat begitu mungkin kerana nak melayan adik-adik.

Seronok sangatlah aku dapat main mercun papan tu. Punyalah berkelimat sebab takut mercun tu habis cepat, aku ceraikanlah mercun tu satu-satu. Aku bakar mercun tu satu-satu supaya taklah cepat sangat mercun tu habis.

Bila cakap pasal abang bong ni rasa nak menitis pula air mata. Kesian, sekarang ni dia masih dalam rawatan untuk memulihkan kanser tekaknya. Dah lima kali dia kena 'kimo'. Tak silap aku dia kena buat kimo tiga kali lagi. Semoga abang bong aku akan sihat seperti biasa nanti.

Sebagai anak sulung yang dah bekerja, banyak juga jasa abang bong kepada adik-adik yang masih belajar pada masa tu. Tak terbalas rasanya. Allah sahajalah yang dapat membalas jasa dan pengorbanannya itu.

Apabila berpindah ke perumahan Merapoh, lagilah aku seronok main mercun ni kerana dapat bermain beramai-ramai dengan kawan-kawan. Sejurus selepas berbuka puasa, mulalah kedengaran letupan mercun di sana sini seperti berbalas-balas.

Semasa nak pergi sembahyang tarawih di masjid pula, aku main tuju-tuju mercun roket hala ke kawan-kawan. Semasa menala ke arah kawan-kawan yang lain, aku pegang je mercun tu perlahan-lahan sambil membakar sumbu mercun roket tu. Kemudian mereka balaslah balik dengan menghalakan mercun ke arah geng aku pula. Ha ha! Lepas tu berlakulah tuju-menuju mercun roket ala-ala perang dunia ke-2. Weh seronok sangat rasanya main macam tu.

Bila bermain mercun ni, memang tak lari dah daripada ditimpa kemalangan. Aku dulu pernah juga kebas tangan sekejap apabila mercun papan yang aku bakar meletup sebelum sempat aku baling. Nasib baiklah tak putus jari aku.

Peristawa abang teh aku hampir terbakar muka kerana 'bunga api das' masih aku ingat lagi. Tanpa disangka semasa dia tengah main bunga api tu, tiba-tiba je menyembur api dari bahagian bawah mercun tu lalu terkena ke mukanya. Kesian dia malam tu, tak boleh nak tidur kerana bulu matanya terbakar. Bila dia pejam je mata, rasa pedih menyucuklah sebab bulu matanya dah jadi tajam kerana terbakar terkena bunga api tadi.

Sekarang dan berbelas tahun beliau kembali ke RahmatuLLah akibat serangan jantung semasa tidur. Abang teh ni memang banyak jasanya kepada aku. Beliaulah yang menyekolahkan aku selepas aku tamat tingkatan tiga. Semoga  beliau sentiasa dalam keampunan Allah.

Mercun pada zaman tu kuranglah bahayanya sikit. Zaman tu tak ada lagi mercun bola yang berbunyi kuat macam bom tu. Mercun bola ni kalau terlambat sikit baling, alamat putuslah jari.

Anak akupun nak sangat main mercun ni. Macam setiap petang suruh aku cari mercun untuknya. Cair juga hati aku bila mendengar hajat anak aku tu. Bagaimanapun bulan puasa kali ini, aku belum sekalipun lagi beli mercun untuknya. Bila dengar berita macam-macam kemalangan yang berpunca daripada mercun ni, rasa takut dah aku nak bagi mercun kepadanya.

Rasanya berdosa pula beli mercun ni. Kalau disebabkan aku berikannya mercun, tiba-tiba dia kemalangan disebabkan mercun tu, menyesal tak sudah aku. Aku tengok kebelakangan ini diapun dah kurang minat nak main mercun lagi. Mungkin kerana maknya selalu berleter pasal mercun ni. Apatah lagi apabila dia tengok sendiri di tv tentang kemalangan yang banyak berlaku akibat bermain mercun. Cukup-cukuplah main mercun ni yek!. Berdosa!

4 ulasan:

  1. Benar Midie..
    Koi pun buat entri semalanc pasey kebodohan bermain mercun ni.. Kita dulu memanc main juga, takkan nok suruh anak2 terus sambung budaya yang bukan sahaja tak berfaedah, malah berdosa dan berbahaya.

    Allahu Akbar!

    BalasPadam
  2. Koi bacadah n3 aok teh. Lepas teh barulah koi teringat masa koi budok2 dulu, suka sangat main mercun.

    Elok sangatlah kita tinggalkan budaya yg. tak elok ni.

    BalasPadam
  3. Serun koi nengok ande yang putus2 jari pasey mercun weh...Siak ande yang maut lagi...

    BalasPadam
  4. Serun memanglah serun tapi ramai juga yg beli.

    Pulok teh ngape masa raya cina boleh kata tak dengorpun ande yg. putus jari atau mati kerana mercun. Padehey cina lagilah beria main mercun.

    Bila masa raya kita jeh, pasey apa ramai sangat yang kena.

    Pelik betul koi memikirnya

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • Baru terjaga dari tidur selepas 3 bulan. Pada waktu ini aku sedang gigih menjelajah blog kengkawan. Mana tahu, selepas selesai misi menjelajah boleh j...
  • Sekolah Kebangsaan Kampung Baharu Jerantut ini difahamkan telah dibuka seawal tahun 1925 sebelum bah atau banjir besar Pahang pada tahun 1926. Sekolah i...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...