Polis baik


Kali ini aku nak bercerita sikit pengalaman aku ditahan polis kerana melakukan kesalahan jalan raya. Ada beberapa pengalaman yang aku ingat tetapi semuanya itu sudah lama berlaku iaitu antara tahun 1997-1999. Masa tu aku tinggal di Felda Sungai Koyan kerana bertugas di Pos Betau. Isteriku pula mengajar di SK. Sungai Koyan, Raub, Pahang.

Zaman tu memang tiada lagi saman-saman ekor ni. Takdalah aku terkejut beruk apabila tiba-tiba sahaja surat saman sampai ke rumah. Masa itu kalau polis nak saman, mereka beri peluang dahulu kita mengemukakan alasan kenapa kita lakukan kesalahan itu. Kot-kot kerana sebab kecemasan, takdalah disaman agaknya.

Aku sendiripun ada juga beberapa kali terlepas daripada disaman polis walaupun terang-terang telah melakukan kesalahan. Setelah aku mengemukakan alasan, polis menggunakan budi bicara mereka lalu tidak menyamanku. Aku rasa inilah cara yang mesti polis kekalkan dalam menguatkuasakan undang-undang jalan raya. Cara ini lebih bertimbangrasa dan adil.

Polis mestilah mendengar dahulu alasan pesalah. Mungkin mereka melakukan kesalahan itu atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan dan sebagainya. Kalau dah betul mereka sengaja, barulah disaman.

Malam ini aku cerita satu pengalaman sahaja sebab penat weh menaip banyak-banyak ni. Peristiwa itu berlaku apabila ada sekali tu aku di tahan polis kerana memotong sebuah trellar betul-betul di simpang tiga Kuala Lumpur, Raub dan Bukit Fraser. Masa tu aku dari rumah mertua di Sg. Siput Melaka dalam perjalanan balik  ke Felda Sg. Koyan semula.

Sebelum sampai ke simpang tiga tu, agak lama juga aku mengintai-ngintai untuk memintas sebuah trellar panjang tetapi tidak boleh kerana jalannya banyak selekoh. Apabila hampir di persimpangan itu, barulah nampak lapang sikit. Aku tengok jalan di sebelah kanan menghala ke Raub kosong sahaja daripada kenderaan. Inilah peluangnya.

Apa lagi aku pecutlah kereta untuk memotong trellar itu walaupun aku tahu keretaku sudah terlalu hampir dengan persimpangan itu. Aku berjaya memotong lori itu betul-betul di simpang tiga tu. Setelah berjaya memotong trellar itu, aku nampak dua tiga orang polis mengebar bendera merah menyuruh aku ke tepi jalan.

Kenalah aku kali ini. Berdebar juga hati aku takut dimarah dan disaman oleh polis itu. Inilah lebih kurang dialog aku dengan polis semasa aku ditahan.

Polis :  Assalamualaikum. Boleh tengok lesen memandu dan kad pengenalan encik?
Aku  :  Boleh. (Sambil mengeluarkan lesen dan ic)
Polis :  Nak ke mana ni encik?
Aku  :  Nak balik ke Felda Sg. Koyan, dari rumah mertua di Melaka.
Polis :  Jauh tu. En. tahu tak kenapa kami tahan encik!
Aku  :  Emm, tahu. Saya nampak jalan dah clear, saya potonglah. Maaf encik.
Polis :  Hati-hatilah sikit. Cuba tengok anak tu, kecil sangat lagi. Encik tak sayang kat anak ke?
           Mana boleh memotong di simpang tiga macam ni, bahaya!
Aku  :  Maaflah encik, lain kali saya cuba lebih berhati-hati.
Polis :  Kali ini kami hanya ambil nama dan maklumat encik sahaja. Lain kali jangan buat macam ni
           lagi. Tolong sain di sini. (Sambil menghulurkan pen dan buku putih)
Aku  :  Terima kasih banyak-banyaklah encik. (sambil tersenyum )
Polis :  Sama-sama (sambil memulangkan semula lesen dan ic aku)

Weh, tak sangka langsung yang aku tak disaman. Kalau nak ikut, kesalahan besar juga tu, memotong kenderaan di simpang tiga. Alhamdulillah, itulah baiknya apabila kita bersemuka dengan polis yang nak menyaman kita. Mereka ada perasaan, dah tentu boleh menilai tahap kesalahan kita sama ada betul-betul sengaja atau sengaja tetapi kerana terpaksa.

Macam yang aku buat tulah. Kadang-kadang tak tersabar juga jika terlalu lama sangat mengekor treller yang bergerak dalam 40 - 50km sejam sahaja. Bila rasa selamat untuk memotong, kadang-kadang kita potong jelah walaupun di kawasan yang dilarang.

Sepatutnya polis macam itulah, mana-mana orang yang nampak baik  tu elok ditegur dan dinasihatilah dulu jika boleh. Lainlah kalau dah nampak sangat mereka nak berlagak di jalan raya seperti mat rempit dan sebagainya tu eloklah terus disaman. Biasanya kalau orang bawa anak bini ni taklah teruk sangat dijalan raya. Jika terlaju sikit tu kadang-kadang biasalah kalau jalan tu lurus serta masa tu pula jalan lengang.

Masa aku mula-mula terlepas daripada saman tu, berasa sungguh yang polis ni betul-betul nak menjaga keselamatan kita. Kalau masa tu aku kena samanpun, aku tak kisah sebab memang betul salah aku. Lepas tu aku jadi hormat betul kepada anggota polis ni dan rasa tak nak dah melanggar peratutan jalan raya lagi.

Kalau saman ekor, mana ada budi bicara dah sebab kamera tu bukan orang. Benda yang tak berakal dan perasaan.. Tau-tau surat saman dah sampai ke rumah. Inilah yang menyebabkan aku berasa saman ekor ni lebih kepada sengaja nak ambil peluang untuk dapatkan duit daripada orang ramai sahaja. Pantang salah sikit, saman!

Polis sepatutnya kena lebih bertimbang-rasa. Mereka boleh saman tetapi biarlah orang yang kena saman tu tidak berasa dizalimi. Barulah orang ramai tak mencemuh polis.

4 ulasan:

  1. salam..

    bile polis berbudi bahase dan menggunakan budi bicara kite pun respek kat diaorg..betul!

    tp ni ade lak crite baru pasal polis,kat tmpt koi je ni,aih malu nak cerite aok..

    BalasPadam
  2. Koi rasa sepatutnyalah kita respek ke poleh ni. Bukan senang weh nok mengawal dan menjaga keselamatan orang ramai.

    Keknya ada perkara yg. koi tak setuju sikit antaranya tentang saman ekor. Banyok dah koi perabih duit membayo saman macam ni.

    Tak da poleh sapa pula nok menangkap menangkap org lumba haram atau mat rempit dak?.

    Hai ngapenya nok criter malu pulok?

    BalasPadam
  3. Midie,
    Poleh pun manusia jugek..ada yanc baik ada yanc jahat..
    koi setuju kata aok.. tak adil la sokmo tunjuk yanc tok molek je..bila deme buat mender2 molek kita senyak ..

    Cuma koi harap pemerintah menerapkan nilai2 Islam dalam pasukan poleh kita, tamboh gaji banyok mana pun tetap akan berlaku rasuoh..
    manusia ni kalu ada emas selemboh pun dia nok kejor selemboh lagi..kuikui
    Hanya kefahaman Islam sahaja yang mampu mengekang gejala rasuah..

    BalasPadam
  4. Ya betul 100% weeh. Kita ni kena berpegang teguh pada ajaran agamalah. Barulah mulia...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • [image: INFO SAMBAL RONG BIJI GETAH] *Sambal asam rong biji getah* merupakan makanan tradisional bagi masyarakat di daerah Jerantut, Pahang dan begitu popul...
  • Takde cerita yang menarik pun nak dikongsi kat sini. Cuma hari ni entah kenapa tetiba hati rasa resah & gundah . Tak tahu nak buat apa tu yang updat...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...