Tahi ayam siapa ni?

Bacalah cerita ini yang sebelumnya. Klik!


Citarasa akulah, ayam kampung ni lebih sedap daripada ayam daging. Sekarang ni susah dah nak merasa ayam kampung

Rata-rata orang Merapoh semasa di kampung lama dahulu ada memelihara haiwan ternakan seperti ayam, itik, kambing, lembu dan kerbau. Ayah aku sendiri banyak memelihara itik dan ayam semasa tinggal di Ulu Kumbang.

Setiap pagi dan petang, ayah atau emak aku akan ke lambo (barenda) belakang  di sebelah dapur rumah kami untuk menabur padi atau butir jagung untuk ayam-ayam itu. Pada masa itu, aku masih kecil. Bagaimanapun aku berasa sungguh seronok apabila sesekali disuruh memberi makan ayam-ayam itu.

Manakala itik pula akan diberi sekam yang dibawa balik setiap kali selepas ayahku pergi memesin padi di kedai mesin padi Arwah Pakandak Harun. Ayahku hanya memelihara itik kampung. Seronok betul melihat gelagat itik dan ayam itu berebut makanan.

Selain  makanan itu, ayam itik ini juga mencari makanan di semak-samun di sekitar rumahku seperti ulat, belalang dan cacing tanah. Ayam dan itik itu nampak sihat sekali kerana mungkin telah mendapat makanan yang lebih daripada mencukupi.

Di belakang rumah, ayahku membina sebuah reban untuk ayam itiknya itu. Tanah yang luas di kawasan rumah kami membolehkan ayahku memelihara ayam dan itik tanpa banyak masalah. Begitu jugalah dengan orang lain. Mereka semua mempunyai halaman rumah yang luas. Kandang lembu atau kerbau juga banyak yang didirikan berhampiran dengan  rumah mereka. Jarak rumah penduduk kampung yang jauh antara setiap buah rumah membolehkan mereka memelihara sebarang jenis haiwan ternakan tanpa menimbulkan masalah kepada orang lain.

Keadaan ini berbeza apabila orang Merapoh berpindah ke RPS Merapoh. Kedudukan rumah yang terlalu  rapat menimbulkan pelbagai masalah untuk mereka memelihara haiwan ternakan. Halaman di sekeliling rumah yang terlalu sempit menyukarkan mereka untuk membina reban, apatah lagi kandang.

Mungkin kerana sudah biasa semasa di kampung lama, ramai juga yang memelihara ayam dan itik setelah berpindah ke RPS Merapoh. Walaupun tanah di kawasan rumah ini agak sempit dan kurang sesuai untuk memelihara ayam itik tetapi oleh kerana sudah menjadi kebiasaan mereka, masih ramai yang terus memelihara haiwan tersebut. Ini termasuklah ayahku.

Oleh sebab rumah itu belum disambung atau dibesarkan lagi, adalah sedikit ruang untuk ayahku membina reban untuk ayam dan itiknya. Bagaimanapun ayam itik ini kebanyakannya lebih suka tidur di luar reban seperti di dahan pokok buah-buahan di sekitar rumah. Akibatnya ada beberapa kali aku terkena atau terpegang tahi ayam semasa bermain di bawah pokok di halaman rumahku.   

Boleh dikatakan semua orang memelihara ayam itik semasa mula-mula berpindah ke perumahan ini. Kedudukan rumah-rumah di sini yang rapat menyebabkan ayam itik itu mudah masuk ke kawasan rumah orang lain. Biasalah ayam itik bukan reti bahasa. Rumah siapapun tidak terkecuali daripada dicerobohi oleh ayam itik ini.

Pada masa tu orang kampung khususnya di Merapoh memang membiarkan sahaja pintu dan tingkap rumah mereka terbuka pada siang hari walaupun pada masa itu mereka sedang berada di dapur atau tidur berehat pada waktu petang.  Mereka tidak risau tentang orang jahat yang datang menceroboh atau merompak rumah mereka kerana kejadian seperti itu amat jarang berlaku.

Oleh itu, kerap-kalilah ayam dan itik ni masuk ke rumah jiran dan berak di lantai rumah mereka. Apabila kejadian seperti itu kerap berlaku, tuan rumah naik geramlah kerana terpaksa mencuci tahi ayam, apatah lagi najis ayam orang lain. Ayam itik yang tak reti bahasa ini biasanya akan dibaling dengan batu, kayu dan sebagainya sambil disumpah seranah.

Tuan punya ayam itik ni mulalah berasa tersinggung apabila terdengar atau melihat ayamnya diperlakukan begitu. Malah, ada yang bertengkar kerana masalah ini hingga merenggangkan hubungan antara mereka.

Bagi yang menternak lembu pula, kandang lembu mereka perlu dipindahkan ke kawasan yang berdekatan dengan kawasan perumahan. Jika masih di kampung lama, besar kemungkinan lembu-lembu mereka akan dibaham harimau.

Seingat aku, ada juga lembu-lembu yang berkeliaran pada waktu malam lalu tidur di jalan-jalan di kawasan perumahan itu. Pada masa itu, kebanyakkan penduduk tidak memagar kawasan rumah mereka. Ini menyebabkan ada lembu-lembu itu masuk dan berkumpul di halaman rumah orang.

Sape salah? Lembu ke tuan lembu bila lembu berak tengah jalan.Ke salah jalan? 

Ini menyebabkan tompokan najis lembu merata-rata di lorong-lorong jalan perumahan tersebut. Lebih teruk lagi apabila melihat lembu berada dalam kawasan rumah kita dengan tahinya bersepah di sana-sini semasa membuka pintu rumah pada waktu pagi. Keadaan seperti inilah yang menyebabkan ada yang tidak sabar lalu menyimbah lembu-lembu itu dengan cuka getah atau dipakok dengan parang.

Kesian lembu-lembu yang tak berakal tu. Ia menjadi mangsa kerana kealpaan dan kemarahan manusia. Perkara seperti ini sudah tentu menimbulkan ketegangan ketidakselesaan kepada penduduk RPS Merapoh.

Akan bersambung lagi.... Baca seterusnya. Klik!

2 ulasan:

  1. De Felda kala ayam itik saloh masuk rumoh.Alamat tak berposkod la.Ande yang balik encot2 la jawaknye.

    BalasPadam
  2. Kesian ke aya tu weh. itulah geram juge. habih kesan tanoh tapok kaki ayam merata di lantei rumoh. nok pulok musim hujan.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • [image: WANG PERINGATAN RM 600] KUALA LUMPUR, 14 Dis (Bernama) - Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V hari ini berkenan merasmikan wang kertas peringat...
  • Dulu Khuntai Klang kat *sini* , sekarang dah berpindah ke tempat baru. Pindah tak jauh dari tempat lama cuma pindah ke depan kat deretan kedai baru. S...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Pemandangan depan rumah Mertua AbgAji di kampung. Takda rezeki balik kali ini semua buah-buahan belum masak lagi. Perdu buluh(baka rebung madu) yang bar...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...