Bunga

Bunga! Aku minat juga pada bunga ni. Bagi aku, bunga ni dapat mendamaikan jiwa. Pernah juga aku cuba tanam bunga di depan rumah aku. Aku belilah macam-macam anak pokok bunga macam bunga rose dan lain-lain yang aku sendiripun dah lupa namanya.

Bagaimanapun rancangan aku ni tak menjadi. Bunga yang aku tanam kebanyakkannya layu dan mati setelah beberapa minggu. Puas dah aku membaja dan menyiram pokok-pokok bunga tu tapi tak emboh subur juga. Akhirnya aku bengang lalu malas nak mengisahkan bunga-bunga tu lagi.

Pasu bunga yang aku beli dulu sesetengahnya aku sedekahkan sahaja kepada orang. Sekarang ni adalah dua tiga pasu lagi yang tinggal. Cuma ada satu pokok bunga sahaja yang setia sangat dengan aku. Walaupun bunga ni aku tinggal berminggu tanpa disiram tetapi ia tetap hidup sampailah sekarang.

Pernah juga aku cungkil sikit bunga tu daripada pasu untuk diberikan kepada akak ipar aku yang berminat sangat melihat kecantikkan bunga itu. Dulu bunga ni ditanam dalam sebuah pasu sahaja tetapi sekarang aku dah pecahkan jadi dua pasu.

Insayaallah akanku jaga bunga ni sebaik-baiknya supaya ia terus membiak dengan subur. Sayangnya gambar bunga tu lupa pula nak ambil. Malam-malam ni malas dah keluar rumah untuk ambil gambar bunga tu. Insyaallah esok aku letak gambar bunga tu dalam n3 ni.

Inilah bunga yang aku maksudkan dulu tu. Bunga ni nampak lembik aje. Oleh kerana aku tak tahu nama bunga ni bunga apa jadi aku letaklah sendiri namanya iaitu Bunga Setia. Bunga ni sungguh setia dengan aku kerana walaupun kadang-kadang aku biar berminggu-minggu lamanya namun bunga ini masih mampu bertahan. Sedangkan bunga-bunga lain kering layu apabila ditinggal selama itu walaupun nampak seperti lebih lasak lagi. Itulah kekuasan Allah.

Di bawah ni aku nak tunjukkan gambar bunga-bunga yang sempat aku ambil semasa berhenti solat di Hentian Sebelah Lancang. Banyak bunga cantik-cantik di situ weh...

Bunga Raya

Bunga ?

Bunga ?

Bunga ?

2 ulasan:

  1. koi minat bunga raya putih,boleh buat penawar utk kurangkan kepanasan kalo kena demam..

    BalasPadam
  2. Ye betul, koipun pernah buat masa anak koi demam kecik2 dulu.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • Baru terjaga dari tidur selepas 3 bulan. Pada waktu ini aku sedang gigih menjelajah blog kengkawan. Mana tahu, selepas selesai misi menjelajah boleh j...
  • Sekolah Kebangsaan Kampung Baharu Jerantut ini difahamkan telah dibuka seawal tahun 1925 sebelum bah atau banjir besar Pahang pada tahun 1926. Sekolah i...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...