Padi Cerang


Selain tanam padi di paya, ada juga sesekali ayah aku tanam padi di tanah kering yang biasanya orang panggil tanam padi cerang atau huma. Selalunya orang asli sahaja yang tanam padi huma nikan. Kenapa pula ayah aku tanam padi huma?

Sebenarnya ayah aku dan kebanyakan orang Merapoh masa tu memang selalu membuka tanah. Tujuannya tidak lain untuk dijadikan tapak pertanian seperti kebun getah, dusun buah-buahan dan sebagainya.Tanah lepas diperun ni sangat sesuai untuk ditanam dengan sayur-sayuran dan padi kerana ia mengandungi baja yang amat baik terhasil daripada kayu-kayu yang telah diperun menjadi debu atau arang-arang  kayu.

Sebelum tanah tu ditanam dengan pokok getah atau sebagainya, ayah aku ambil kesempatanlah menanam dulu tanah tu dengan padi cerang. Jadi pada tahun tu tak perlulah ayah dan mak aku ke paya untuk bertanam padi lagi.

Pada masa tu kerja buka tanah ni bukan sesuatu yang mudah. Semuanya menggunakan tulang empat kerat sahaja. Bayangkanlah tanah seluas 5-6 ekar dengan berpuluh pokok balak yang 2-3 pemeluk ditebang menggunakan kapak dan gergaji sahaja. Boleh dikatakan semua kerja tu dibuat oleh ayah aku seorang. Hai rasanya kalaulah balak-balak tu dapat dijual, kayalah ayah aku.

Aku rasa tak perlu lah aku ulang balik cerita buka tanah ni. Sesiapa yang belum membaca dan berminat nak tahu bagaimana jerihnya ayah aku buka tanah sila klik tajuk ni "Buka Tanah I".

Hari ni aku nak bercerita sikit pasal ayah aku tanam padi cerang di tepi Gedong Gajah Mati. Masa tu aku belum sekolah rendah lagi. Cadangnya ayah aku buka tanah ni untuk buat kebun getah. Gedong Gajah Mati ni terletak kira-kira setengah km dari rumah lama aku di Ulu Kumbang. Agaknya dalam 20 minit berjalan kaki sampailah kami ke cerang tu. Sebelum sampai ke situ, aku melalui kebun getah yang selalu aku toreh pada musim cuti sekolah semasa aku dah sekolah menengah. Aku pernah cerita pasal kebun getah ni kat tajuk "Pacat".

Seingat aku tempat ayah buat cerang ni memang cantik. Di sini ada sebuah gedong atau tasek kecil yang dipanggil Gedong Gajah Mati. Asalnya tempat ni sebuah kampung Cina dan gedong ini hasil usaha mereka untuk menyalurkan air ke paya-paya padi di sekitarnya. Walau bagaimanapun beberapa buah keluarga Cina di sini akhirnya berpindah ke tempat lain seperti ke pekan Kuala Lipis kerana sebab yang tak dapat dipastikan.

Aku terus sahaja cerita pasal menugai padi. Setelah kawasan tanah tu diperun dan bersih daripada puntung-puntung kayu maka bermulalah kerja menugai padi. Menugai padi ni maksudnya menghentak kayu panjang runcing ke tanah supaya tanah tu berlubang. Kayu tu taklah sebesar mana, kira-kira sedap-sedap dipegang sahaja. Kedalaman lubang tu kira-kira seinci atau lebih. Kemudian, dalam lubang tu akan dimasukkan beberapa biji padi sebelum dikambus semula.

Biasanya kerja menugai ni dibuat secara gotong-royong. Tugas orang lelaki biasanya melubangkan tanah menggunakan kayu. Empat hingga lima orang lelaki akan berjalan sambil menghentak-hentakkan kayu tugai ke tanah manakala orang perempuan pula mengikutnya dari belakang sambil memasukkan biji padi ke dalam lubang dan dikambuskan semula. Lubang tu dibuat sebaris-sebaris yang jarak di antara lubang itu lebih kurang sekaki.

Menariknya kerja ni dibuat secara berpasang-pasangan. Seorang lelaki menugai manakala seorang perempuan pula mengikutnya untuk mengisi padi ke dalam lubang.

Pada masa tu di Ulu Kumbang ni entah tak sampaipun 20 buah rumah. Di sebelah ulu Gedong Gajah Mati ni terletak dua buah rumah yang aku kira yang paling jauh atau paling ulu di Ulu Kumbang. Sebuah rumah dihuni oleh Tok Gajah dgn keluarganya dan sebuah lagi rumah Mat Kilau sekeluarga. Unik nama nikan kerana ia kebetulan sama dengan nama pahlawan Pahang yang terkenal tu.

Aku tak taulah kenapa orang kampung panggil mereka dengan nama tu tetapi seingat aku Tok Gajah memang seorang yang terkenal dengan kegagahannya. Pernah sekali ayah aku cerita dia menarik seorang diri rotan tunggal yang berbelit pada dahan-dahan pokok dengan sekali henjut sahaja. Pada hal sebelum itu 3-4 orang telah cuba menarik rotan itu tetapi tidak berjaya. Malahan ayah aku cerita pernah suatu ketika dia menyaksikan sendiri Tok Gajah dengan gagahnya mengangkat seekor anak gajah yang terjatuh ke dalam lubang ke tebing semasa mereka sama-sama mencari rotan di hutan.


Selain tu, ada seorang lagi penduduk Merapoh yang kebetulan sama dengan seorang lagi nama pahlawan pahang iaitu Tok Bahaman yang memang mahir bersilat. Ha ha ha! Pendek kata lengkaplah di Merapoh ni dengan pahlawan Pahang.

Semua orang Ulu Kumbang ni petani. Mereka amat memerlukan antara satu sama lain. Masing-masing sangat mengenali dan mereka selalu bergotong-royong untuk memudahkan kerja termasuklah masa kerja menugai padi ni. Tidak macam sekarang ni sehingga kadang-kadang jiran sebelah rumah pun kita tak tau nama.
 
Masa menugai nilah mereka berborak dan bergurau-senda. Hasilnya hubungan antara mereka semakin akrab dari hari ke hari. Maka tak hairanlah akhirnya hubungan antara mereka bagaikan adik-beradik. Masing-masing mengambil-berat antara satu sama lain. Seingat aku mesra sungguh hubungan antara penduduk kampung masa tu. Susahlah nak cari hubungan seperti itu di zaman ni. Kadang-kadang kemesraan adik-beradik zaman sekarang pun tak boleh menandingi kemesraan antara mereka. Maaflah ini cuma pandangan peribadi aku.

Nampaknya masa tidak mengizinkan. Insyaallah aku sambung balik esok.

Sila klik pautan tu untuk sambungan cerita ni seterusnya "Tualang".

5 ulasan:

  1. BRAVOOO
    IM GLAD TO BE PART OF MERAPOHANS
    WALAU SEKADAR MENUMPANG KASIH (BUKAN ORIGINAL MERAPOHANS)
    HEHEHEH

    BalasPadam
  2. salam cikgu
    entri yang sangat baik penuh info
    nostalgik tentang asal dan jati diri kampung
    yang rata rata telah terhakis kepada minda generasi sekarang..

    BalasPadam
  3. Midi, benih padi ceranc ni nok ambik mmaner yak?

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • Gambar klasik Bandar lama Jerantut. Pemandangan jalan utama bandar lama Jerantut tahun tidak dapat dipastikan jangkaan penulis mungkin sekitar tahun 1970a...
  • Takde cerita yang menarik pun nak dikongsi kat sini. Cuma hari ni entah kenapa tetiba hati rasa resah & gundah . Tak tahu nak buat apa tu yang updat...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Pemandangan depan rumah Mertua AbgAji di kampung. Takda rezeki balik kali ini semua buah-buahan belum masak lagi. Perdu buluh(baka rebung madu) yang bar...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...