Gua Musang

Ini sambungan dari cerita aku pasal Stesen Kererapi Kuala Lipis, Merapoh, Gua Musang dan Kuala Lipis. Sila klik tajuk-tajuk tu untuk mengetahui cerita aku ni dari awal.


Stesen Keretapi Gua Musang (Ogos 2010)

Selain ke Kuala Lipis , Gua Musang juga menjadi  bandar yang penting kepada orang Merapoh. Bandar ni letaknya lebih kurang 30km sahaja dari Merapoh. Satu-satunya jalan untuk ke situ ialah jalan keretapi. Antara kampung-kampung yang dilalui sebelum tiba di Stesen Gua Musang ialah Mentara, Mentara Lama, Lapan Tupai, dan Ceng Tek.

Biasanya aku akan dibawa menaiki keretapi pukul 7.00 pagi untuk ke Gua Musang ni. Sampai ke Gua Musang dalam pukul 8.00 pagilah. Jadi nak ke Gua Musang ni takdalah susah sangat seperti masa nak ke Kuala Lipis yang terpaksa bangun pukul 4.00 pagi dan duduk kat dalam keretapi selama 2 jam lebih.

Walaubagaimanapun orang Merapoh tetap juga kena pergi ke Kuala Lipis kerana Merapoh terletak di daerah Kuala Lipis di negeri Pahang yang mana Kuala Lipis menjadi pusat pentadbirannya. Manakala Gua Musang pula sudah masuk dalam kawasan negeri Kelantan. Jadi macam manapun orang Merapoh ni kena juga pergi ke Kuala Lipis kerana banyak urusan seperti membayar cukai tanah terpaksa dibuat di sana.

Inilah jambatan kereta api Merapoh. Kalau nak ke Gua Musang, aku akan melalui jambatan ini. Dari aku kecil sampailah sekarang ( Ogos 2010), jambatan ini teguh berdiri bagaikan tidak berubah walaupun sedikit. Ada dah 100 tahun usia jambatan ini agaknya.  

Sepanjang perjalanan ke Gua Musang tu biasanya aku ralik melihat pemandangan gua-gua batu kapur . Sebelum sampai ke Gua Musang, aku selalunya tak mahu melepaskan peluang untuk melihat sebuah kilang kelapa sawit di Ceng Tek dan sebatang sungai iaitu Sg. Ketil yang airnya kehitaman.

Aku tertarik melihat kilang tu kerana struktur binaannya yg. agak unik padaku. Hai maklumlah masa tu jarang sangat aku dapat melihat tangki-tangki besar dengan serombong berasap serta salur-salur ke sana-sini seperti di kilang ni. Aku rasa kilang ni canggih sangat dah.

Semasa keretapi menyebarangi Sungai Ketil pula, aku suka melihat air sungai itu yang kehitaman serta struktur binaan jambatan besinya.  Jambatan ni agak panjang tetapi tidaklah sepanjang jambatan keretapi Bukit Betong yang melintasi Sg. Jelai. Bila aku melalui jambatan-jambatan ni, terbayang dan terfikir aku macam mana orang membina jambatan-jambatan besi ni.

Seingat aku di bandar ni ada sebuah pasar yang terletak di tebing Sg. Ketil. Pasar ni seperti  wajib disinggah apabila mak ayah aku datang ke bandar ni. Di situ mak ayah aku biasanya mencari lauk untuk dibawa balik ke Merapoh. Di sini ikan dari laut yang sukar ditemui di Merapoh ada dijual. Selain tu tempat ni juga ada menjual pakaian, alatan dapur  dan sebagainya.Selain itu jika tidak silap setiap hari Jumaat, ada pekan sehari di bandar ini.

Pada masa tu Bandar Gua Musang ni takdalah sebesar mana jika hendak dibandingkan dengan Kuala Lipis. Sekarang ni tak taulah pula. Sesekali aku berjalan ke Gua Musang masa balik ke Merapoh, rasanya  Bandar Gua Musang ni dah lebih besar daripada Kuala Lipis. Jadi nampaknya cepat lagilah Gua Musang membangun berbanding Kuala Lipis.

Lebih kurang pukul 12.00 tengah hari, aku dah berada semula di Stesen Keretapi Gua Musang. Seingat aku di sini ada disediakan beberapa kerusi kayu panjang. Di sini ada sebuah kantin di mana aku selalu juga membeli gula-gula di kantin ni.

Di stesen keretapi ni aku selalunya ralik melihat orang ramai dengan pelbagai barang yang dibawa oleh mereka. Kebanyakan barang-barang itu diletak dalam beg plastik, bakul rotan atau guni. Barang ni hendak dibawa balik ke kampung masing-masing dengan pelbagai tujuan. Ada yang hanya mencari barang untuk keperluan sendiri dan ada juga membeli barang-barang untuk berniaga di kedai mereka di kampung seperti di Kampung Limau Kesturi.

Tiket keretapi pula daripada sekeping kertas tebal berwarna hijau kira-kira seinci lebar dan 2 inci panjang. Teringat lagi bunyi tiket tu dicop dengan sejenis alat yang agak besar berwarna merah yang berada dalam stesen keretapi itu," kedekek! kedekek!".

Kami tiba semula ke Merapoh lebih kurang pukul 1.30 petang.

Ok lah! Cukup dulu untuk malam ni. Insyaallah esok aku sambung balik cerita ni...

2 ulasan:

  1. "kedekek, kedekek..."
    koi amik. :)

    BalasPadam
  2. koi belum pernah sampai lg ke gua musang..wpun ex-awek koi org sane...huhuhu

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • Baru terjaga dari tidur selepas 3 bulan. Pada waktu ini aku sedang gigih menjelajah blog kengkawan. Mana tahu, selepas selesai misi menjelajah boleh j...
  • Sekolah Kebangsaan Kampung Baharu Jerantut ini difahamkan telah dibuka seawal tahun 1925 sebelum bah atau banjir besar Pahang pada tahun 1926. Sekolah i...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...