Jalan sunyi

Jalan raya dari Lipis hala ke Merapoh ni siap kalau tak silap masa aku tingkatan 2-3 (1985-86). Di awal pembukaannya, jalan raya ni agak sempit sahaja. Bila nak berselisih, kena berhati-hatilah. Nak-nak pula apabila berselisih dengan lori atau bas. Walaubagaimanapun di awal pembukaannya, jalan raya ni tak sesibuk mana lebih-lebih lagi pada waktu malam.

Oleh kerana itu, jalan raya ni menjadi tempat kesukaan kerbau lembu orang kampung lepak atau tidur pada waktu malam. Mungkin tar jalan raya ni menyimpan haba cahaya matahari di waktu siangnya menyebabkan haiwan ni gemar tidur di situ kerana dapat merasai haba yang tersimpan di dalam tar tersebut.


Pada waktu itu, selalu aku dengar bicara tentang kemalangan lembu atau kerbau dengan kenderaan di jalan raya tersebut. Mungkin kebanyakkan orang kampung di sekitarnya masih tidak biasa mengandangkan lembu pada waktu malam. Sebelum ini, biasanya orang kampung melepaskan begitu sahaja haiwan-haiwan ini lantaran tiada rasa bimbang akan keselamatan haiwan peliharan mereka. Walaupun adakalanya haiwan ini menceroboh atau merosakkan tanaman orang lain tetapi ini sebenarnya tidak menjadi masalah besar antara mereka kerana masing-masing lebih bertolak-ansur serta menganggap itu sebagai lumrah sahaja.

Lembu comel

Setelah acap kali kemalangan ini berlaku, secara beransur-ansur tuan punya ternakan ini mula mengambil langkah untuk menghalang haiwan mereka ke jalan raya. Apatah lagi apabila semakin kerap berlaku kecurian lembu yang mungkin dilakukan oleh orang luar dek kerana mudahnya mendapatkan lembu di jalan raya yang sunyi terutamanya pada waktu malam itu. 

Apa yang agak melucukan, ada juga beberapa kemalangan haiwan ini mati kerana tergelincir dari tebing bukit ke jalan raya. Ha, ha! Haiwan kampunglah katakan… mana biasa dengan jalan raya. Mungkin haiwan-haiwan ni suka melihat pemandangan baru dari atas bukit di tepi jalan raya itu.

Ada sekali tu pada cuti sekolah Sabtu Ahad, aku mengikut kawanku Nazri yang rumahnya di Kg. Melaka, Kechau. Tujuan aku mengikutnya adalah untuk berkelah di satu kawasan air terjun di kampung tersebut. Malam itu aku berjalan-jalan dengannya serta beberapa orang lagi kawanku. Keadaan jalan raya itu pada masa tu terlalu lengang walaupun baru lepas Maghrib atau Isyak. Setelah penat berjalan kaki, kami berhenti dan berborak di tengah jalan raya tu sambil berbaring. Lama juga kami berborak di situ tetapi tak sebuah pun kereta melalui jalan raya tersebut.


Keesokan harinya, pagi-pagi lagi kami pergi ke tempat perkelahan itu. Kami membawa beberapa tin sardin, beras dan sebagainya untuk memasak di sana. Jauh juga untuk ke situ. Setibanya di situ, kami terus mencari tempat untuk memasak kerana waktu tu dah hampir tengah hari . Malangnya, semua kayu-kayu di situ basah. Perut aku dah berbunyi dan makanan yang ada hanya biskut sahaja.


Aku cuba berfikir macam mana nak menghidupkan api. Akhirnya aku cari kayu mati yang agak besar dan belahkan untuk mendapatkan bahagian dalamnya yang kering. Dengan menggunakan kayu di bahagian dalam itulah akhirnya kami dapat menanak nasi dan masak sardin untuk makan tengah hari.


Tempat kami berkelah tu agak jauh hingga menimbulkan kebimbangan kepadaku. Selepas makan, mandi dan mendaki sedikit air terjun yang tinggi bertingkat-tingkat di situ, kami pun balik.


Begitulah sedikit tentang pengalamanku di awal pembukaan jalan raya Lipis, Merapoh dan Gua Musang. Sekarang ni jalannya sudah terlalu sibuk. Pada aku, jalan raya ni layak dinaik taraf menjadi lebuh raya memandangkan jalan ini menjadi laluan pantas dari sebelah pantai barat ke Kelantan dan Barat Terengganu.



Kemalangan maut kerap berlaku di jalan raya ini. Antara faktornya pemandu tidak sabar mengikut belakang lori barang yang terlalu perlahan mendaki bukit lalu memotongnya walaupun secara kurang selamat. Merapoh menjadi sedikit terkenal antara sebabnya kerana kemalangan ngeri yang banyak berlaku di jalan raya ini. Bukit Tujuh bukan sahaja mempunyai pemandangan yang cantik tetapi ia juga menjadi kawasan yang paling bahaya apabila kita menggunakan laluan ini. Oleh itu bertaubatlah sebelum melalui jalan raya ini. Semoga kita selamat di dunia dan akhirat. He he! Sorrylah aku ngantuk dah!

2 ulasan:

  1. salam..

    belum pernah melalui lg jalan ni weh..cerite yg menarik utk dikongsikan dgn kome.. :)

    BalasPadam
  2. indahnya hutan belantara n jalan raya kita

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • Baru terjaga dari tidur selepas 3 bulan. Pada waktu ini aku sedang gigih menjelajah blog kengkawan. Mana tahu, selepas selesai misi menjelajah boleh j...
  • Sekolah Kebangsaan Kampung Baharu Jerantut ini difahamkan telah dibuka seawal tahun 1925 sebelum bah atau banjir besar Pahang pada tahun 1926. Sekolah i...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...