Makan Najis


 Malam ni seperti biasa seminggu sekali aku bawa anak isteri aku ke masjid. Kalau nak bawa tiap-tiap malam rasanya memang tak dapat sebab mereka ni banyak sangat perkara yang perlu dibereskan di rumah. Jadi aku ambil keputusan untuk bawa mereka pada setiap hari Jumaat malam Sabtu.

Bukan apa aku ni cetek pengetahuan agama. Takut nak menerangkan bab hukum hakam agama ni bimbang tersilap jadi ajaran sesat pula. Biar mereka sendiri dengar ustaz tu cakap supaya tahu serba sedikit hukum hakam agama ni. Harapan aku tanggungjawab sebagai suami dan ayah terlaksana.

Mula-mula tu mereka banyak alasan juga sebab keberatan pergi ke masjid. Nak buat kerja sekolah lah, melipat kain, nak berehat, nak tengok kartun dan sebagainya. Hai, maklumlah duduk di rumah ni macam-macam boleh buat. Semuanya bebaskan! Di masjid terpaksalah duduk bersila mendengar ceramah. Silap-silap boleh tertidur tengah duduk.

Setelah dipujuk, akhirnya mereka setujulah. Yelah, takkan seminggu sekalipun tak boleh. Pada malam tu pula cerita pasal ibadat. Aku harap kami semua dapat meningkatkan ilmu tentang ibadat ni supaya ibadat yang kita buat tu lebih sempurna dan terhindar dari kejahilan.

Kadang-kadang kita rasa apa yg. kita buat tu betul sangat dah tapi sebenarnya belum sempurna atau lebih teruk lagi terus tak betul. Contohnya macam masa ambil air sembahyang. Dulu masa basuh tangan aku cucur air dari siku ke hujung tangan sebab mudah masa ambil air sembahyang pakai paip. Rupanya tak boleh, ikut cara betulnya mesti dari hujung jari ke siku. Ha ha, kalau macam tu macam mana sembahyang aku dulu. Minta ampunlah ya Allah, sesungguhnya pada masa tu aku jahil.

Begitu juga pasal najis. Dulu biasa je aku makan roti telur kedai mamak dengan guna telor yang tak berbasuh dari sarang. Rupanya tak boleh kita makan roti telor macam tu.Ini kerana telor yang belum dibasuh lagi dikira masih bernajis walaupun kita tidak nampak najisnya tu. Najis tu akan melekat kat tangan basah berminyak pembuat roti telor tu menyebabkan dari segi hukumnya roti tu bernajis sama dan haram di makan.

Ini sepertilah tahi cicak terjatuh ke dalam air mineral. Air tu dan dikira bernajis dan tidak boleh diminum walaupun warna, bau, dan rasanya tak berubah kerana ia belum cukup 2 kolah.

Itulah serba sedikit pengetahuan yang aku dapat dari mendengar kuliah Ustaz Asri tu. Lepas ni Isyaaallah kami ubahlah mana-mana yang tak betul tu.

3 ulasan:

  1. salam..

    terima kasih berkongsi ilmu dan info berguna ini..

    BalasPadam
  2. mekasih tuk info bguna nih, sma-sma kita mnigktkan amaln kita ya.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • Baru terjaga dari tidur selepas 3 bulan. Pada waktu ini aku sedang gigih menjelajah blog kengkawan. Mana tahu, selepas selesai misi menjelajah boleh j...
  • Sekolah Kebangsaan Kampung Baharu Jerantut ini difahamkan telah dibuka seawal tahun 1925 sebelum bah atau banjir besar Pahang pada tahun 1926. Sekolah i...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...