Tualang

Pokok Tualang

Ini sambungan cerita aku pasal "Padi Cerang". Sila klik tajuk tu untuk tau ceritanya dari mula.

Menugai padi ni tak mengambil masa yang lama. Jika dibuat secara bergotong-royong 1-2 hari siaplah. Benih padi untuk menugai ni pula perlu direndam dahulu semalaman supaya jadi kembang sedikit. Ini akan memudahkan ia cambah nanti.

Sebelum kerja menugai padi tu, ayah aku ada mendirikan sebuah dangau di tanah tu. Walaupun kedudukan rumah kami dengan tanah tu agak dekat tetapi dangau terpaksa juga dibina supaya mak ayah aku dapat tinggal di sana sepanjang masa bagi memastikan tanaman selamat daripada gangguan binatang liar.

Bukan senang nak jaga padi ni weh. Tambahan pula dengan keadaan keliling tanah tu yang berhutan tebal. Bukan setakat burung atau babi sahaja ada dihutan ni tetapi harimau atau gajah pun mungkin ada berkeliaran di situ.

Walaubagaimanapun mak ayah aku dah biasa dengan keadaan itu dan tidak berapa membimbangkan mereka. Mungkin apa yang lebih penting ialah menjadikan tanah tu sebagai punca pendapatan mereka nanti di samping memastikan bekalan beras untuk tahun ini mencukupi.

 Harimau Belang

Seingat aku apabila waktu senja, ayah aku akan membakar kayu-kayu yang masih berbaki selepas diperun sebelum ini. Biasanya puntung-puntung kayu akan dikumpul bertimbun di atas balak tumbang yang masih ada untuk dibakar. Kayu-kayu ni tak terbakar marak tetapi berbara hingga ke pagi. Ini mungkin untuk menakutkan binatang liar dalam hutan disekeliling tanah ni. Apabila terbau asap atau bau bakaran, binatang liar akan berasa takut daripada menghampiri kawasan tanaman kami.

Aku masih ingat ayah aku membuat longgokan kayu dipangkal sebatang balak yang masih tegak. Mungkin pokok tualang agaknya. Setiap petang, ayah aku bakar longgokan kayu dipangkal pokok tu. Waktu malam dapat aku lihat merah baranya dari dangau tempat kami beradu. Bara ni akan menyala hingga ke pagi atau mungkin sehingga berminggu sehingga pokok tu tumbang. Ini kerana seingat aku pada waktu siang pun tempat tu masih berasap. Bau asapnya seakan terasa hingga ke saat ini. Kemudian, balak yang tumbang tu akan dibakar sehingga tidak berbaki walaupun mungkin berbulan untuk membereskannya.

Peria

Dangau yang dibina oleh ayah aku tu pula agak tinggi. Lantainya daripada bilah buluh, dindingnya pula daripada bilah buluh dan kulit kepong. Sementara atapnya pula daripada daun nipah. Keliling pondok tu ditanam dengan sayur-sayuran seperti terung, peria, petola, kacang bendi dan sebagainya. Selain itu serai, kunyit, langkuas dan halia juga ditanam sebagai perencah masakan. Bila nak makan, petik sahajalah sayur-sayuran tu untuk digoreng atau dicampur dalam gulai.

Pokok jage juga banyak ditanam dikeliling dangau ni untuk dijadikan makanan ayam atau itik. daun pokok ni macam daun pokok jagung dan buahnya juga bertandan. Pada tandannya dipenuhi dengan biji-biji kecil lembut berwarna coklat. Saiz bijinya tu 1/2 daripada biji jagung. Rasanya kita tak sesuai makan buah ni sebab pernah juga aku cuba makan buah ni tetapi rasanya tawar je. Agaknya buah ni hanya sesuai untuk ternakan sahaja

Cukup dululah dak? Esok aku sambung balik...

Klik ni untuk baca seterusnya. "Gedong Gajah Mati"

4 ulasan:

  1. Lawo amat koi nengok peria ter weh..

    BalasPadam
  2. seronok baca citer aok ni..kadang tak boleh nak bayangkan situasi waktu tu....koi ni x penah merasa masuk dalam sawah padi pun!!sedihnya...
    tapi koi percaya tok moyang koi pun mesti buat keje yang sama ngan arwah ayah aok ....waktu deme teroka kaw.temau tu!!

    BalasPadam
  3. Midie, bravo koi memang tabik aok bila baca memang memori tu hampir sama, koi boleh bayangkan suasana kampung pada masa tu.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • KAMPUNG Tanjung Besar yang berada di dalam Mukim Tanjung Besar dan di bawah Dun Benta mempunyai 1,010 penduduk. Kawasan kampung itu terletak kira-kira 45...
  • Takde cerita yang menarik pun nak dikongsi kat sini. Cuma hari ni entah kenapa tetiba hati rasa resah & gundah . Tak tahu nak buat apa tu yang updat...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...