Kuala Lipis

Ini aku sambung cerita pasal Stesen Keretapi Kuala Lipis, Merapoh, Gua Musang. Kalau nak tau cerita ni dari awal klik kat tajuk tu.

Stesen Keretapi Kuala Lipis

Biasanya aku akan terjaga bila tiba di Stesen Padang Tengku. Masa tu cahaya matahari mula terang. Bertambah riuhlah dalam keretapi ni yg. semakin ramai penumpangnya setelah beberapa kali berhenti di kampung-kampung di sepanjang laluannya seperti Kg, Telok Gunung, Sg. Temau, Chegar Perah, Paya Keladi, Aur Gading, Bukit Betong dan Padang Tengku. Mungkin ada lagi kampung-kampung lain yg. aku tidak sebutkan kerana sudah lupa.

Kebanyakan orang ni nak ke Lepehlah (Bandar Kuala Lipis). Ada yang nak bayar cukai tanah, nak ke pejabat pos, menjual hasil tani, membeli barang dan sebagainya. Hai maklumlah Lepeh jelah bandar yang ada di kawasan ni. Di sinilah terletaknya pejabat daerah, pejabat pos, hospital, panggung wayang dan sebagainya. Lepeh ni sebagai pusat pentadbiranlah bagi Daerah Kuala Lipis.

Masih elok lagi ke jam di Stesen Keretapi Kuala Lipis ni. 


Ada lagi tempat yang dianggap pekan jugalah seperti Bukit Betong dan Padang Tengku walaupun ada beberapa buah kedai kayu bertingkat sahaja. Walaubagaimanapun tak dapatlah nak menandingi Lepeh.

Kalau di Merapoh mana jumpa kedai 2 tingkat, kereta, dan jalan bertar seperti di sini. Kalau adapun hanya sebuah dua 'Land Rover' atau lori balak yang mengangkut balak dari hutan.

Setibanya di Lepeh kira-kira pukul 7.30 pagi, kami terus menuju ke bandar. Keluar je dari Stesen Keretapi Kuala Lipis tu aku terus nampak Stesen Bas Lipis. Jadi di kawasan ni memang sibuklah dengan orang ramai yang turun naik bas dan keretapi lebih-lebih lagi pada waktu pagi sebegini. Bentuk bas masa tu lain sikitlah daripada bas sekarang. Kalau diingat-ingat bas tu, boleh tersenyum sendiri jadinya.

Bas ni menghubungkan Lepeh dengan kampung-kampung di sekitarnya hingga ke Raub, Bentong dan terus ke Kuala Lumpur. Jalannya tak sebesar mana dan bengkang-bengkok tetapi sesuailah agaknya dengan keadaan masa tu yg. kurang keretanya. He, he orang Merapoh tak merasa naik bas lah sebab jalan raya tak ada lagi.


Sebelum ke mana-mana, aku dibawa minum dulu. Masa tu kedai minum ni entah berapa buah je. Seingat aku ada sebuah kedai kopi cina yang jadi kegemaran orang kita melayu masuk. Akupun pernah minum kat situ. Tak taulah, mungkin makanannya dimasak oleh orang Islam agaknya.

Setelah mak ayah aku menyelesaikan apa yang perlu di bandar ni, kami akan balik semula ke stesen keretapi. Biasanya dalam pukul 1 petang, aku dah sampai ke sini kerana pada pukul 2 petang, kami akan menaiki keretapi untuk balik ke Merapoh semula.

Sebelum bertolak balik, mak ayah akan bawa dulu aku makan tengah hari dan bersolat di Masjid India di pinggir Sg. Jelai atau surau yang disediakan di stesen ni. Masa tu rasa seronok benar bila dapat makan di kedai ni. Maklumlah di Merapoh jarang sangat aku dapat makan di kedai.

Seingat aku adalah sesebuah dua kedai kopi di Merapoh ni seperti Kedai Mek Timah tetapi tak adalah menyediakan makanan untuk makan tengah hari seperti kedai di Lepeh. Kedai kopi ni hanya ada makanan yg. ringan-ringan seperti kuih-muih, biskut-biskut atau nasi lemak sahaja.
Masjid Lama Kuala Lipis (Masjid India Sekarang). Klik!

Dengan menaiki keretapi pukul 2 petang, kami sepatutnya tiba di Merapoh semula pada pukul 4 petang. Malangnya jarang sangatlah kami sampai tepat pada masanya kerana keretapi selalu berselisih dengan keretapi ikan dari Kelantan di Chegar Perah atau di Sg Temau. Kadang-kadang sampai 2 jam lebih aku kat situ. Tak Hairanlah adakalanya kami sampai ke Merapoh masa hari dah malam.

Walaupun penat tetapi aku rasa sungguh seronok kerana dapat keluar sesekali ke bandar Lepeh. Masa tu rasanya tak sampai 10 kali setahun aku lepas ke Lepeh  ni. Terasa hebat sangat dah Lepeh ni macam bandar besar.
Seingat aku beginilah  rupa bas masa tu.

Ha, ha! Berbeza sangatlah aku masa kecil-kecil dulu dgn budak-budak sekarang ni. Anak aku macam tak pelik lalu masuk ke bandar. Emm yelah sejak dari dalam perut ke hulu ke hilir berjalan naik kereta dak? Mana deme nak heran!

Panjang lagi cerita ni yek! Klik "Gua Musang" untuk baca cerita sterusnya.

6 ulasan:

  1. yah cu yah beh tok teringin nok buat kelan anak merapoh ker

    BalasPadam
  2. Elok juga tapi keh tak berapa nampak/reti! Aoklah tolong buat, ajak semua budak2 merapoh.

    BalasPadam
  3. salam...rindu benor kawan kat geng2 merapoh ni...bila dapat kita buat reunion ni...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • KAMPUNG Tanjung Besar yang berada di dalam Mukim Tanjung Besar dan di bawah Dun Benta mempunyai 1,010 penduduk. Kawasan kampung itu terletak kira-kira 45...
  • Takde cerita yang menarik pun nak dikongsi kat sini. Cuma hari ni entah kenapa tetiba hati rasa resah & gundah . Tak tahu nak buat apa tu yang updat...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...