Jalan Lama Ke Kuala Lumpur

Masa aku kecil dulu semasa usiaku 5-10 tahun (1975-1980) agaknya, adalah sekali dua aku pergi ke Kuala Lumpur ibu kota negara kita. Pada masa tu, jarang sekali aku berpeluang berjalan ke bandar. Maklumlah mak ayah aku orang kampung Merapoh. Kami rasa jauh sangat Kuala Lumpur tu yang memakan masa hampir separuh hari untuk sampai ke sana. Ketika itu jika hendak jalan ke KL, jalan yang akan dilalui sama ada ikut jalan Kuala Kubu atau ikut jalan lama Karak. Kedua-kedua jalan itu bukan sahaja sempit malahan jangan ceritalah bengkang-bengkoknya macam ular kena palu.

Bayangkanlah masa tu kalau nak pergi ke KL, mula-mula aku kena naik kereta api dahulu yang mengambil masa hampir 3 jam. Kemudian, apabila sampai ke Kuala Lipis, aku kena naik bas atau kereta pula yang mengambil masa 4-5 jam lagi. Bila berjalan naik kenderaaan awam ni, bukan boleh direct. Kena ikut jaduallah. Ada masanya kena tunggu keretapi atau bas berjam-jam lamanya.

Janganlah bandingkan dengan sekarang weh. Sekarang ni jalan nak ke KL siap lebuh raya bertol lagi. Kalau nak ke Kuala Lumpur dari Merapoh ni rasanya 4 jam sampai dah tapi kena sedialah duit 3-4 ratus untuk bayar saman ye? Itu kalau naik kereta sendirilah. Kalau naik kenderaan awam tak taulah pula tapi pasti sekarang ni lebih cepat daripada dulukan...


Hari Sabtu baru ni (25 Mei 2010) aku pergi ke KL. Tujuannya seperti biasa mencari PC dan Laptop untuk pelanggan di samping membeli sikit barang stok komputer yang dah kurang. Bukannya berniaga besar-besaran weh tapi saja seronok-seronok macam hobilah. Sambil-sambil tu dapat juga menampung duit poket setiap bulan. Pelanggan pun bukannya ada tiap-tiap hari. Dalam seminggu tu adalah seorang dua yang datang minta install PC atau Laptop. Kadang-kadang ada juga yang nak upgrade PC atau membaiki PC rosak. Kalau nasib aku baik, ada yang terus order satu set PC atau Laptop. Kebanyakkan pelangganpun kawan-kawan sahaja. Yelah kalau dah ada kebolehan kita gunakanlah asalkan rezeki tu halal. Betul Tak?

Itu ialah pemandangan Lebuh Raya Karak-Kuala Lumpur yang sempat aku rakamkan dari Jalan Lama.

Hari tu aku betolak dari Temerloh lebih kurang pukul 11.00 pagi. Dari Temerloh ke Genting Sempah macam biasalah aku ikut haighway. Sampai di Genting Sempah aku singgah untuk isi minyak di situ. Lepas tu terlintas pula aku untuk cuba jalan lama ke Kuala Lumpur. Bisik hatiku, mungkin inilah jalan yang aku lalui ke Kuala Lumpur masa kecil-kecil dulu. Namun isteri aku takut bila tahu aku nak ikut jalan tu tetapi aku ikut juga. Dalam hati, kalau jalan tu teruk sangat, aku patah balik jelah. Aku bukannya nak berkejar ke mana-manapun.

 Inilah jalan abah pergi ke KL masa abah kecil-kecil dulu.

Hari tu aku berasa seronok sangat apabila berkesempatan ikut jalan lama ni. Maklumlah inilah kali pertama aku ikut jalan ni. Masa kecil-kecil dulu jangan kiralah sebab akupun dah lupa. Yang aku ingat masa tu aku terbaring di atas lantai bas kerana mabuk teruk sangat. Gitulah gayanya bila jarang sangat naik kereta atau bas. Bas zaman tu pula mana ada aircond, jalan pula sempit dan banyak sangat selekoh tajam.  Mana tak termuntah hijau aku!

 Jalannya cantik tapi sempit

Jalan lama ni keseluruhannya cantik seperti baru ditar. Sepanjang perjalanan tu aku berhenti juga satu dua tempat untuk menikmati pemandangan yang cantik dari atas bukit. Aku nampaklah highway Kuala Lumpur-Karak dari atas bukit ni. Hutannya juga sangat cantik seperti tak pernah terusik langsung. Pokok-pokok tinggi dan besar sangat cantik dilihat apabila cahaya matahari menyinar di celah-celah daun dan dahannya. Sejuk je angin di sini. Jalan ni memang terjagalah sebab aku perasan rumput-rumput ditepi jalan ni ada kesan dimesin.

 Udaranya sejuk dan nyaman. Jalan pula tak sibuk. Trylah!

Walaubagaimanapun ada juga kesan tanah runtuh di beberapa tempat. Ada juga orang sedang membaiki jalan dan tembok. Aku bawa slow je kereta sebab nak ambil udara segar di sini sambil menikmati pemandangannya yang cantik ni. Lagipun jalan ni tak sibuk, takda orang nak marah kalau aku pandu perlahan pun. Hampir pukul 2.00 petang barulah aku tiba di Gombak. Memang bestlah ikut jalan ni. Kalau ada masa nanti aku nak ikut lagi.

6 ulasan:

  1. salam cikgu
    koi suka maca catatan ni, jalan lame ke kl.
    ptama kali g kl mase sekoloh, rombongan tahun 1976, melawat tempat bese laa zoo, muzium, tugu itu je hak yg sohor mase tu..gi ikut jalan lame, papaleh weh, seksa.

    BalasPadam
  2. Memang seksalah tetapi seronok amat weh dapat berjalan ke kolumpo

    BalasPadam
  3. Haha..hobi kite same la...suke explore jalan lama :)

    BalasPadam
  4. Takpe rasanya hobi macam ni boleh mendatangkan faedah jugelah.

    Dapat memberi gambaran lebih jelas keadaan zaman dulu-dulu. Mungkin ini akan meningkatkan rasa kesyukuran atas kemudahan yg kita nikmati sekarang.

    BalasPadam
  5. smlm try lalu.slamat la dr jem hghway karak org blk raya haji.hehe.jln tahap naga kena palu..tp best bleh nmpk highway dr atas gunung.rupa2nya kita lalu atas terowong karak...22taun dh xlalu..pstu aku sambung plak lalu jln kat selesa hillhomes smp lepas tol bentong..layan drift.dinasihatkan kepada pyokong2 bola kelantan atau rkyat kelantan yg xnk jem kat hiway karak lalu la jln ni.blajar kenal jalan baru.jgn taksub sgt jln yg kita tahu jerr

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • KAMPUNG Tanjung Besar yang berada di dalam Mukim Tanjung Besar dan di bawah Dun Benta mempunyai 1,010 penduduk. Kawasan kampung itu terletak kira-kira 45...
  • Takde cerita yang menarik pun nak dikongsi kat sini. Cuma hari ni entah kenapa tetiba hati rasa resah & gundah . Tak tahu nak buat apa tu yang updat...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...