Cikgu Zainabun


Semasa aku darjah 1 di sekolah kebangsaan merapoh, antara guru yang pernah mengajar aku ialah cikgu zainabun. Maaflah, aku dah lupa siapa guru-guru lain yang mengajar aku masa tu. Masa tu aku nakal sangat, bukan aku kesahpun siapa yang mengajar aku.

Masa tu kelas aku ni terletak dibangunan setingkat yang berdinding papan sahaja. Di dalam kelas ni ada sebuah papan hitam dan dinding belakangnya boleh dibuka jika perlu.

Cikgu zainabun ni mengajar aku membaca dan menulis. Sayangnya sehingga aku habis darjah 1, aku tak juga reti membaca. Aku langsung tak menyalahkan cikgu ni sebab ramai kawan-kawan sekelasku dah boleh membaca. Aku dan beberapa orang murid sahaja yang tak boleh-boleh membaca. Itu semua sebab aku tak beri perhatian langsung masa di kelas. Semasa cikgu mengajar, aku ralik pula buat menda-menda lain.

Semasa aku darjah 2, cikgu zainabun masih mengajar aku lagi. Masa tu mak aku dapat tender kantin di sekolah aku. Aku ni kuat sangat bermain dan malas menulis. Bila kena menyalin, aku upah kawan aku salin. Walaupun upahnya Cuma 5sen atau 10sen tetapi kawan aku ni suka menyalin kerja aku. Duit ni aku ambil kat kantin mungkin tanpa pengetahuan mak aku. Itu masa aku kecil tetapi sekarang ni insayallah perangai aku tak macam tu lagi.

Dia ni memang laju menulis dan kerjanya pun kemas. Masa tu duit sedang ni boleh beli air sirap atau kuih dah. Akhirnya perangai aku ni dapat di kesan oleh cikgu zainabun. Selepas daripada tu aku terpaksalah salin sendiri. Sayangnya kawan aku yang aku panggil atan itam ni dah meninggal semasa aku tingkatan peralihan di sekolah menengah agama padang tengku.

Semasa aku darjah 3, cikgu zainabun ni pernah denda aku kerana aku lilit kertas lukisan aku yang masih basah pada tiang besi diluar bilik darjah. Aku bengang lukisan aku tak menjadi, itu pasallah aku buat macam tu. Aku dimarahi dan dipaksa menanggalkan semula kertas lukisan tu yang melekat kat tiang tu. Malu betul aku tapi itulah akibatnya bila buat menda yang tak pasal.

Alhamdulillah di akhir-akhir tahun semasa darjah 3, aku dah boleh membaca. Cikgu zainabun ni dah lama meninggal dunia. Seingat aku cikgu zainabun ni akhir berpakaian purdah kerana cintanya kepada agama. Semoga niat dan usaha baiknya itu diterima Allah.

Aku saja tulis cerita ni untuk mengingatkan kembali jasa-jasa guru yang mendidik aku. Sebenarnya guru ni amat besar ertinya padaku. Tanpa guru siapalah aku. Semoga guru-guruku sentiasa mendapat keredaan Allah.

Selamat Hari Guru.

3 ulasan:

  1. selamat hari guru buat semua guru yg pernah mengajor koi..

    BalasPadam
  2. saya mengucapkan terima kasih kpd cikgu2 yg mengirim salam kpd saya, x sangka cikgu2 tsbt masih mengingati saya :)

    BalasPadam
  3. Haha yelah deme mangajar cikgu... Sayapun pernah belajar dgn deme. Selamat hari guru! maaflah lambat banyak dah ni.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • Baru terjaga dari tidur selepas 3 bulan. Pada waktu ini aku sedang gigih menjelajah blog kengkawan. Mana tahu, selepas selesai misi menjelajah boleh j...
  • Sekolah Kebangsaan Kampung Baharu Jerantut ini difahamkan telah dibuka seawal tahun 1925 sebelum bah atau banjir besar Pahang pada tahun 1926. Sekolah i...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...