Balak hanyut




Masa aku kecil-kecil dulu, sungai adalah satu tempat yang penting untuk aku bermain bersama kawan-kawan. Sambil mandi kami akan bermain bermacam-macam permainan seperti main sorok-sorok daun, kejar-kejar dan sebagainya. Sungai yang biasa aku pergi mandi tak lain tak bukan ialah sungai Merapoh lah.

Sungai ni agak besar daripada sungai lain di kawasan ini. Kedudukannya yang terletak di tengah-tengah kampung Merapoh menyebabkan sungai ini strategik sebagai tempat kami bermain sambil bermandi-manda. Sungai ini juga mempunyai lubuk-lubuk yang tak berapa dalam menjadikannya sesuai untuk aku menyelam sambil menikmati pemandangan di dalam airnya yang jernih itu .

Pada masa tu sungai Merapoh ni amat jernih. Sesekali airnya bertukar keroh juga apabila hujan turun atau pada musim tengkujuh. Selain masa itu, airnya amat jernih terutama pada musim kemarau. Pada musim ini airnya menjadi tohor dan baunya agak kehanyir-hanyiran sedikit. Tak taulah kenapa jadi begitu. Fikirku semasa itu, mungkin bau ini datang daripada ikan yang berlegar-legar di ruang yang semakin terhad di sungai ini yang menjadi semakin tohor akibat musim  kemarau.

Jamban (tempat mandi) yang selalu aku mandi ialah jamban Sekolah Kebangsaan Merapoh. Pada suatu ketika, terdapat sebuah jambatan kayu merentasi sungai Merapoh di jamban ni. Jambatan ni penting untuk budak-budak sekolah pergi ke sekolah. Selain itu, jambatan ini juga dapat menghubungkan penduduk Kampung Tebing Parit pergi ke tempat-tempat yang penting di Merapoh ni seperti stesen keretapi, balai polis, masjid, kedai-kedai dan sebagainya yang terletak di sebelah seberang sungai.

Sebenarnya jambatan di sini selalu bertukar ganti disebabkan faktor ketahanannya. Jambatan ini tidak diperbuat daripada konkrit tetapi hanya diperbuat daripada batang balak atau kayu sahaja. Oleh itu, setelah digunakan beberapa tahun, jambatan ini tidak kukuh lagi dan harus diganti dengan jambatan yang baru.

Tinggi jambatan ini dari sungai lebih-kurang 5 meter. Di bawah jambatan ni ada sebuah lubuk yang agak dalam. Keadaan ini menyebabkan tempat itu amat sesuai untuk dijadikan tempat bermain terjun-terjun dari atas jambatan ini. Aku dan kawan-kawan selalulah bermain terjun-terjun dari situ dengan pelbagai gaya seperti terjun sambil berpusing dan sebagainya. Seronok tu memang seronoklah tetapi kalau tersalah landing, perit tak terhinggalah belakang atau dada aku apabila jatuh terlentang atau terterap di atas permukaan air sungai tu.

Di tebing jamban ni, di sebelah jambatan, ada sebatang pokok rambutan yang selalu aku panjat terutamanya apabila pokok tu berbuah. Aku tak pasti pokok rambutan ini milik siapa tetapi aku selalulah makan buahnya. Mungkin rambutan ini tumbuh di tanah kerajaan agaknya kerana seingat aku tak pernahpun ada orang yang mengaku pemilik pokok rambutan ini. Pada masa tu kebanyakkan penduduk kampung tidak berapa kesah jika buah-buahan mereka dimakan oleh budak-budak. Mungkin mereka menganggapnya itu sebagai satu sedekah sahaja.

Di pinggir sungai ni terdapat banyak rumah penduduk kampung. Mungkin kerana mudah mendapatkan keperluan air maka mereka membina rumah di situ. Pada masa tu Merapoh tidak dilengkapi dengan kemudahan air paip lagi. Di sungai itulah tempat mereka mandi, membasuh pakaian, mengambil air untuk keperluan harian malahan juga tempat mereka melepaskan hajat (buang air).

Ada di sesetengah tempat di sungai ini terdiri daripada sekumpulan batu-batu besar. Batu-batu ini seperti batu pada gua yang memang banyak terdapat di sekeliling kampung Merapoh. Rasanya batu-batu besar ni ada kaitan dengan beberapa buah gua batu kapur yang berhampiran dengan sungai ini seperti Gua Layang. Di celah-celah batu besar inilah selalunya menjadi tempat mereka melepaskan hajat (berak) kerana kedudukannya yang agak terlindung daripada pandangan orang. Pada masa tu, jarang sangat rumah orang di Merapoh dilengkapi tandas. Mereka lebih selesa melepas di sungai sahaja kerana mungkin udaranya yang nyaman sambil mendengar alunan air sungai yang mengalir.

Semasa mandi di sungai, aku selalu bermain sorok-sorok daun bersama kawan-kawan. Dalam permainan ni, seorang kena menyelam untuk menyorokkan daun di celah batu atau di dalam lubang kayu. Manakala, orang lain pula tidak boleh melihat orang yang sedang menyorokkan daun tu. Mereka perlu berpaling atau menutup mata sehingga seseorang habis membilang hingga 30 atau lebih mengikut persetujuan bersama. Selepas habis membilang, mereka terus mencari daun yang disorok tu sehingga terjumpa. Sesiapa yang jumpa dulu daun tu akan menjadi penyorok daun yang seterusnya. Begitulah permainan tu sehinggalah kami berasa puas atau habis mandi.

Semasa mencari daun yang disorok tu, kami menyelam timbul tenggelamlah. Apa yang melucukan aku, kami akan bertempiaran lari ke tepi tebing apabila mendengar jeritan "balok hanyek! balok hanyek!". Ha ha! Balak hanyut ni maksudnya ialah ada tahi orang terapung dipermukaan air telah sampai ke tempat kami bermain.

Ada sesetengah tahi tu dah kembang kerana dah beberapa hari terapung di sungai. Macam isi pisang jadi kembang apabila dah lama dalam airlah. Eeee..! Aku pernah juga sekali tu semasa timbul daripada menyelam betul-betul dekat dengan tahi yang terapung tu. Bahagian atas tahi tu macam dah terbakar kerana dah lama terkena cahaya matahari.

Ia memang sesuatu yang sungguh menjijikkan tetapi itulah salah satu peristiwa yang berlaku semasa aku mandi di sungai Merapoh sewaktu kecilku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • Hari ini kita ingin membicarakan soal watermark, tera air atau tanda nama. Watermark adalah sebuah atau satu tanda nama hak milik yang kita buat secara ma...
  • Dulu Khuntai Klang kat *sini* , sekarang dah berpindah ke tempat baru. Pindah tak jauh dari tempat lama cuma pindah ke depan kat deretan kedai baru. S...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Pemandangan depan rumah Mertua AbgAji di kampung. Takda rezeki balik kali ini semua buah-buahan belum masak lagi. Perdu buluh(baka rebung madu) yang bar...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...