Berpindah ke RPS Merapoh

Kali ni aku nak cerita sedikit tentang keadaan sebelum dan selepas berpindah ke RPS Merapoh khususnya keluarga aku yang tinggal di Ulu Kumbang.

Ini gambar mak aku dengan cucu-cucunya setelah berpindah ke RPS Merapoh.
Arwah Faizal, Noraini, Faizah, Mak

RPS ni kalau tak silap ialah singkatan bagi Rancangan Penempatan Semula. Tujuannya adalah untuk menempatkan penduduk kampung dalam satu kawasan supaya kemudahan infrastruktur dapat disediakan dengan kos yang lebih berpatutan. Selain itu ladang kelapa sawit juga disediakan untuk penduduk sebagai punca pendapatan.

Di kampung lama iaitu kampung sebelum berpindah ke RPS Merapoh, orang kampung tidak dapat menikmati kemudahan seperti air paip, bekalan elektrik, dan jalan raya berturap kerana mungkin kemudahan itu memerlukan perbelanjaan yang banyak untuk disediakan memandangkan jarak antara setiap buah rumah penduduk kampung yang agak jauh.

Sungai dan perigi menjadi sumber  untuk mendapatkan bekalan air, membasuh pakaian dan mandi-manda. Tidak hairanlah pada masa itu kebanyakkan rumah didirikan berhampiran dengan sungai.

Semasa aku kecil, masihku ingat ketika mandi di Sungai Ulu Kumbang sambil ditemani kicauan burung, deruan air yang jernih dan pemandangan pokok buah-buahan di dusun ayahku. Di sungai inilah tempat mak dan kakakku membasuh pakaian menggunakan sabun buku yang berwarna kuning. Setiap kali aku  turun ke sungai, baldi selalu dibekal oleh emak supaya dapat membawa balik air ke rumah bagi keperluan harian kami.

Semasa aku darjah 4 (1980), penduduk kampung di sekitar Merapoh mula berpindah ke RPS Merapoh. Kampung-kampung yang ada di sekitar Merapoh seperti Kampung Tebing Parit, Tagang, Tanah Pinggir, Persit, Kumbang Hilir, Kumbang Tengah dan Ulu Kumbang.

Alhamdulillah, kemudahan air telah disediakan di kawasan perumahan baru itu. Aku tidak perlulah ke sungai lagi untuk mandi dan sebagainya. Semenjak itu, kian hari sungai-sungai dan perigi-perigi di Merapoh mula kian sepi. Hanya sesekali sahaja aku ke sungai untuk bermain, mencari siput sedut atau menangkap ikan apabila tiba musim ikan naik.

Walaubagaimanapun kemudahan elektrik dan jalan berturap masih tidak disediakan lagi di perumahan itu. Jalan yang disediakan di kawasan perumahan ini hanyalah jalan tanah merah. Elok sedikitlah daripada denai yang selalu aku lalui semasa tinggal di Ulu Kumbang dahulu tu.

Menyusuri denai nan permai

Semasa di kampung lama, kami hanya berjalan kaki di denai-denai untuk pergi dari satu ke satu tempat. Jalan denai dari stesen keretapi Merapoh ke Ulu kumbang akan melalui tapak kawasan perumahan RPS Merapoh itu.

Seingat aku denai itu akan menempuh kawasan berair atau berpaya sebelum sampai ke satu simpang yang boleh menuju rumah Pakwe Li di sebelah kanan dan ke rumah aku di sebelah kirinya. Setibanya di kawasan berpaya itu, kami akan meniti di atas beberapa batang kayu yang digalangkan di antara lopak-lopak air di situ.

Dari simpang ini menuju ke rumah aku pula akan menempuh beberapa buah rumah seperti rumah Mat Colek, Aki Hamzah, De Tijah dan Wan Cu sebelum sampai ke rumah aku. Jauh juga aku berjalan kaki kerana jarak dari stesen keretapi itu ke rumah aku adalah kira-kira 2 km.

Jika aku cerita pasal denai-denai ni rasanya panjang sangat cerita nikan. Jadi aku terus cerita pasal jalan di perumahan Merapoh sewaktu perumahan itu baru di buka. Aku cerita sedikit pasal jalan denai ni hanya untuk menggambarkan keadaan jalan denai yang selalu aku gunakan semasa tinggal di Ulu Kumbang dahulu. Masa tu untuk pergi ke mana-mana hanya melalui jalan denai yang menempuh pelbagai rintangan seperti paya, parit, lecak, sungai dan sebagainya.

Ketika aku mula berpindah ke perumahan Merapoh, hanya jalan tanah merah disediakan di sini. Walaupun ia lebih lebar daripada jalan denai tetapi masih banyak kekurangannya. Jalan-jalan tanah merah di lorong-lorong perumahan itu akan berdebu apabila musim kemarau. Debu itu akan berterbangan ke merata tempat hingga mengotorkan segala apa yang ada di dalam rumah penduduk. Biasalah kalau baju putih budak sekolah nampak kekuningan akibat debu yang melekat di baju mereka.

Ketika musim tengkujuh pula, jalan ini menjadi becak dan berselut. Motosikal yang kekuningan dengan lumpur dan selut menjadi pemandangan biasa pada waktu itu. Tayar basikal atau motosikal pula sering terlekat di tengah jalan. Biasalah jika terlihat orang mencungkil tanah selut pada tayar kenderaan mereka di tengah hujan lebat. Walaupun hujan, mereka terpaksa keluar juga untuk mencari rezeki di kebun dan sebagainya. Jika tidak, tak berasaplah dapur mereka.

Akan bersambung... Klik untuk cerita selanjutnya.

2 ulasan:

  1. gambo mok dgn cucu2nya tu, bukan mariani dak? noraini rasanya.

    BalasPadam
  2. Ha ah koi tersilap. Maklumlah banyak sangat anok sedara, terkeliru juga jadinya

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • 9 March 2024 Sabtu. Santai2 je gi melaka . short vacation 2 hari 1 malam . gi berlapan ngan anak, menantu, besan dan cucu. Gerak dari bangi dalam ku...
  • [image: TRADISI MENUBA IKAN SUNGAI PAHANG 1930AN] [image: TRADISI MENUBA IKAN SUNGAI PAHANG 1930AN] [image: TRADISI MENUBA IKAN SUNGAI PAHANG 1930AN] [ima...
  • Halo…Slot Mudah Menang (nonton channel Youtube Slot Mudah Menang)…nice to meet you bagi seluruh pembaca blog ini. Bersama ini penulis sharing informasi pen...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Ibu mengandung mati dibunuh... kejamnya manusia... UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPAT...
  • [image: https://drive.google.com/file/d/1gARq5pZPyhDgD94uQfTTxQGasdWyWma6/view?usp=sharing] Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat semua. Sila klik...
  • *Seei Penyampaian Bantuan Awal Persekolahan (BAP) Tahun 2020 SK St Mary Kuala Lumpur* *Tarikh : 6.3.2020* *Hari : Jumaat * *Tempat : Dewan St Mary*
  • *Ogawa BG330DT Brush Cutter * Tu dia brand or model mesin rumput yang aku beli baru baru ini. Ini hasil mentelaah pak cik google dan menginterview abam aba...
  • selamat mengundi pada 9 mei 2018
  • APO DAH JADI BLOGSPOT NI MARIN KOBA NAK TUTUP TGK2 ADO LAIE SERUPO IDUP SOGAN MATI TAK MAU TAPI LOBIH TORUK DARI PARTI SUCI TERKONTUT PUN TIDAK..SENDAWO P...
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Pemandangan depan rumah Mertua AbgAji di kampung. Takda rezeki balik kali ini semua buah-buahan belum masak lagi. Perdu buluh(baka rebung madu) yang bar...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...