Tarzan Di Merapoh


Kat merapoh ni dikelilingi gua batu kapur . Antaranya Gua Layang, Gua Bekong, Gua Tagang, Gua Lima dan lain-lain lagilah. Aku selalu teruja nak daki gua ni. Normallah kan? Budak-budakkan suka nak mencuba dan mengalami sesuatu.

Jadi, pada suatu hari, aku berpakat dgn beberapa kawan untuk mendaki gua layang, dekat dgn sekolah rendah. Kami pun daki ikut laluan yg rasa-rasanya boleh sampai ke puncak gua tu. Kami mendaki ikut satu lereng di gua tu. Ada masanya kami memanjat dan bergayut pada batu-batu yg. tajam tanpa sarung tangan atau berlapikpun. Adakalanya pula kami berpaut pada akar-akar kayu yg banyak berlingkaran di celah-celah batu gua tu. Apabila hampir ke puncak, kami berehat di satu kawasan yg agak rata.

Semasa berehat di situ, tiba-tiba selipar aku mengelonsor ke satu lurah. Tanpa berfikir panjang aku pergi mengejar selipar tu kerana takut ia terjatuh ke gaung. Masa tulah aku tergelincir atau tergelonsor sekali. Rupanya tanah di situ seperti berpasir. Aku panik dan cuba menahan atau memegang sesuatu supaya tidak terus jatuh ke gaung itu. Dalam kelam-kabut serta rasa tiada harapan lagi, terdetik di hati, "matilah aku...!"

Syukur Alhamdulillah, nyawa aku masih panjang. Dalam keadaan kelam kabut tu, tanganku tercapai sebatang anak pokok. Aku berpaut pada anak pokok tu dengan cemas kerana takut akarnya tercabut. Kawan-kawan aku hanya memandang, tak tahu macam mana nak menolong agaknya. Masing-masing cemas memerhatikan aku. Dengan berwaspada, aku mendaki naik dan Alhamdulillah aku selamat juga sampai ke atas. Selepas tu, aku termenung sekejap memikirkan perkara yg. baru berlaku.

Walaupun selipar tak dapat di selamatkan tapi biarlah. |Alhamdulillah, Allah masih memanjangkan umurku. Yang hebatnya kami terus mendaki hingga sampai ke puncak.

Inilah pemandangan Gua Layang dari atas jejambat dekat stesen keretapi Merapoh. Kenangan aku hampir terjatuh ke gaung di gua itu masih menggetarkanku apabila sesekali terkenangnya. 

3 ulasan:

  1. alhamdulillah...selamat aok..

    suspen jugek koi membace nye weh!

    BalasPadam
  2. Yang pasti ajal maut di tangan Allah. Selagi ajal tak sampai lagi, ada jelah asbab yg membolehkan kita selamat.

    BalasPadam
  3. orang merapoh ada kat puchong.....

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • KAMPUNG Tanjung Besar yang berada di dalam Mukim Tanjung Besar dan di bawah Dun Benta mempunyai 1,010 penduduk. Kawasan kampung itu terletak kira-kira 45...
  • Takde cerita yang menarik pun nak dikongsi kat sini. Cuma hari ni entah kenapa tetiba hati rasa resah & gundah . Tak tahu nak buat apa tu yang updat...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...