Jadi imam


Selain daripada cerita imam membaca khutbah tersalah baca komited, tersebut kometot, isteri aku juga ada cerita tentang seorang imam yang terlupa baca Fatihah. Cerita ni juga berdasarkan pengalaman cikgu anak saudaranya Mira. Tak taulah cerita ni betul atau tidak. Cerita ini juga tidak kurang lucunya kepadaku. 

Pernah tak anda mengalami stuasi di mana perlu menegur Imam semasa solat berjemaah. Aku pernah juga sekali dua menegur dan di tegur semasa solat berjemaah tetapi itu semasa zaman persekolahan dulu. Masa tu ada juga aku sesekali menjadi imam di surau asrama. Sekarang ni, berada di saf pertama pun jarang, apatah lagi menjadi imam di surau atau masjid.

Ceritanya begini, pada suatu hari cikgunya bersama kawan-kawan pergi sembahyang berjemaah di sebuah surau. Mungkin mereka dalam perjalanan ke sesuatu tempat. Salah seorang daripada  kawannya menjadi imam solah tersebut.

Ketika sedang solah, entah macam mana kawannya yang menjadi imam tu terus membaca 'Tabbattiyadaa abilahabiwwatab' tanpa mebaca surah Fatihah terlebih dahulu. Salah seorang daripada mereka tegurlah dengan menyebut 'Subhanallah....' Mendengar amaran itu maka imam mengulangi bacaan itu semula kerana sangkanya mungkin dia tidak membaca ayat tersebut dengan betul.

Makmum menyebut lagi 'Subhanallah' supaya imam tersebut menyedari yang dia perlu membaca Fatihah dahulu tetapi dia masih tidak faham maksud teguran itu dan cuba membetulkan bacaan Surah Lazim itu lagi. Keadaan itu berlaku beberapa kali.

Akhirnya mereka berhenti menegur dan ada yang tergelak apabila imam mengubah bunyi bacaannya menjadi 'Tebbettiyedee abilahabiwwatab.' Selepas itu imam terus berhenti sembahyang dan terpaksalah mereka solah sekali lagi.

Ha ha itulah macam-macam ragam manusia ni. Kalaulah cerita ni betul sudah tentu kawan cikgunya jenis kuranglah ilmu agamanya. Kalau tidak takkanlah dia main bantai je ubah bunyi bacaan ayat tu. Ingatlah kalau nak jadi imam tu biarlah berilmu. Nanti kena macam ni kan naya!

Ok, sebenarnya aku cerita ni untuk berkongsi pengalaman lucu yang mungkin pernah berlaku dalam kehidupan seharian kita. Anggaplah ini sebagai hiburan je ok!

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • [image: WANG PERINGATAN RM 600] KUALA LUMPUR, 14 Dis (Bernama) - Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V hari ini berkenan merasmikan wang kertas peringat...
  • Dulu Khuntai Klang kat *sini* , sekarang dah berpindah ke tempat baru. Pindah tak jauh dari tempat lama cuma pindah ke depan kat deretan kedai baru. S...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Pemandangan depan rumah Mertua AbgAji di kampung. Takda rezeki balik kali ini semua buah-buahan belum masak lagi. Perdu buluh(baka rebung madu) yang bar...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...