Geruh



Seingat aku lebih kurang lima belas tahun dah aku memiliki kereta sendiri. Alhamdulillah kereta pertama aku ialah sebuah kereta terpakai jenis Toyota, model KE20 yang aku beli dengan harga rm2000 sahaja. Aku beli kereta ni daripada salah seorang kakak isteri aku. Walau bagaimanapun hampir rm2000 juga duit aku habis untuk mengecat dan membaiki kereta tu sebelum ia boleh digunakan tanpa masalah. Sekarang, jenis kereta ni sudah jarang dijumpai.

Sebenarnya masa tu aku dah  tak sabar-sabar lagi nak memegang stereng setelah berjaya mendapatkan lesen memandu. Padaku tak kiralah  kereta apapun asalkan dapat dipandu. Waktu itu iaitu penghujung tahun 1995, aku baru sahaja mendapat kerja tetap dengan gaji yang tidak seberapa. Jika dibandingkan dengan pekerja kilang di Kuala Lumpur, lumayanlah lagi gaji mereka.

Dengan gaji sebegitu, mana mampu aku membeli kereta baru. Zaman tu memang sukar mendapatkan pinjaman penuh untuk membeli kenderaan. Jika hendak kenderaaan baru mesti ada sekurang-kurang 5 atau 6 ribu sebagai duit muka. Itupun bergantung pada jenis kereta. Jika kereta yang mahal, banyak lagilah duit muka yang diperlukan.

Sekarang rasanya lebih mudah untuk memiliki kereta baru. Ramai orang yang baru bekerja sudah boleh membeli kereta baru dengan kemudahan pinjaman penuh daripada bank. Namun sendiri mau ingatlah. Makin banyak berhutang, makin banyaklah bayaran bulanannya. Jangan sampai gaji yang diterima itu habis tak sampai seminggu dek kerana membayar hutang sahaja. Ini memang ada berlaku dalam masyarakat kita.

Sepanjang aku memiliki kereta sendiri, pelbagai ragam pemandu yang aku jumpa. Ada yang memandu terlalu laju, memotong secara berbahaya dan sebagainya. Tidak kurang  juga yang memandu terlalu perlahan hingga menyusahkan pemandu lain.

Bagi aku orang yang memandu terlalu perlahan terutama di jalan raya yang sibuk lebih membosankan daripada orang yang memandu laju. Pemandu jenis ni biasa sangat aku jumpa. Ada ke patut bawa kereta 40km/jam sedangkan jalan raya lurus.

Sesetengah tu memang sengaja memandu begitu. Ada yang sedang asyik berbual sambil tersengeh-sengeh menggunakan handpone tanpa menghiraukan kereta lain yang dah berderet mengikut keretanya. Ini semua jenis manusia tak berotak. Sikap-sikap yang sebeginilah selalunya mengundang kemalangan di jalan raya.

Aku sendiripun sebenarnya dah beberapa kali terlibat dalam kemalangan ni. Setakat ini adalah tiga empat kali aku terlibat dalam kemalangan kecil dan sekali kemalangan yang agak serius. Kemalangan kecil yang aku maksudkan ialah kemalangan terlanggar lembu dua kali dan keretaku disondol lori kecil sekali. Semua kemalangan ini tidak menyebabkan kecederaan kecuali lembu. Lembu tu mungkin demamlah sehari dua disebabkan perlanggaran tersebut.

Kemalangan yang agak seriaus pula berlaku di bandar Temerloh. Entah macam mana silapnya semasa aku masuk simpang, tiba-tiba sebuah motosikal melanggar bontot kereta aku. Penunggang motosikal tu patah peha dan kaki. Kesian sungguh padanya tetapi nak buat macam mana, menda dah berlaku. Oleh itu aku dengan rela hati membenarkan dia menuntut insuran kereta aku untuk kos rawatannya di hospital. 

Itulah orang kata dah nak geruh. Kalau dah geruh, berhati-hati macam manapun tetap akan terkena juga. Bagaimanapun janganlah ini menjadi alasan kita untuk memandu sesuka hati. Berhati-hati itu tetap mesti diamalkan kerana Allah menyuruh kita sentiasa berusaha mengelakkan daripada bencana. Jika kita berusaha tetapi berlaku juga, kita bersabarlah kerana itu sudah ditakdirkan Allah.   

Baru-baru ni aku ada terserempak dengan satu kemalangan semasa aku pulang ke rumah mak mertua aku di Sungai Siput, Melaka. Berita kemalangan ini ada disiarkan dalam akhbar Sinar Harian. Inilah gambar-gambar yang aku ambil dari dalam kereta semasa melalui kawasan kemalangan tersebut.

Bayangkan jika kita berada dalam kereta tu.

Aku harap gambar ini akan dapat menginsafkan kita supaya memandu dengan lebih berhati-hati

Ini pula berita daripada akhbar Sinar Harian tentang kemalangan tersebut.

Lans Koperal maut bertembung lori tangki

JUASSEH – Seorang anggota polis berpangkat Lans koperal terbunuh selepas terbabit kemalangan dengan sebuah lori tangki di Kilometer 11.5 Jalan Kuala Pilah-Batu Kikir, semalam.

Mangsa, Nordin Mohd Sharif, 51, anggota polis bahagian operator, Cawangan Logistik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Jempol mati di tempat kejadian akibat tersepit pada bahagian depan kereta dan mengalami kecederaan parah bahagian kepala. 

Jurucakap polis berkata, polis menerima maklumat kira-kira jam 2.45 petang dan siasatan awal polis mendapati kemalangan berlaku selepas kereta Perodua kancil yang dipandu mangsa dari arah Kuala Pilah hilang kawalan lalu memasuki laluan yang bertentangan sebelum merempuh bahagian kanan depan lori tangki terbabit. 

“Lori tangki berkenaan datang daripada arah Bahau menuju ke Kuala Pilah. Bagaimanapun, pemandunya tidak mengalami kecederaan. 

“Berdasarkan siasatan awal polis, lori tangki itu dipandu seorang lelaki berumur 47 tahun,” katanya. 

Menurutnya, polis masih menjalankan siasatan lanjut mengenai kemalangan terbabit dan meminta saksi supaya tampil bagi membantu memberikan maklumat. 

Sementara itu, Pegawai Operasi Bomba dan Penyelamat Daerah Kuala Pilah, Ahmad Akhir ketika dihubungi berkata, pihaknya menerima panggilan telefon jam 2.38 petang dan bergegas di tempat kejadian dengan sebuah jentera bomba bersama enam anggota. 

“Sebaik tiba di tempat kejadian, kami dapati mangsa tersepit berikutan bahagian depan kereta remuk teruk dan kami berjaya mengeluarkan mangsa kira-kira setengah jam kemudian,” katanya. 

Pegawai Turus Trafik Negeri Sembilan, Asisten Superintendan Abd Halil Hamzah mengesahkan kejadian.

Sinar Harian
11 Jun 2010 

3 ulasan:

  1. bagus n3 aok ni. smoga selamat pegi balik dan dpermudahkan urusan.

    BalasPadam
  2. hm...

    kena beringat sokmo pasni,kdg2 tu koi memandu pun lam keadaan cuai jugek..

    terima kasih weh

    BalasPadam
  3. Sebenarnya kita ni sama je. Kadang2 macam manapun cuai juga... TQ

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • Baru terjaga dari tidur selepas 3 bulan. Pada waktu ini aku sedang gigih menjelajah blog kengkawan. Mana tahu, selepas selesai misi menjelajah boleh j...
  • Sekolah Kebangsaan Kampung Baharu Jerantut ini difahamkan telah dibuka seawal tahun 1925 sebelum bah atau banjir besar Pahang pada tahun 1926. Sekolah i...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...