Menghantar Mok Ke Rumah Abang Cik


Mok sedang mengutip pucuk peria katak depan rumah aku.
Mak aku ni memang penggemar pucuk-pucuk kayu.
Kalau nak ke rumah anak-anak mesti dia bawa sesuatu untuk anak-anaknya.
 Inilah agaknya yg. dikatakan ibu yg. penyayang

Hari ni hari Ahad. Tibalah masanya aku menghantar mok aku ke rumah abg. cik seperti yg. dirancangkan. Mok kata dia nok ke sana sebab ubat lututnya dah habis. Dia nok cari ubat lutut di tempat abg. cik di Felda Keratong 3. Weh! jauh juga tu nak mencarinya. Perjalanan dari rumah aku di Temerloh ni ke sana hampir 2 jam setengahlah. Begitulah, setiap kali ubat lutut dia habis, sokmolah mok minta aku hantar dia ke Keratong 3.

Kalau nak kira bukan susah sangat nak cari ubat tu. Tak perlulah sampai pergi mencari hingga ke Keratong 3. Rasa-rasa kat Temerloh ni pun ada. Kalau takde juga, telefon je abg. cik suruh dia pos laju, habis cerita.

Dulu pernah juga aku cakap kat mok aku macam tu tp. dia senyap je. Kali ni dia minta hantar lagi. Tak berani dah aku nak cakap lagi. Aku rasa saje je mok tu cakap nak cari ubat lutut. Tapi sebenarnya sambil-sambil tu dia nok berjalanlah. Rindu kat anak menantu dan cucu cicik dia di Keratong tu. Mungkin ada yg. istimewa menyebabkan dia selalu teringat nak berjalan ke sana.

Akupun tak sampai hati bila mok aku ajak berjalan. Seboleh-bolehnya aku ikut jelah. Pada asalnya mok ajak aku bawa dia ke Felda Sg. Pancing, nak berjumpa saudara mara pada hari Sabtu semalam. Kalau boleh dia ajak aku tidur semalaman di sana, lepas tu baru hantar dia ke Keratong 3. Tapi tak bolehlah pulak, hari Sabtu tu aku ada hal kat sekolah.

Aku pun cadanglah hantar mak hari Ahad ni jelah tapi tak dapatlah tidur di sana dan hantar sampai ke Keratong 3. Abg. cik ambilllah mak kat Kuantan pula. Maklumlah kalau dah sampai ke Sg. Pancing dan bertemu pula dgn saudara mara tentu memakan masa yg. lama. Lepas tu nak hantar pula mak aku ke Keratong 3 tentu malam entah pukul berapa baru aku sampai balik ke Temerloh. Esoknya aku terpaksa pula ke sekolah. Mana larat.

Aku pun telefon abg. cik utk. memberitahu hal tu. Sayangnya abg. cik tak dapat kerana dia terpaksa bekerja 'overtime'. Maklumlah kerja swasta. Abg. cik cadangkan aku hantar mak terus ke rumahnya. Bila ada masa nanti dia bawalah mak ke Sg. Pancing. Aku ikut jelah.

Kami bertolak ke Keratong 3 kira-kira pukul 8 pagi. Singgah kat Restoran Kasim, Temerloh dulu pekena nasi lemak dan roti canai. Kome sampai ke Keratong kira-kira pukul 11 pagi. Masa tu abg. cik tak ada di rumah. Kak Ani je yg. menyambut kami. Kak Ani pun masak utk makan tengah hari.

Lebih kurang pukul 1 petang, selepas makan tengah hari, kami bertolak balik. Sebelum tu kami singgah dulu di kedai abg. cik untuk bertemunya. berboraklah dgn dia lebih kurang 15 minit.

Kemudian kami baliklah tp. balik ikut Gambang pula. Memang lagi jauh tapi saja jalan ikut lain sambil-sambil ambil angin.


Semasa perjalanan ke Gambang, nampak pula org. Asli jual buah kelubi. Aku belilah. Isteri aku rupanya tak pernah rasa buah kelubi mentah ni. Dia ingat manis. Dia pun terus 'ngap'. Apa lagi menjeritlah dia. Masam amat weh. 


Burung Serindik pun ada kat gerai org. Asli ni.


Sampai kat Gambang terasa nak makan ikan goreng tepunglah pulak.
Kami pun pergi ke Tanjung Lumpur, Kuantan untuk merasa. 

Tengok anak aku bukan main berselera.
 Ini semua idea dialah untuk ke Tanjung Lumpur ni

Ha yg. ini aku masa berhenti sembahyang asar kat Highway Kuantan-Kuala Lumpur.
Lepas merasa ikan goreng tepung, kami terus cabut ke Temerloh.
Sampai di Temerloh dekat pukul 7 malam.
Penat weh tp. puas hati dapat tolong mak.

6 ulasan:

  1. Lame weh koi tak makan kelubi.Kecor pulok nengok nye.Dapat pulok kelubi jeruk.Popaleh weh berlejeh air lior dibuatnye.

    BalasPadam
  2. sian ke demeh weh... bagus la! insya Allah besor pahalanya. masa bebudok dulu, koi mkn gitu aje kelubi tu dgn garam. sekarang xbuleh dah, 'singkir' (ngilu) rasa gigi jarang koi ni..

    BalasPadam
  3. Masa kecil2 koi biase je makan lelubi cicoh dgn garam

    BalasPadam
  4. syabas kepada ayahbeh...
    jasa2 dan budi baik ayahbeh menjaga ibu tercinta sudah tentu akan diberi pembalasan dari Allah...bende baik atau jahat kite buat...kat dunia lagi Tuhan dah bagi ganjaran...anak yang soleh sudah tentu tempatnya di syurga bersama ibu tercinta...
    nak jaga ibu bapa mmg susah
    kalau tak Tuhan tak bagi ganjaran syurga
    benarlah pepatah melayu
    seorang mak boleh jaga 10 org anak
    tapi 10 org anak belum tentu boleh jaga seorang mak....
    syabas sekali lagi kome ucapkan kepada ayah beh sekeluarga...begitu juga dgn ayah cu,ayah cik,ayah we dan semua anak beranak ibnu wahid
    walau kome baru jugaklah masuk dalam keluarga ni...tapi kome boleh tgk hasil didikan arwah aki dan wan yang cukup baik dalam mghasilkan anak2 yang soleh dan solehah...syabas

    p/s : kome tok merasa la nak jaga ati mok..mok kome dah lama takde...skrg tinggal jaga ati ayoh,mok tiri beserta bonda ayahnada mertua di merapoh tu jer lah

    BalasPadam
  5. Insyaaallh. Tp jgnlah puji lebih2 sgt nanti meleleh ayhbeh nanti. Ayahbeh mmg nok ke syurga ni. Yelah tpt yg. paling baik yg Allah sediakan utk. kita. Semua org. nok dak. Nok ke situ yg. paling mustahak kita mesti dapat Rahmat Allah lah dulu? Kalau buat tak ikhlas saje jelah. Itu yg. yahbeh takut tu.

    Alhamdulillah setakat ni kome adik beradik mencakne lagi ke mok. Sebb tulah wan tu sekejap ke sini-sekejap ke sana. Sejejap anok ni datang, sejejap anok ni pulok. Harap-harap kekallah begitu sampai bila-bila.

    TQ.

    BalasPadam
  6. mudah-mudahan...keluarga kita semua bahagia dan ceria sokmo

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • KAMPUNG Tanjung Besar yang berada di dalam Mukim Tanjung Besar dan di bawah Dun Benta mempunyai 1,010 penduduk. Kawasan kampung itu terletak kira-kira 45...
  • Takde cerita yang menarik pun nak dikongsi kat sini. Cuma hari ni entah kenapa tetiba hati rasa resah & gundah . Tak tahu nak buat apa tu yang updat...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...