Padi

Inilah gambaran masa tu.
Sungguh indah tp. sayang masa tu mana ada kamera. Tak bergambarlah kita

Aku nak tulis sikit cerita pasal padilah. Dah lama aku tak ke sawah menanam padi. Teringat lagi masa dulu-dulu di Ulu Kumbang, aku tolong mak ayah tanam padi. Ada satu dangau di tengah sawah tempat kami berehat, dan menunggu padi daripada diganggu musuh seperti burung pipit dan burung ciok. Masa tu aku kecil sangat lagi iaitu umur antara 4-12 tahun.

Ciak Padang

Pipit Uban
Burung-burung nilah banyak di Paya Ulu Kumbang
pd musim orang membuat padi.

Kuat sungguh angin kat dangau tu, sejuk... Terutama pada waktu petang dan malam. Berdindingkan kulit kayu, berlantaikan bilah buluh, beratap daun dan bertiangkan kayu, menjadikan dangau ni satu tempat yg sangat damai untuk berehat sewaktu petang dan malam. Bunyi burung, kridik, katak dan ungka masih terdengar-dengar apabila terkenangkan masa tu.

Pada zaman tu orang tanam `padi tahun' yg. ditanam setahun sekali mengikut musim, tak silap aku pada awal tahun dalam bulan 3. Mula-mula nak tanam padi ni kena cari tapak semai padi dulu. Bukan kat paya tapi kat tanah yang rata. Orang kampung bergotong-royonglah menebang menebas tempat yg. nak dibuat tapak semaian tu. Lepas tu kira-kira seminggu dua apabila pokok-pokok yang ditebas tu kering, bermulalah kerja memerun (bakar) kayu tu. Jadi, tanah tapak semaian tu akan jadi subur hasil sisa pembakaran kayu kat situ. Selain tu  kerja-kerja untuk memastikan tapak tu selamat drpd. musuh seperti babi juga dilakukan. Kena pagarlah kawasan tu.

Seterusnya, padi yg nak disemai mestilah direndam dulu dalam semalaman supaya lembut. Esoknya, benih tu akan ditabur kat tapak semaian. Padi yg. ditabur mesti digemburkan supaya benih padi tertanam di dalam tanah. Cangkul digunakan untuk tujuan tu. Mengembur tu lebih kurang macam merepih rumputlah. cangkul sikit-sikit. Kemudian, rasanya kena siram air. Selepas tu, orang-orang akan dipasang kat situ untuk menakutkan binatang liar dan burung.  Esoknya, bolehlah tengok anak-anak padi tu mula mencambah.

Sementara menunggu benih padi membesar, paya mesti disiapkan. Rumput-rumput dalam paya dicangkul, batas-batas diperbaiki dan tali air diperbetulkan di mana patut. Kirai digunakan untuk mengaut rumput yang ditebas tu. Pagar juga mesti diperbaiki. Masa tu mewah lauk ikanlah terutama ikan sembilang, toman, kepar dan puyu. Tangkap pakai tangguk, lukah dan tuwo. Best berkubang weh...


Ikan Kepar
Ikan Puyu
Toman Bunga




Ikan Sembilang

4-5 minggu selepas tu iaitu bila anak padi dah tinggi kira-kira paras lutut, tibalah masa ia diubah ke paya/sawah. Macam biasalah org. kg. akan bergotong-royong untuk mencabut anak padi tu. Anak padi yg dicabut tu akan disusun sama tinggi dan diikat kira-kira sebesar 3-4 cekak. Satu ikatan ni dipanggil satu unting. Hujung anak padi kat setiap unting tu akan dipotong sedikit. Daun-daun layu dan kering  juga dibuang. Akar anak padi tu juga perlu dipotong sedikit. Selepas itu, unting-unting padi itu akan dibawa dan direndam di dalam paya. Bukanlah rendam tu sampai tenggelam semua cuma setakat tenggelam pangkal padi tu selama semalaman supaya akarnya segar.

Keesokan hari, mulalah kami menanam padi. Unting-unting yg direndam dalam paya tu dibuka ikatannya. Kemudian, 2-3 batang anak padi tu ditarik keluar dan dicucuk ke dalam selut paya tu sebaris demi sebaris. Jarak antara setiap anak padi tu lebih kurang sejengkal.

Ingat lagi, awal-awal pagi lagi mak bangun menyiapkan sarapan. Biasanya makan nasi putih je dengan lauk gulai masam/tempoyak ikan atau sambal masak pedas (susah dah nak jumpa sambal gini). Wui, sedap! Kalau takpun buat pulut makan dengan ikan masim atau kelapa parut yg dibubuh gula dan garam.  Adakala kami makan ubi kayu rebus yang berganding dgn. ikan masin atau gula. Kadang-kadang ubi tu ditumbuk dan dibuat kuih.

Gulai Masam

Biasanya kira-kira pukul 10 pagi kami berehat sebentar utk. minum. Sambung balik kerja selepas itu hinggalah hampir waktu Zuhur. Selepas makan tengah hari dan sembahyang Zuhur, biasanya kami akan tidur sekejap. Sambung balik kerja dalam pukul 3 setengah hinggalah berhenti dekat-dekat pukul 7 malam. Begitulah cara bekerja yg. dah jadi rutin kami setiap hari apabila musim membuat padi.

Malamnya pula selepas solat Isya` dan makan malam, kami akan tidur awal. Berjaga selewat-lewatnya sampai pukul 11 malam je. Maklumlah penat setelah seharian bekerja. Tambahan pula masa tu mana ada elektrik, hanya pelita menjadi penyuluh. TV lagilah tak ada. 
 
Tanah paya tu adalah dalam 4-5 ekar. 2-3 minggu jugalah nak siapkan kerja penanaman padi ni. Apabila dah siap tanam padi, padi perlu dijaga daripada musuh. Banyak guni dan kain buruk yg. dijadikan orang-orang  digantung di sana-sini untuk menakutkan musuh. Tin-tin biskut disangkut kat batang-batang kayu yang dipacak kat sawah tu. Kemudian tali panjang diikat pada batang kayu tu dan ditarik terus ke dangau. Bila ada musuh je, tali tu akan ditarik-tarik menyebabkan tin tadi berbunyi.

Selain itu ada juga kami buat alat yg. menggunakan kuasa air utk. keluarkan bunyi . Kira hebat jugalah alat ni. Dengan menggunakan tali, periuk buruk atau boleh juga talam lama disangkut kat kayu yang dipacak kat aliran air di petak-petak sawah. Periuk tu akan ditolak oleh air lalu bergoyang dan berlaga dengan batu atau kayu yg diletak dibelakangnya. Berbunyilah periuk tu sentiasa tak kira siang atau malam. Ini mengurangkan sawah drp. diceroboh oleh musuh tanaman.

Kira-kira 2-3 bulan jugalah nak menanti 'padi tahun' ni masak. Dalam tempoh menunggu ni, ayah akan sentiasa mengawasi tanamannya ni supaya hidup subur dan mendapat hasilnya nanti. Paras air kat petak paya perlu disesuaikan mengikut keadaan. Ada kala air dilepaskan keluar hingga air  mencecah lumpur dan ada kalanya air dialir masuk semula ke petak paya utk. menakungkannnya. Ini cuma ayah dan mak sajalah yg. tau bila perlu dilakukannya.

Selain itu, rumput-rumput di dalam paya dan di batas hendaklah sentiasa dibuang. Mana-mana padi yg. berdaun lebat pula perlu dipotong sedikit daunnya supaya buahnya nanti tidak sambang.

Apabila padi mula menguning, burung kat sawah ni semakin banyak. Macam-macam jenis burung ada. Pada masa ni jenuhlah kami makan burung goreng. Rasa burung ni memang kurang sikit tetapi jika digoreng garing-garing, sedap juga. Burung-burung ni kebanyakkannya jenis burung yg. menyusup di celah-celah pokok padi. Cara yang ayah aku buat untuk metangkap burung ni ialah dengan cara mengiring. Ayah aku akan pasang pagar melengkung kat celah-celah padi tu. Kemudian ditengah-tengahnya diletak lukah.

Pagar tu hanya dibuat drp. ranting-ranting kayu yg. dicantas dr. pokok-pokok rendah yg. banyak tumbuh disekitar kawasan sawah. Ranting kayu yg. masih berdaun akan dicucuk rapat-rapat ke tanah lumpur paya hingga menjadi seperti pagar supaya sukar ditembusi. Apabila sudah siap buat semua tu, kami akan pergi ke sebelah kiri dan kanan lebih kurang 30m dr. pagar tu. Kemudian, kami berjalan perlahan-lahan ke arah pagar sambil membuat bising. Burung-burung yg. takut akan lari ke arah pagar tu. Tanpa disedari, perlahan-lahan burung-burung tu menuju ke arah lukah apabila sukar menembusi pagar yg. kami buat. Jarang sangatlah burung-burung ni terbang sebab mungkin rasa lebih selamat menyusup dicelah-celah padi tu. Akhirnya burung-burung ni akan terperangkap dalam lukah yg. di pasang. Apabila kami sampai kat lukah tu, burung pelbagai warna dapat dilihat terperangkap di dalamnya. Apa lagi kome tangkap dan sembelihlah... 
                                                                                                       

Masa padi dekat nak masak ni jugalah masa untuk membuat kekalu dan emping. Kekalu tu dibuat drp. padi dipangkal tangkai padi. Warna padi tu masih kehijau-hijauan tetapi dah berisi. Emping pula dibuat drp. padi dihujung tangkai padi. Warnanya kekuningan menandakan dah hampir masak. Biasanya drp. padi pulut kerana ia lebih sedap. 

Kekalu yg. dicampur dgn kelapa parut, gula dan garam.

Sebelum ditumbuk, mak aku goreng dulu padi ni. Mengitih padi tu bila mak aku goreng, "tup, tap, tup, tap".  Apabila kulit padi tu dah pecah dan nampak isi putih beras, ia akan diangkat dan ditumbuk menggunakan lesung tangan atau atau lesung hindik. Masa menumbuk tu kulit padi yg. tertanggal akan dibuang sehingga emping atau kekalu tu menjadi betul-betul bersih.

Emping atau kekalu yg. dah siap ni boleh dimakan dgn. pelbagai cara seperti dicampur dgn. kelapa parut, gula dan garam atau boleh juga dibuat bubur. Kekalu ni lebih lembut dan rasanya lebih sedap drp. emping.

Masa ni jugalah alat-alat untuk menuai padi seperti bakul, penuai padi, tikar mengkuang dan kulit kepong (kulit kayu kepong) mesti disediakan. Semua alat-alat ni dibuat sendiri. Itulah kemahiran org. dulu-dulu. Alat-alat ni akan digunakan semasa menuai padi nanti.

Setelah padi masak, mak ayah aku akan turun ke paya seawal mungkin untuk menuai padi. Aku kalau masa cuti sekolah bolehlah menolong mak ayah menuai padi tetapi lambatlah sikit. Masa tu aku kecil lagi dan biasanya mereka akan biarkan aku tidur sehingga aku terjaga sendiri. Mereka kejutpun utk. sembahyang subuh, lepas tu aku tidur balik.


Setelah terjaga dan bersarapan di dangau, aku akan turun ke paya untuk menolong emak ayah aku menuai. Ha, ha tapi sebenarnya aku lebih banyak menengok mereka dan bermain je. Masa menuai ni, penuai padi digunakan. Org. kampung aku panggil benda ni 'ketam padi'. Alat ni dibuat daripada kayu yg. diselit dengan mata pisau cukur. Alat tu akan dipegang dgn. sebelah tangan dan tangan sebelah lagi akan mencekak padi yg. dituai tu. Bila cekak dah penuh, ia akan dihantar ke dalam bakul mengkuang yg. memang diletak di atas batas paya tu.

Setelah bakul tu penuh, padi tu akan dicurahkan pula ke atas kulit kepong yg. dibentang di tempat lapang untuk dijemur di panas terik cahaya matahari. Kerja menuai ni dilakukan dr. pagi hingga ke senja. Sebelum pulang ke dangau, padi yg. sudah kering setelah dijemur itu akan dimasukkan ke dalam guni dan dibawa ke pondok padi (tempat mengumpul dan mengirai padi). Kemudian padi tu akan dicurah ke atas tikar mengkuang di pondok padi tersebut.

Kerja menuai ni berlarutan hingga berbulan juga. Setelah siap menuai padi, mulalah proses untuk mengirai padi (meleraikan padi dr. tangkainya). Di pondok padi tu memang ada satu tempat untuk melakukan kerja mengirai padi ni. Tempat tu berlantaikan bilah buluh yg. disusun rapat-rapat. Padi akan dilonggokkan di situ dan kami memijak-mijak longgokkan tu hingga padi tu lerai dr. tangkainya dan jatuh ke bawah rumah yg. sudah dibentangkan dgn. tikar mengkuang melalui celah-celah lantai bilahan buluh itu.

Inilah gadang (nyiru)

Apabila kerja mengirai padi selesai, padi tu akan dibawa ke rumah angin (tempat mengangin padi). Rumah angin ni dibina tinggi dan terbuka. Padi akan dibawa ke atas rumah tu utk. dianginkan. Kerja mengangin ni perlu menggunakan gadang yg, bentuknya macam talam tp. diperbuat drp. sulaman bilah-bilah buluh yg. diraut nipis. Padi akan diletakkan di dalam gadang tu kemudian diangkat di sisi kepala dgn kedudukan gadang tu menyenget sedikit. Kemudian, ia akan digoyang dan ditepuk perlahan-lahan supaya padi di gadang tu jatuh sedikit demi sedikit. Padi yg. jatuh tu akan terkena tiupan angin. Padi hampa akan diterbangkan jauh sedikit kerana ringan, manakala padi yg. elok pula akan jatuh di atas tikar yg. dibentangkan di sekitar pondok tu. Kena pastikanlah angin tu dari arah mana. Oleh itu, satu bendera angin dipasang kat pondok tu utk. melihat arah angin. 










 Inilah gantang. Tapi gantang ni lawa sangat. Gantang ayah aku tu biasa je









Kat bawah rumah angin pula mesti ada oranglah yang menjaga untuk menyapu hampa-hampa padi tu supaya tak bercampur dgn. padi elok. Biasanya penyapu tu diperbuat drp. pokok kenduduk. Masa tu aku kecil lagi, semua kerja tu aku cuba tp. setakat main-main jelah. Kemudian, padi yg. elok tu akan disukat menggunakan gantang. Setiap 10 gantang akan disimpulkan dgn 1 simpulan rotan.  Rotan tu rotan panjang yg. diraut nipis. Satu rotan panjang tu rasanya boleh dibuat berpuluh-puluh simpulan. Jadi ayah aku ingatlah berapa gantang padi yg. dia peroleh pada hari itu. Dari situlah zakat dikira. Kalau dapat 1000 gantang, 100 gantang akan dikeluarkan zakat. Kebiasaannya kerja mengangin ni boleh siap dalam 1 hari je.

Contoh mesin padi tp. rasa lain sikit drp.
mesin padi seperti yg.  aku tengok masa kecil-kecil dulu.

Selepas kerja mengangin, padi yg. sudah dikira bersih ni akan disimpan di dalam kepong di pondok padi sebagai bekalan beras kami selama setahun. Apabila perlu, padi tu akan dikeluarkan mengikut keperluan dan dijemur terlebih dahulu sebelum dibawa ke mesin padi.

Masa menjemur padi ni banyaklah ayam, itik, burung yg. teringin makan padi ni. Kebetulan pula masa tu mak ayah aku banyak pelihara ayam itik ni. Ambil masa juga untuk tunggu padi ni betul-betul kering dan sesuai untuk dimesin. Masa nilah kami adik beradik kena tolong mak ayah jaga padi ni drp. diusik haiwan terutama oleh ayam itik kami.

Tak silap aku ada satu je mesin padi kat kampung aku pada masa tu yg. dimiliki oleh  Aki Hj. Keria (Zakaria). Dia ni sedara jugalah dgn. kami. Menggunakan mesin ni, padi tu akan diproses menjadi beras.

Rumah mesin ni terletak di deretan bangunan kayu di slow 'Merapoh'. Ia berada di atas bukit sikit yg. paling hampir dgn. bangunan Masjid Lama Merapoh. Ia juga bangunan paling hampir dgn. bangunan sekolah TADIKA aku.

Masa mesin padi, akulah org. yg. paling ralik memerhati mesin padi tu membuat kerja memproses padi. Bunyinya bising dan ada satu cable panjang menghubungkan enjin dgn mesin pemproses padi tu. Bayarannya aku dah lupa berapa tetapi ia dikira berapa gantang yg. dimesin. 10 gantang seringgit agaknya.
Macam nilah tempat menempas padi tu.
Sayangnya cuma ada gambar kecil ihsan internet 

Masa aku darjah 5-6, cara menuai padi ni dah berubah. Mak ayah aku tidak menggunakan penuai padi lagi. Kami menyabit batang padi tu lalu diletakkan kat tepi. Sekali sabit lebih kurang secekak batang padilah. Kemudian, apabila dah banyak batang padi disabit, kami menempas padi tu kat tempat menempas padi yg. dibuat daripada kayu dan buluh. Dindingnya pula dibuat daripada kain atau guni yg. telah dikoyakkan. Cara menempas padi ni ialah dgn. memegang pangkal padi tu sebanyak yg. boleh lalu dihayun ke belakang kemudian dihempaskan tangkai-tangkai padi tu ke bilah-bilah buluh yg. disusun jarang di tempat menempas padi. Padi-padi akan gugur di takungan tempat menempas padi tu. Kerja cara ni lebih cepat dan mudah kerana padi tidak perlu melalui proses mengirai padi lagi. Kemudian, padi dalam takungan tu akan dibawa ke pondok padi untuk dianginkan. Proses seterusnya sama dgn. proses yg. aku terangkan sebelum ini.

Aku rasa setakat ini sajalah cerita aku tentang padi yg. menjadi tanaman penting kepada penduduk Merapoh semasa aku kecil-kecil dahulu. Kadang-kadang ada juga aku cerita pasal padi ni kat anak aku tp. aku tengok dia ni dengar tak dengar je. Mungkin dia tak berapa faham kerana dia tidak dapat melihat dan mengalaminya sendiri. Apa yg. dia tau nasi tu berasal drp. beras yg. banyak dijual kat kedai. Aku harap cerita aku ni nanti boleh menolong budak-budak faham bagaimana nasi itu berasal terutamanya masa zaman belum ada jentera mesin padi lagi.

Wallahuaklam

7 ulasan:

  1. letih ke naip criter weh? letih gini xpe, insyaallah ande manfaatnya utk ank cucu nnti. aok potong trip koi sokmo, koi bru je nk naip criter psl padi, aok dh criter dulu. abis la modal koi weh!

    BalasPadam
  2. ha ha bukan apa koi nak refresh balik kenangan dulu yg xkan jumpa balik dah... sape yg ada pd masa tu boleh ngimbau balik.

    BalasPadam
  3. hahahaha...seronok dgor citer2 zaman dulu cenggini nih...mmg ni kire pengalaman dan kenangan seumur hidup....duit tak boleh nok beli pengalaman2 mcm nih...beruntung lah ayah beh ngan ayah cu dapat lalui bende2 mcm nih

    paling tka tahan citer bab makan ikan huuuuuu meleleh air liur nihhhhh..wan punye masok gulai masam mmg no wahidddd..best in the world hehehehe

    BalasPadam
  4. sonok la citer bende gini.bkn mende...sesuai sesangat utk anok mude skang ni.ilmu2 cnggini patut dimanfaat.maju orng pahang

    BalasPadam
  5. Terima kasih kerana menggunakan gambar PIPIT UBAN saya.

    BalasPadam
  6. terima kasih jugalah kerana tak marah aku paste gambar burung saudara tanpa kebenaran. maaflah, aku cari kat google, jumpa je aku pastelah.

    blog saudara mmg menarik. aku link blog saudara kat blog ni ok ! tq

    BalasPadam
  7. TAHNIAH SAUDARA KRN TULISAN ILMIAH SAUDARA...SANTAI DAN NOSTALGIC...SAYA ADA MENULIS CERPEN MUSIM PADI DLM VERSI TEMERLOH...INSYAALLAH SAYA AKAN MASUKKAN DLM BLOG SAYA SEDIKIT MASA LAGI...(suriaamani.blogspot.com)..KALAU SUDI DIPERSILAKAN MENJENGUK...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • Baru terjaga dari tidur selepas 3 bulan. Pada waktu ini aku sedang gigih menjelajah blog kengkawan. Mana tahu, selepas selesai misi menjelajah boleh j...
  • Sekolah Kebangsaan Kampung Baharu Jerantut ini difahamkan telah dibuka seawal tahun 1925 sebelum bah atau banjir besar Pahang pada tahun 1926. Sekolah i...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...