SAM Hisamuddin, Sg. Bertih, Klang

Aku naik ke tingkatan 4 di Sekolah Agama Menengah Hisamuddin pada tahun 1987. Hari pertama di sini, aku berasa kekok, biasalah tempat baru. Inikan pula sekolah ni terletak di tengah bandar yg. suasananya sangat berbeza drp. SM (A) Padang Tengku yg. berada di sebuah Pekan Kecil di Ulu Pahang.

Inilah Sekolah Agama Menengah Hisamuddin. Masa aku tingkatan 5,
kelas aku tingkat atas sebelah kiri bilik yg. mula sekali kat lorong tu

Aku tinggal di asrama sekolah tu. Pada awalnya susah juga aku nak membiasakan diri dgn. tempat baru ni. Yelah, dulu aku cakap loghat Lepeh ( Lipis) tp. kat sini aku terpaksa bercakap gaya orang sinilah. Orang kg. aku cakap, cakap bandar ni cakap canggih. Ikut aku bila cakap best tu berbunyi beh. Jadi, pelik sikitlah bunyinya apabila mereka dengar aku bercakap. Selalulah aku kena tegur dan kena sindir. Pada masa tu, percakapan aku sungguh bertatatertib kerana takut terkeluar loghat Lepeh. Masa tu juga perangai aku baik sangat, maklumlah orang baru. Berdisiplin, masa sembahyang awal-awal dah pergi ke surau. Bila malam tidur ikut time.


Ini gambar aku di sebelah asrama lelaki.
Kiri: Aku, Zaifullizan

Aku rasa taklah lama sangat untuk aku menyesuaikan diri. Sesebulan lebih selepas tu, aku dah boleh bergaul dengan budak bandar ni tanpa banyak masalah. Akhirnya aku seronok bersekolah kat sini. Ramailah yang menjadi kawan baik aku. Keseronokan berkawan tu menyebabkan aku mula menjadi seperti perangai lama. Mulalah aku merokok, ponteng kelas dan sebagainya. Budak sinipun nakal-nakal juga. Cuma nakal mereka ni ada sikit perbezaan dengan nakal kawan-kawan aku kat Padang Tengku dulu. Yelah di sini budak bandar, di sana dulu boleh kata semuanya budak kampung.


Satu peristiwa yg. tak dapat aku lupakan di sekolah ni ialah apabila aku dan beberapa org. pelajar lagi diajak oleh seorang ustaz untuk berjalan ke bandar. Aku dah lupa nama ustaz tu siapa tetapi dia org. Jawa. Ustaz tu memang garang. Selepas sembahyang Maghrib, tiba-tiba je aku diberitahu yg. ustaz memangggilku. Aku takut juga kerana tentu ada sesuatu yg. tak kena hingga aku dipanggil oleh ustaz yg. menjadi guru disiplin tu. Akupun pergi berjumpa ustaz tu di bawah.

Di asrama SAM Hisamuddin, Sg. Berteh, Klang
Dari kanan: Zai, Deris, Speedy, aku, Taufiq

Rupa-rupanya ada beberapa orang kawanku juga dipanggil sama. Ustaz mengajak kami berjalan-jalan ke bandar. Tanpa menukar pakaian sembahyang, kami dibawa bersiar-siar hingga ke 'Centre Market', Kuala Lumpur. Sepanjang perjalanan tu, ustaz memberi nasihat kepada kami supaya mengubah sikap dan menumpukan perhatian kepada pelajaran. Dia juga meniupkan semangat supaya kami menjadi orang islam yg. dapat bersaing dengan bangsa lain lalu berjasa kepada agama, bangsa dan negara.

Setibanya kami di situ, ustaz mengajak kami minum di tingkat atas sekali bangunan tu yg. penuh dgn gerai-gerai minuman. Bayangkanlah masa tu kami masih lagi memakai kain, baju melayu dan berkopiah. Segan juga rasanya. Sampai kat gerai, kami pun memesanlah makanan masing-masing. Tengah berbual-bual,  sekali tu ustaz tu kata sesiapa nak merokok di sini boleh tetapi jangan merokok di asrama.

Tanpa rasa bersalah, seorang kawan aku tu dengan selambanya mengeluarkan rokok dan menghisap rokok di depan ustaz tu. Akhirnya kami semua merokok di depan ustaz tu. Tak taulah, mungkin ustaz tu tadi nak menguji kami saja agaknya tetapi kami ni yg. lurus terus hisap rokok tu tanpa rasa apa-apa. Sebenarnya aku rasa juga malu buat begitu tetapi apabila tengok kawan-kawan selamba je, akupun ikutlah.

Bila ingat balik peristiwa ni terasa kesian pula kat ustaz tu. Dia sendiripun tak merokok tetapi anak muridnya merokok di depannya tanpa rasa malu. Walaubagaimanpun peristiwa tu dah berlaku dan aku doakan semoga ustaz tu mendapat rahmat drp. Allah atas kesabaran dan kejujurannya memujuk kami menjadi insan yg. berguna.

Sepatutnya peristiwa aku di SMA. Padang Tengku dulu sudah boleh menjadi pengajaran kepadaku. Namun sebaliknya, aku seperti dahulu juga. Akhirnya aku gagal sekali lagi dalam peperiksaan SRA yg. diambil semasa tingkatan 4. Walaubagaimanapun, aku tetap boleh naik ke tingkatan 5 kerana di Selangor, sistem menunggu kelas tidak diwujudkan. Pelajar yg. ingin mengambil peperiksaan SRA sekali lagi boleh mengambil semasa di tingkatan 5 bersama SPM. Aku mengambil keputusan utk. tidak mengambil SRA lagi. Yelah, lagi pening kalau nak ambil dua-dua sekali.

Abg. teh marah apabila mengetahui keputusan peperiksaan aku tu. Yelah, sememangnya dia perlu bersikap begitu kerana dia tentu bimbang dgn. masa depan aku. Apatah lagi sekarang ini semua perbelanjaan persekolahan aku ditanggung olehnya. Dia sendiri yg. mengambil keputusan itu untuk meringankan beban ibu bapaku yg. semakin tua.

Padaku, abg teh seorang yg. tegas tetapi penuh dengan kasih sayang. Dia mengambil berat tentangku seperti anaknya pula. Dia selalu membebel dan menyuruhku belajar bersungguh-sungguh. Ada masanya pula, dia memujukku dgn. baik dan aku dapat merasai kejujurannya itu. Walaupun aku rasa tertekan dgn. tindakannya itu tetapi aku tidak pernah berasa marah kpd.nya.

Bagaimanapun, perangai lamaku masih tidak banyak berubah. Malah aku dah mula cuba menghisap ganja. Namun, aku tidak meneruskan aktiviti tu apabila ada sekali, aku termuntah hijau semasa menghisap menda tu. Member ajar suruh aku sedut dalam-dalam ganja tu kemudian tahan asap tu sekejap. Akupun buatlah. Dua tiga kali buat macam tu, aku mula rasa pening dan loya yg. amat sangat.

Aku terus ke tandas lalu termuntah hijau kat situ. Keesokan harinya, aku demam dan terpaksa berehat kat rumah abg. teh selama seminggu. Selepas itu, aku tak berani dah mencuba menda ni. Aku bertuah kerana tidak terus hanyut atau terlibat dgn. aktiviti yg. lebih teruk lagi. Mungkin ini berkat doa ibu bapa ku.

Sebenarnya dapat juga aku rasakan aku ni dah terjerat dgn keadaan masa tu. Aku cuba juga bersikap rajin belajar tetapi biasanya tidak bertahan. Masa belajar, aku tak dapat beri perhatian kerana masa guru di kelaspun kami masih lagi bergurau dan berbuat bising sehingga ada guru yg. membebel sahaja apabila masuk ke kelas atau terus keluar kerana merajuk. Bila aku nampak rajin sikit, mulalah kena sindir dgn. kawan-kawan. Jangan pula ada kawan-kawanku masa tu yg. terbaca tulisan ini terasa pula. Aku tak menyalahkan sesiapa tetapi macam tulah keadaannya pd. pandangan aku.

Jambatan Kota, Klang.
Tempat laluan kami ke Bandar Klang.
Jambatan ini menyimpan banyak kenangan semasa aku bersekolah di SAMH

Apabila peperiksaan SPM hampir tiba, aku mengambil keputusan tidak pergi study pada sebelah malam. Walaupun ini menyalahi peraturan tetapi ia terpaksa fikirku. Ini kerana jika aku terus ke sana, sudah tentu aku lebih banyak bermain drp. belajar. Aku belajarlah sorang-sorang di asrama bertemankan sebiji lampu neon.

Ringkas cerita, apabila keputusan SPM keluar, aku mendapat keputusan yg. agak membanggakan abg. teh juga. Walaupun taklah ok sangat tetapi taklah seteruk yg. abg. teh sangkakan.

Satu lagi peristiwa yg. agak pelik telah berlaku semasa perhimpunan terakhir aku di sekolah itu. Semasa perhimpunan itu, penyampaian sijil pengawas diadakan. Tanpa disangka-sangka, aku diumumkan untuk menerima Sijil Ketua Pengawas Kebersihan Asrama.

Walaupun aku tak pernah menjadi pengawas, aku ambil jelah. Mungkin cikgu nampak aku ni jenis budak yg. baik juga. Beberapa hari sebelum tu mmg. jawatan tu kosong kerana pengawas yg dilantik telah dilucutkan jawatan kerana masalah disiplin. Selepas itu, mulalah aku rasa tak berapa selesa apabila bertembung dgn ketua pengawas kebersihan asrama yg. lama.

Selepas tamat tingkatan 5 di sini, aku layak utk. naik ke tingakat 6. Kebetulan pada masa tu abg. teh akan bertukar ke UTM, Kuching, Sarawak. Dia mengajakku bersekolah di Sarawak. Aku ikut jelah...

8 ulasan:

  1. bersambung sokmo.. :)
    selamat kenal-kenalan dgn adik abang cu.. :)

    BalasPadam
  2. menarik amat criter demeh weh. xde komen bkn bmakne org xbaca/ xsuka..kek nyer payoh nk komen je..

    BalasPadam
  3. salam,
    ah..jambatan kota tu byk meninggalkan sejarah masa saya di sekolah rendah..hari2 ke bandar kelang dgn berbasikal dari sg.udang tu...tanpa pengetahuan mak...kalau dia tau memang sah kena balon!!

    BalasPadam
  4. hamidi wahid....haa.aku ingat kau.
    Assalamualaikum,
    aku ingat kau budak pahang tu..haha..best cerita kau teringat aku kat sekolah tu. gambo atas katil yg kecik sebelah deris tu speedy.

    BalasPadam
  5. nasib baiklah!

    hai, dulu takpalah kot tp sekarang budak2 jangan buat macam ni lagi.

    he he he! Penculik minat sangat ke budak2 ni.

    Walaupun aku tak tau kau sape tp mekasihlah alikupan sebab bagi komen dan beritau nama speedy tu.

    lain kali jengok lagi, borak2.

    BalasPadam
  6. dulu saya pon skolah kat situ, seronok + sedih tgk gambo skolah/hostel..teramat byk kenangan bermakna

    BalasPadam
  7. Salam midi,aku puas cari kau dlm fb.Alhamdulillah,jumpa akhirnya.aku da tak ingat
    pasal CM tu,bila baca balik terus terkenang balik
    kisah tu,nasib baik kita jadi manusia yg berguna,tak rosak,Alhamdulillah.utk pengetahuan ko speedy dah meninggal,sbb dan bila aku x tau.dr idris

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • Gambar klasik Bandar lama Jerantut. Pemandangan jalan utama bandar lama Jerantut tahun tidak dapat dipastikan jangkaan penulis mungkin sekitar tahun 1970a...
  • Takde cerita yang menarik pun nak dikongsi kat sini. Cuma hari ni entah kenapa tetiba hati rasa resah & gundah . Tak tahu nak buat apa tu yang updat...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Pemandangan depan rumah Mertua AbgAji di kampung. Takda rezeki balik kali ini semua buah-buahan belum masak lagi. Perdu buluh(baka rebung madu) yang bar...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...