Kuih Akok

Cerita di bawah ni ialah cerita asal-usul kuih akok yang ditulis oleh anak aku. Bagaimanapun aku semak baliklah sebelum aku siarkan dalam blog ni. Aku sengaja suruh dia tulis cerita ni supaya dia berlatih menaip. Ada juga faedahnya daripada asyik main game je.  

***    ***    ***    ***    ***    ***    ***
Pada zaman dahulu, ada dua orang budak perempuan tinggal di kampung Mentara, negeri Kelantan. Mereka tinggal bersama dengan emak mereka yang bernama Mek Siti . Ayah mereka telah meninggal dunia beberapa tahun yang lalu akibat penyakit barah.

Setiap hari, emak mereka menjual kuih bauhulu sebagai mata pencarian. Namun begitu, emaknya hanya mendapat sedikit keuntungan daripada hasil jualannya itu iaitu sekadar cukup untuk keperluan makanan mereka setiap hari sahaja.

Pada suatu hari Mek Siti jatuh sakit. Penyakitnya berlarutan selama bebarapa minggu dan akhirnya dia meninggal dunia. Kedua-dua adik-beradik ini begitu sedih dengan pemergian ibu mereka yang menjadi tempat bergantung hidup.

Semasa emak mereka sakit, dia ada menyuruh anaknya yang sulung pergi menjaul kuih menggantikan tempatnya. Namun, anaknya itu belum lagi melakukannya kerana tidak sampai hati meninggalkan ibu yang sedang terlantar sakit. Lagipun, makanan harian mereka masih mencukupi hasil sumbangan jiran-jiran dan penduduk kampung yang datang meziarahi mereka.

Setelah kematian ibu mereka, kakak iaitu anak sulung cubalah membuat kuih Bauhulu itu. Bagaimanapun kakak tidak berapa tahu cara membuat kuih Bauhulu tersebut lalu dia hentam sajalah.

Dia banyak menggunakan telur dan gula. Apabila kuih siap dibakar, bauhulu itu tidak seperti bauhulu ibu mereka. Bauhulu yang mereka buat ni lebih lembik daripada biasa.

Bagaimanapun kakak tetap menyuruh adiknya menjaja kuih tersebut ke serata kampung kerana berasa rugi jika kuih itu dibuang begitu sahaja.

Adiknya pun juallah. Ramailah pelanggan yang berasa hairan apabila melihat dan merasa kuih mereka itu lalu bertanya nama kuih tersebut. Oleh kerana adiknya malu untuk mengatakan kuih bauhulu, diapun cakap ajalah “kuih akok” yang maksudnya kuih kakaknya yang buat.

Bagaimanapun rupa-rupanya ramai yang suka bauhulu yang mereka tersilap buat itu kerana sangat sedap rasanya. Mereka tidak menduga sama sekali yang kuih itu sebenarnya kuih bauhulu yang tersilap buat. Lama-kelamaan “kuih akok” mereka menjadi semakin popular hingga ke luar kampung Mentara. 

Akhirnya cerita kelazatan “kuih akok” terkenal di seluruh negeri Kelantan. Kedua-dua adik beradik ini akhirnya hidup senang-lenang hasil daripada jualan“kuih akok” yang asalnya daripada kesilapan mereka membuat kuih bauhulu.

***    ***    ***    ***    ***    ***    *** 
Sebenarnya cerita ini hanya rekaan aku sahaja apabila ditanya oleh anakku tentang sebab orang panggil kuih tu “kuih akok”. Setiap kali berjalan ke Gua Musang masa balik ke Merapoh, aku sering singgah di gerai tepi jalan di Kampung Mentara. Kami anak-beranak memang gemar sangat  “kuih akok” ni.
 Ada satu hari tu aku minta izin ambil gambar abang dan kakak yang berniaga “kuih akok” kat gerai ni.  “Kuih akok” kat sini memang sedap betullah. Rasanya inilah “kuih akok” yang paling sedap.

Inilah rupa “kuih akok” tu. Sungguh lembut dan lemak rasanya. Sesiapa yang nak ke Kelantan ikut Merapoh tu, singgah-singgahlah ke gerai itu untuk merasa. Maaf, padaku “kuih akok” kat tempat lain tidak setanding dengan kelazatan “kuih akok” kat sini.

3 ulasan:

  1. gitu ceritanya.. tapi kuih ni mmg sedak.

    BalasPadam
  2. ha ha cerita ke budok2 bila bertanya menda yang kitapun tak tau. Selagi tak puas hati, selagi itulah dia tanya...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • [image: INFO SAMBAL RONG BIJI GETAH] *Sambal asam rong biji getah* merupakan makanan tradisional bagi masyarakat di daerah Jerantut, Pahang dan begitu popul...
  • Takde cerita yang menarik pun nak dikongsi kat sini. Cuma hari ni entah kenapa tetiba hati rasa resah & gundah . Tak tahu nak buat apa tu yang updat...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...