Layan anak

Dah banyak kali anak aku tanya bila nak bawa dia naik kapal terbang seperti yang pernah aku janjikan. Dulu aku pernah janji akan bawa dia naik kapal terbang selepas aku dan isteri balik dari menunaikan umrah tahun 2008. Aku janji macam tu sebab nak pujuk dia supaya tak sedih sangat kerana kami tak jadi bawa dia pergi umrah bersama.

Sebenarnya perancangan awal memang aku nak bawa anak aku tu menunaikan umrah sekali. Macam-macam dah kami bercerita tentang umrah yang akan dilaksanakan nanti. Akhirnya aku ambil keputusan tak jadi bawanya atas nasihat emak aku sendiri. Kata emak aku, anak aku tu kecil lagi, nanti susah kamu nak beribadat. Kat sana kita akan sibuk beribadat. Takut tak terdaya anak kamu tu nanti. Pukul 4 pagi dah kena bangun untuk ke Masjidil Haram. Anak kamu tu pula tak tahan penat. Selalu sangat demam bila dia tak cukup rehat. Takut sampai di sana nanti kamu sibuk menjaganya sahaja.

Anak aku sangat sedih bila mendapat tahu keputusan itu. Oleh itu aku berjanjilah untuk membawanya naik kapal terbang dengan melancong ke Sarawak selepas kami balik umrah nanti. Bagaimanapun oleh kerana bajet tak cukup, dah bertahun aku tangguhkan. Anak aku selalu juga tanya pasal janji tu walaupun aku dah jelaskan tentang masalah belanja yang belum mencukupi. Aku suruh dia bersabar sehingga aku cukup kumpul duit. Aku nampak dia faham keadaan itu tetapi kadang-kadang dia masih lagi bertanya bila nak bawanya naik kapal terbang.  

Janji perlu ditunaikan. Itulah yang sebaiknya jika kita boleh. Akupun mesti tunjuk contoh kepada anak aku akan kewajipan menunaikan janji, betul tak! Padaku janji yang paling utama ialah bawanya naik kapal terbang, tak kisahlah ke mana walaupun tak ke Sarawak. Akupun beri cadangan kepada isteriku, pada cuti sekolah akhir tahun nanti kami bawa dia naik kapal terbang ke tempat-tempat yang tambangnya kurang sedikit daripada tambang untuk ke Sarawak.

Walaupun pada mulanya isteri aku masih tak bersetuju tetapi akhirnya kami sepakat untuk naik kapal terbang dari Kuala Lumpur terbang ke Johor Bahru. Dari Johor nanti kami balik ke Kuala Lumpur dengan keretapi pula. Jadi dapatlah anak aku naik semua jenis kenderaan yang dia tak pernah naik seperti kapal terbang, teksi, dan keretapi. He, he, he! Bagus sungguh aku ni melayan anak ye.

Masalahnya pula kat Temerloh ni macam mana aku nak beli tiket kapal terbang, mana ada airport kat sini. Nak pergi ke Kuala Lumpur semata-mata nak beli tiket kapal terbang tak berbaloi rasanya. Nampaknya terpaksalah aku mencuba membeli tiket secara dalam talian walaupun aku kurang berani menggunakan cara ini. Mana aku pernah cuba sebab aku kuatir akan keselamatan kad kredit aku.

Kali ni aku terpaksa cuba jugalah. Lagipun dah ramai orang guna cara ni. Takkan mudah sangat kita ditipu, kan? Akupun layarilah website Malaysia Airline untuk menempah tiket kerana kami memang memilih pesawat MAS untuk ke sana. Padaku sesekali naik kapal terbang biarlah pilih syarikat yang servisnya lebih bagus. Aku dengar kalau ikut AirAsia walaupun tambangnya lebih murah tetapi keadaannya seperti naik bas aje. Tempat duduknya sempit dan layanannya kurang.

Akhirnya aku berjaya juga beli tiket secara online. He, he! Taklah susah sangat rupanya. Kami akan bertolak pada pagi 19 November 2010 dari KLIA dengan bayaran rm4++. Kemudian aku telefon pula hotel untuk menempah bilik sebelum aku telefon KTMB untuk beli tiket keretapi. Sayangnya tiket keretapi pula dah habis. Haah sudah macam mana! Tiket kapal terbang dah beli ni!

Bincang punya bincang dengan isteri,  akhirnya kami ambil keputusan akan naik kapal terbang sekali lagi masa balik ke Kuala Lumpur semula nanti. Kali ni aku nak cuba naik pesawat AirAsia pula. Barulah aku boleh bandingkan servis MAS dengan AirAsia.  Berbaloi tak dengan tambangnya.

Nampaknya panjang lagi cerita ni. Jangan risau sesiapa berminat nak tahu cerita aku ni selanjutnya, aku akan sambung dalam entry lain.

Klik untuk baca cerita ni seterusnya.

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • KAMPUNG Tanjung Besar yang berada di dalam Mukim Tanjung Besar dan di bawah Dun Benta mempunyai 1,010 penduduk. Kawasan kampung itu terletak kira-kira 45...
  • Takde cerita yang menarik pun nak dikongsi kat sini. Cuma hari ni entah kenapa tetiba hati rasa resah & gundah . Tak tahu nak buat apa tu yang updat...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...