Perlukah rumah terbuka!


Masih dalam bulan Syawal jadi sempat lagi untuk aku mengucapkan selamat hari raya aidil fitri dan maaf zahir dan batin kepada semua terutama yang mengenaliku. Aku pun sentiasa memaafkan sesiapa sahaja yang mungkin pernah dengan sengaja atau tidak membuatkan aku tersinggung dan sebagainya. Bagi aku memang lumrah kita bergelar manusia ini akan melakukan kesilapan. Itu tidak menjadi hal asalkan kita sedar dan sentiasa membaiki diri dan terus berusaha mendekati diri kepada Allah. Mudah-mudahan kita semua nanti ditempatkan di kalangan orang-orang yang Allah redhai. Amin!!!

Alahai terlebih-lebih pula mukadimah ni, macam ustaz pula. hi, hi!

Berkait dengan hari raya ni, teringat masa aku zaman kanak-kanak dulu. Masa tu nak beraya ke rumah sapa-sapa pun tiada masalah langsung. Tak terfikirpun pasal tuan rumah itu bersedia atau pun tidak untuk melayan kami beraya. Bagi aku apabila hari raya, masuklah rumah sapa-sapapun untuk beraya sama ada orang yang aku kenal atau tidak. Yang penting aku dapat menghilangkan dahaga atau lebih beruntung lagi kalau dapat duit raya walaupun cuma 20 sen. Biasanya banyak itu jelah yang aku dapat daripada tuan rumah sebagai duit raya dalam tahun 70-an di kampung aku Merapoh.

Apa taknya, dulu-dulu pergi beraya dari rumah ke rumah dengan berjalan kaki je. Naik kereta taklah sebabnya jalan raya pun tak da. Jalan yang cantik sikitpun hanya jalan tanah merah atau jalan balak. Kedudukan di antara setiap rumah pula agak jauh hingga kadang-kadang terpaksa berjalan kaki 15 hingga 20 minit untuk sampai. Letih juga weh! Nak-nak pula kalau masa tengah hari buta. Berjeruklah peluk di badan dan rasa macam nak terjelir lidah menahan dahaga. Masa tulah bila nampak je rumah orang, terus pergi bagi salam nak beraya. He, he, yang sebenarnya sebab haus tulah.

Tuan rumah pula melayan kami dengan seadanya. Kuih baulu, lemang, rendang, dodol dan beberapa jenis kuih lain menjadi hidangan biasa. Biasanya mak cik, pak cik tuan rumah tu bertanyalah ini anak siapa, ini anak siapa?  Sekurang-kurang mereka kenal kami anak siapa di kampung tu dan akhirnya mengeratkan lagi sailaturrahim masyarakat kampung.

Sekarang ni lain pula jadinya. Antara jiranpun tiada kunjung-mengunjung di hari raya. Masing-masing buat hal sendiri walaupun pada bulan raya. Aku rasa macam tak sedap pula nak datang ke rumah jiran-jiran atau kawan-kawan saja-saja macam tu kalau tiada rumah terbuka. Mereka pun agaknya macam tu juga. Beratlah nak datang ke rumah kalau aku tak buat rumah terbuka...

Kalau macam inilah, rasanya dah lari jauh daripada tujuan kita meraikan hari raya. Bukankah pada hari ini kita amat digalakkan kunjung-mengujung dan saling bermaaf-maafan. Tak kan apabila buat rumah terbuka baru nak datang menziarah...

Tujuan hari raya ni untuk memudahkan kita ziarah-menziarahi, bukannya untuk makan sedap sahaja. Habis tu kalaulah aku tak mampu nak buat rumah terbuka, hanya sekadar menghidangkan kuih raya, tak dalah kawan-kawan beraya ke rumah aku ya. Entahlah! Sebenarnya jadi macam malu pula untuk mengajak kawan-kawan berkunjung ke rumah kalau tak menyediakan makanan istimewa seperti semasa rumah terbuka. Pelik betul! Aku rasa tak perlu ajak-ajaklah! Dah hari raya, datang jelah…

Aku pula nak datang ke rumah kawan-kawan kena tunggu mereka buat rumah terbuka dululah ye! Nak terus datang beraya nanti takut tuan rumah terganggu atau kurang selesa pula. Rumah terbuka ni rasanya bukan semua orang mampu buat, apatah lagi wang sudah banyak dihabiskan untuk membeli pakaian anak-anak dan sebagainya. Aduh, serba salah jadinya...

Inilah keadaan sekarang yang semakin menjadi ikutan masyarakat terutama di kawasan-kawasan perumahan atau di bandar-bandar. Aku rasa keadaan ini harus dielakkan kerana dibimbangi akan menjadikan amalan ziarah menziarahi pada musim perayaan semakin janggal dilakukan. Tak perlu rumah terbuka, rasa nak beraya datang jelah walaupun dihidang dengan kuih-muih biasa sahaja. Tujuan kita lebih tertumpu untuk ziarah-menziarahi dan mengeratkan silaturrahim. Di hari yang mulia itu, datanglah ke rumah kawan-kawan kita tanpa perlu tunggu rumah terbuka. Manakala tuan rumah pula tak perlulah memaksa diri berbelanja besar untuk hidangan istemewa hingga mungkin merana selepas itu sementara menunggu gaji.

Cukup sekadar termampu sudah memadai. Kembalilah kepada tujuan sebenar kita berhari raya. Jangan pula akhirnya mendapat kemurkaan Allah pada hari raya yang mulia ini kerana menjadikannya sebagai medan untuk kita saling tunjuk-menunjuk atau bermegah-megah dengan kemampuan masing-masing.

Selamat Hari Raya Aidil Fitri. Maaf Zahir Dan Batin.

1 ulasan:

  1. Salam Midie..
    Goner gamok? Lama aok tak menulis weh..
    Sihat ke? Harapan koi moga Allah kurniakan kesihatan dan kesejahteraan ke atas aok dan seluruh umat islam..

    Pendapat koi la..
    Tak perlu rumah terbuka ni..
    Nok jalan rumoh rodonc..telepon kemedian pergi je la :)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • Hari ini kita ingin membicarakan soal watermark, tera air atau tanda nama. Watermark adalah sebuah atau satu tanda nama hak milik yang kita buat secara ma...
  • Dulu Khuntai Klang kat *sini* , sekarang dah berpindah ke tempat baru. Pindah tak jauh dari tempat lama cuma pindah ke depan kat deretan kedai baru. S...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Pemandangan depan rumah Mertua AbgAji di kampung. Takda rezeki balik kali ini semua buah-buahan belum masak lagi. Perdu buluh(baka rebung madu) yang bar...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...