Ajaibnya Kucing


Lama dah weh aku tak menulis di blog ni. Tak taulah kenapa, malas betul aku nak menulisnya walaupun kadang-kadang ada juga aku teringat kisah-kisah lama yang menarik daripada pengalaman hidup aku.

Walau bagaimanapun hari ni aku nak tulislah sikit satu cerita yang berlaku baru-baru ini. Agak menarik juga cerita ini kerana menyebabkan aku terfikir akan kebesaran Allah.

Entahlah aku dah pernah cerita atau tidak tentang kucing ni. Aku ada pelihara seekor kucing yang aku jumpa depan rumah aku.Masa tu, anak kucing ni berjalanpun tak berapa betul lagi. Kenapalah ibunya tinggalkan anaknya kat sini. Nasib baiklah anak kucing, kalau anak orang, lagilah naya. Sekarang ni kucing tu dah besar. Kalau manusia agaknya sedang sekolah rendahlah. Tengah nakal bermain.

Pada suatu pagi, aku agak kelam kabut kerana banyak perkara yang perlu aku buat sebelum aku pergi kerja. Aku kena sidai baju dan belikan sarapan untuk mak sebelum meninggalkan rumah.Macam biasa semasa aku sidai baju, aku akan lepaskan Si Citam dari sangkarnya. Meouww! Meouww! bunyi Citam apabila nampak sahaja orang keluar rumah. Boring sangat dah agaknya kena kurung semalaman, sebab tulah bising je nak minta keluar. Kadang-kadang apabila pasang je lampu masa bangun subuh, dengar dah Citam mengiau. Tahu sangat nak minta tolong dengan orang untuk lepaskannya dari sangkar.

Sementara, menyidaikan kain, aku akan start dahulu kereta kancil untuk panaskan enjinnya. Citam ni pula selalu sangat melompat masuk sebaik sahaja aku membuka pintu kereta kancil tu. Mungin Citam nak jalan-jalan agaknya. Aku biarkan sahaja, malah aku seronok melihat gelagatnya tertinjau-tinjau di dalam kereta kancil tu.

Lepas sidai baju aku terus pandu kancil untuk membeli nasi lemak mak aku. Citam dalam kereta tu aku biarkan sahaja. Citam nak berjalan sangat, bawalah sesekali, fikirku. Setibanya aku di gerai, aku terus membuka pintu dan sepantas itu juga Citam melompat keluar. Citam terkejut mendengar bunyi deruman kereta dan terus lari entah ke mana. Aku cuba carilah juga tapi tak nampak langsung Citam kat mana. Oleh kerana aku nak cepat, aku tinggalkan jelah Citam kat situ. Lagipun malu juga rasanya dilihat orang ramai gelagat aku yang ke sana sini mencari Citam. Aku berharap jelah moga Citam akan balik kerana ramai dah orang cerita kucing ni pandai balik sendiri ke rumah tuannya walaupun ditinggalkan agak jauh dari rumah tuannya.

Sesampainya di rumah setelah habis bertugas, aku terus melihat-lihat kalau-kalau Citam dah ada kat depan rumah aku. Malangnya Citam tak kelihatan sampailah ke malam. Dah dua hari tetapi Citam tak balik-balik lagi. Sedih aku sekeluarga mengenangkan Citam. Tak tau kenapa akupun rasa sayu sangat kerana aku menyangka Citam dah mati kelaparan atau dilanggar kereta. Citam ni hanya makan palet, nasi atau ikan rebus tidak dijamahnya langsung walaupun aku pernah cuba berikan.

Pada Subuh Jumaat itu, tiba-tiba sahaja aku terdengar anak aku seperi memanggil Citam. Meauw! Meauw! Anak aku menjerit Citam dah balik abah. Citam dah balik! Serentak dengan itu aku mengucapkan Alhamdulillah...

Itu sahaja yang aku nak ceritakan. Yang aku nampak itulah kehebatan kekuasaan Allah mencipta makhluknya. Kucing yang kita anggap tak tahu apa-apa itu rupa-rupanya dapat mencari rumah tuannya. Macam mana kucing ni boleh cari jalan pulang sedangkan masa pergi ke gerai, kucing ni duduk dalam kereta sahaja.

Bagaimana pula dengan kita ni, diberikan akal untuk berfikir menjadi pandai dan cerdik daripada makhluk-makhluk lain. Adakah kita dapat jalan pulang jika kita tersesat daripada jalan kebenaran. Elok fikir-fikirkan lah takut nanti sesat kita terus ke neraka.

Ha ha! Jangan marah.....

3 ulasan:

  1. Salam midi..
    Lama menyepi aok weh..

    Insaf koi membaca weh..
    Nanti insyaAllah koi letak entri pasey kucing jugek.. bukan kucing koi tapi kucing jiran abang koi..
    tungguuuu... :)

    BalasPadam
  2. Salam Midi,
    Ralitngat koi mace cerite awok. Suka ngat cite lama merapoh. Koi ase songsang temerloh. Banyok persamaan mase kecik2 dulu. Koi pun motong getoh dan nube ikan disemantan. Ginari tak boleh dah. Sk tg lalang nostalgia betul. Pekan sari temerloh masa kecik rasa mcm new york besornye. Koi ngajo kat melaka tapi kerap balik temerloh. T kasih konsi pengalaman. Azmisaid.

    BalasPadam
  3. cerita anda sama dgn saya. Kucing saya dulu2 ditinggalkan di pasar yg jaraknya lebih kurang 2km dari rumah pun boleh pulang ke rumah balik. Terkejut jugak family masa tu. Terus tak jadi nak buang dan bela smpai dia mati.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • Gambar klasik Bandar lama Jerantut. Pemandangan jalan utama bandar lama Jerantut tahun tidak dapat dipastikan jangkaan penulis mungkin sekitar tahun 1970a...
  • Takde cerita yang menarik pun nak dikongsi kat sini. Cuma hari ni entah kenapa tetiba hati rasa resah & gundah . Tak tahu nak buat apa tu yang updat...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Pemandangan depan rumah Mertua AbgAji di kampung. Takda rezeki balik kali ini semua buah-buahan belum masak lagi. Perdu buluh(baka rebung madu) yang bar...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...