Sesak

Untuk mengikuti cerita ini yang sebelumnya, sila klik!

Untuk memudahkan aku menuju ke Seberang Prai, Syamil mengajak aku mengikut keretanya ke sana. Bagus juga tu kerana tadipun semasa nak ke Hospital Pulau Pinang, aku dah tersesat sekejap. Haripun dah hampir malam sedangkan perjalanan masih jauh lagi. Kalau aku tersesat sekali lagi, mahu pagi nanti barulah sampai ke Merapoh.

Selepas menyeberangi Jambatan Pulau Pinang, aku membunyikan hon kereta sambil melambai kepada Syamil sebagai tanda perpisahan. Oleh kerana kami belum solat lagi, aku terus mencari kawasan rehat yang terdekat sebaik sahaja masuk di lebuh raya. Setelah kami semua selesai solat jamak takhir, waktu sudah menunjukkan hampir pukul 5.00 petang.Hey bila agaknya aku akan sampai ke Merapoh ni? Sebenarnya aku risau apabila memikirkan akan memandu pada waktu malam melalui jalan yang berbukit dan banyak selekoh dari Ipoh ke Gua Musang. Jalan tu pula aku rasa sunyi lebih-lebih lagi pada waktu tengah malam.

Aku ni memang teringat sangat nak merasa buah-buahan yang banyak dijual di beberapa kawasan rehat di sepanjang lebuh raya ini. Oleh itu setelah sejam lebih perjalanan, sekali lagi aku berhenti di salah satu kawasan rehat yang banyak menjual buah-buahan. Sambil tu dapat juga aku meluruskan belakang setelah berjam memandu.  Habis duitku hampir rm20 membeli buah-buahan yang sudah siap dikopek di situ. Kami makan buah-buahan tu dalam kereta sambil berbual-bual tentang lebuh raya yang sibuk ni.

Pelik juga ye kenapa lebuh raya ni sibuk sangat sedangkan sekarang ni bukan musim perayaan. Sepanjang perjalanan tadi dah beberapa kali aku terpaksa memandu perlahan kurang 70km/jam kerana masalah kesesakan kenderaan ini.  Agaknya sekarang ni dah terlalu ramai orang yang mampu beli kereta  menyebabkan jalan raya penuh dengan kereta sahaja. Tidak lama selepas itu aliran trafik semakin perlahan dan kemudian didapati ada beberapa kemalangan kecil telah berlaku di situ.

Jalan raya dari Ipoh ke Gua Musang. 
Best ikut jalan ni pada waktu siang kerana dapat melihat pemandangan yang cantik dari atas bukit tetapi pastikan dulu kereta dalam keadaan baik. Jalan ni agak merbahaya kerana mempunyai banyak selekoh tajam dan berbukit.

Keadaan sekeliling dah samar-samar semasa aku tiba di Tol masuk ke Jalan Raya Ipoh-Gua Musang. Masa tu isteri aku dah mula risau dan mengajak aku tidur di hotel sahaja. Aku cuba menenangkannya dengan mengatakan 3 jam jam perjalanan lagi sampailah kami ke Merapoh. Sebenarnya aku sendiripun dah risau lebih-lebih lagi apabila titisan hujan mula berada di cermin kereta ku. Sebelum meneruskan perjalanan, aku mencari dulu stesen minyak yang berdekatan. Selepas itu aku meneruskan perjalanan dalam hujan yang semakin lebat dengan bertemankan lampu kereta sahaja menuju ke Cameron Highlands. Perut pula mula meminta dipenuhkan. Mana aku nak cari kedai makan di sini. Tadi semasa di Ipoh, lupa pula nak berhenti makan...

Insyaallah, ada sambungannya nanti... Klik untuk cerita seterusnya!

2 ulasan:

  1. wah... lupa nak berhenti makan... :D

    BalasPadam
  2. haha kueh!kueh! haha lucu juge ye ada masa sampai lupa makan. jarang berlaku ni kecuali masa sesak macam nilah...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • [image: INFO SAMBAL RONG BIJI GETAH] *Sambal asam rong biji getah* merupakan makanan tradisional bagi masyarakat di daerah Jerantut, Pahang dan begitu popul...
  • Takde cerita yang menarik pun nak dikongsi kat sini. Cuma hari ni entah kenapa tetiba hati rasa resah & gundah . Tak tahu nak buat apa tu yang updat...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...