Cuti yang sibuk

Seperti biasa apabila tiba musim cuti sekolah, aku sekeluarga akan balik ke kampung sama ada ke Merapoh kampung aku atau ke Melaka, rumah mak mertua aku. Cuti sekolah kali ini aku berasa lebih sibuk daripada biasa.

Hari Jumaat, 4 Jun 2010 iaitu hari terakhir sekolah sebelum cuti pertengahan tahun kali ini aku dah kena pergi ke Pulau Pinang. Selepas sembahyang Jumaat di Masjid Temerloh Jaya, aku bersama isteri dan anak terus bergegas ke Pulau Pinang. Walaupun sebelah paginya aku sudah penat mengajar tetapi aku gagahi juga untuk ke sana. Ini kerana itulah masa yang ada untuk membawa pulang emak aku ke Merapoh setelah berbulan mak aku berada di rumah cucunya Syamil di Pekan Darat, Butteworth, Pulau Pinang. 

Selepas ke Pulau Pinang nanti iaitu pada hari Ahad, aku akan bawa balik emak aku ke Merapoh seperti yang dipintanya. Petang Isnin pula aku akan balik ke Temerloh semula kerana aku kena mengajar untuk kelas tambahan pada hari Selasa. Kemudian, keesokannya iaitu pada Rabu, aku kena menghadapi peperiksaan PTK. Kemungkinan 4-5 hari selepas itu, aku akan balik ke rumah mak mertua aku di Sungai Siput, Melaka pula. Mak mertua aku pun bukannya sihat sangat kerana sudah berbulan dia menderita sakit di dalam perut tanpa diketahui punca yang jelas.

Perjalanan dengan menaiki kereta Proton Waja dari Temerloh ke Pulau Pinang ni bukan suatu perjalanan yang mudah. Aku terpaksa memandu lebih kurang 7-8 jam untuk sampai ke destinasi. Jika aku bertolak pukul 3.00 petang, lebih kurang pukul 11.00 malam barulah aku sampai ke sana. Itupun jika aku ikut laluan dari Janda Baik ke Batang Kali. Kalau ikut Kuala Lumpur, kemungkinan perjalanannya lebih lama lagi.   

Mak aku berada di Pulau Pinang kerana tak sampai hati melihat keadaan anak sulungnya iaitu abang bong yang dimasukkan ke wad Hospital Bukit Mertajam kerana kanser tekak. Walaupun mak aku sendiripun agak uzur tetapi dia gagahkan juga tinggal di sana kerana tak sampai hati meninggalkan anaknya yang sedang sakit teruk. Begitulah kasih sayang seorang ibu yang sudah menjangkau usia 84 tahun. 

Pemandangan dari tingkap Hotel Seri Malaysia, Kepala Batas.  Walaupun membayar RM110, aku rasa berbaloi kerana biliknya memang Selesa dan menu sarapan yang disediakan pelbagai dan sedap.

Atas alasan untuk berehat secukupnya, aku memang sudah merancang untuk menginap di Hotel Seri Malaysia, Kepala Batas sahaja pada hari pertama di Pulau Pinang nanti. Kami masuk ke bilik hotel ini kira-kira pukul 11.00 malam. Selepas mandi dan solat jamak takhir, kami terus segera tidur kerana keletihan. Alhamdulillah padaku bilik ini cukup selesa dan aku tidur nyenyak hingga ke pagi. 

Semasa perjalanan dari Hotel Seri Malaysia, Kepala Batas ke Butterworth, tanpa sengaja aku terjumpa  Restoran Ikan Bakar Din. Aku rasa tentu restoran ni istimewa kerana ramai sangat orang makan tengah hari di restoran ni. Akupun cari tempat parking kereta yg. sesuai kerana bukan senang nak cari restoran macam ni kan?  

Weh restoran ni memang istimewa! Tengoklah undang tu bapok besarnya. Tak pernah lagi aku makan udang besar tu. Restoran ni memang banyak menyediakan lauk yang dipanggang atau dibakar termasuklah sotong, daging, ayam, ikan dan lain-lain. Harganya biasa sahaja. Bolehlah try kalau sampai ke sana. 

Keesokan harinya kira-kira pukul 12.00 tengah hari, kami terus pergi ke Hospital Pulau Pinang untuk menziarahi abang bong yang di pindah ke wad hospital ini dari wad Hospital Bukit Mertajam. Sayang sekali aku tidak dapat masuk ke wad itu kerana waktu melawatnya ialah pada pukul 4 hingga pukul 7 malam. Sementara menunggu pukul 4, aku bawa anak isteri aku berjalan-jalan hinggalah ke Lapangan Terbang Bayan Lepas. 


Inilah pemandangan yang sempat aku rakamkan semasa menaiki feri untuk menyeberang ke Pulau Pinang. 

Aku agak terkejut juga melihat keadaan abang bong semasa menziarahinya pada petang itu. Dia kelihatan kurus dan cengkung. Dia tersenyum apabila terpandang kedatangan kami. Aku terus memeluk dan menciumnya. Aku berbual-bual dengannya tetapi tidak banyak perkara yang dapat kami bicarakan dalam keadaannya yang begitu. 

Kira-kira pukul 7 malam, aku keluar dari wad itu menuju ke rumah Syamil untuk menemui emakku. Lapang hatiku melihat emak berwirid di atas sejadah setibanya aku di situ. Aku sekeluarga makan malam di rumah Syamil sebelum ke rumah abang bong untuk tidur di sana. Kedatangan kami di rumah abang bong disambut oleh anak kembar perempuan abang bong yang selalu aku panggil kakak dan adik sahaja. Mereka sudah menyediakan sebuah bilik untuk kami berehat pada malam ini. Terima kasih!

Insyaallah, ada sambungannya… Klik sini untuk sambungan cerita seterusnya.

2 ulasan:

  1. waktu tgh hari ada ikan bakar...
    payoh nk jupe tu.

    BalasPadam
  2. Memang jarang jumpa. Kome trylah apa lagi... perutpun dan meminta...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • Gambar klasik Bandar lama Jerantut. Pemandangan jalan utama bandar lama Jerantut tahun tidak dapat dipastikan jangkaan penulis mungkin sekitar tahun 1970a...
  • Takde cerita yang menarik pun nak dikongsi kat sini. Cuma hari ni entah kenapa tetiba hati rasa resah & gundah . Tak tahu nak buat apa tu yang updat...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Pemandangan depan rumah Mertua AbgAji di kampung. Takda rezeki balik kali ini semua buah-buahan belum masak lagi. Perdu buluh(baka rebung madu) yang bar...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...