6 orang pemuda Indonesia di Ka'bah

Terkilan rasanya apabila telah berada di tanah suci Mekah untuk melakukan umrah tetapi tidak dapat mencium Hajarul Aswad. Oleh itu, aku mahu mencuba lagi pada hari esok selepas selesai melakukan umrah kali kedua nanti. Itu niat ku.

Keesokan harinya selepas sunat tawaf di belakang Makam Ibrahim, aku menuju ke arah Hajarul Aswad yang sesak dengan manusia yang sama-sama berhajat seperti aku. Jauh lagi nak sampai ke Hajarul Aswad tetapi aku mula berhimpit-himpit dengan tubuh-tubuh besar. Namun, aku tak lemah semangat. Aku terus berusaha untuk mencapai niat ku itu.


Tiba-tiba aku disapa mesra oleh seseorang dengan bahasa yang aku faham. Aku menoleh dan mendapati ada 6 orang pemuda yang berjubah dan berserban sedang merapati aku. Mereka ingin membantu aku untuk mencium Hajrul Aswadnya. Rupa dan tutur mereka aku ketahui yang mereka dari Indonesia. Bicara mesra bagai ustaz yang mahu membimbing manusia mencapai kesempurnaan ibadah. Mulia sungguh hati mereka sehingga bersusah payah mahu menolong ku. Mungkin mereka lihat aku bangsa serumpun dengan mereka lalu ingin menolong aku dengan seikhlasnya. Fikirku dalam kehairanan.

Mereka menyuruh aku berdiri di tengah mereka, manakala mereka disekeliling aku. Kami terus bergerak menuju ke Hajarul Aswad dengan berhimpit dengan tubuh-tubuh besar yang sesak berhampiran Hajarul Aswad itu. Aku tidak berasa sesak dada seperti percubaan ku secara bersendirian pada hari semalam. Malah, aku bagaikan mudah sangat untuk sampai ke hajarul aswad dengan pertolongan hamba-hamba Allah yang berhati mulia ini.

Aku bagai tidak percaya kerana dalam masa tak sampai 5 minit, kepala ku telahpun berada di Hajarul Aswad. Aku mencium sepuas-puasnya batu itu sambil berdoa. Mereka menyuruh aku mencium dan berdoa sepuas-puasnya di Hajarul Aswad. Walaupun terasa ada tolah menolak di belakang ku tetapi aku dapat melakukannya dengan agak selesa. Mungkin aku boleh lama lagi mencium Hajarul Aswad pada waktu itu tetapi aku berasa kasihan kepada orang lain yang turut berhajat seperti aku. Selepas aku rasa hajat ku telah tertunai, aku pun meminta mereka membawa aku keluar dari situ untuk memberi laluan kepada orang lain pula.

Aku berundur ke balakang semula bersama-sama mereka. Sungguh ku tak sangka, kali ini aku dapat mencium Hajarul Aswad dengan mudah sekali. Allah telah tunaikan hajat ku dengan asbab 6 insan yang berhati mulia ini. Aku bersyukur tidak terhingga.

Mereka menghampiri ku dengan tersenyum sambil mengucapkan syabas kerana telah berjaya mencium Hajarul Aswad. Aku pun mengucapkan terima kasih yang teramat sangat kerana sudi membantu melunaskan hajat ku itu. Tiba-tiba seorang daripada mereka meminta 500 riyal kerana bantuan mereka itu. Terkejut aku. Bukan aku mengupah mereka. Seingat aku, mereka datang tadi kerana mahu menolong ku sahaja.

Aku tidak mahu membayar upah yang tidak sepatutnya itu. Mereka rupanya mahu mengambil kesempatan untuk mengaut untung ke atas orang yang teringin sangat mencium Hajarul Aswad. Pertolongan mereka rupanya tidak seikhlas yang aku sangka. Aku telah ditipu dihadapan Ka'abah.

Mereka tetap meminta wang upah daripada ku. Aku tetap berdegil dan berlalu dari situ. Mereka mengekori ku. Aku mula berasa rimas. Aku berhenti dan menghulurkan 50 riyal sahaja sebagai saguhati kerana pertolongan mereka. Mereka cakap itu tidak cukup kerana mereka ramai. Aku membalas, itu sahaja yang dapat aku berikan dan terus berlalu dari situ menuju ke arah seorang polis atau pengawal di kawasan itu. Mujurlah selepas itu mereka tidak mengekori aku lagi.

Adakah aku hanya berjaya mencium Hajarul Aswad kerana pertolongan 6 orang hamba Allah ini?? Tunggukan jawapannya dalam posting ku seterusnya nanti.

2 ulasan:

  1. Mehey weh Cikgu Midi 500 riyal te.
    Kas puji ketegasan aok Cikgu.

    BalasPadam

  2. شركة المثالية للتنظيف تسعد بتقديم خدماتها لعملائها بالمنطقة الشرقية خدمات تنظيف خدمات مكافحة حشرات خدمات تسليك مجاري المياه للمطابخ والحمامات جميع الخدمات المنزلية تجدونها مع شركة المثالية للتنظيف بافضل جودة وارخص الاسعار بالاعتماد علي كافة الادوات الحديثة والعمالة الماهرة

    شركة المثالية للتنظيف
    شركة المثالية للتنظيف بالدمام
    شركة المثالية للتنظيف بالخبر

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • Dibawah ini antara 7 kalimah dzikir mulia ini baik untuk diamalkan berdasarkan nadis Nabi Muhammad SAW yang setiap harinya dibaca seratus kali, iaitu :- ...
  • Peta 1898, sumber National Library of Australia. Sila klik pautan di atas. Suap nasi boleh, suap poleh jangan..kuikui
  • Gambar - Gambar masa g Jogja tempoh hari, ini saje sempat upload..... Airport Jogja Candi Prambanan Tebing Breksi Candi Ijo Mount Merapi Tour ( Hiking ...
  • selamat mengundi pada 9 mei 2018
  • Selamat Hari pekerja kepada rakyat Malaysia. Apa khabar kengkawan blogger semua. Harap semuanya sihat2 belaka. Sejujurnya mamy rindu nak update blog cuma...
  • APO DAH JADI BLOGSPOT NI MARIN KOBA NAK TUTUP TGK2 ADO LAIE SERUPO IDUP SOGAN MATI TAK MAU TAPI LOBIH TORUK DARI PARTI SUCI TERKONTUT PUN TIDAK..SENDAWO P...
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Pemandangan depan rumah Mertua AbgAji di kampung. Takda rezeki balik kali ini semua buah-buahan belum masak lagi. Perdu buluh(baka rebung madu) yang bar...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...