Tunjuk hebat.



Sampai sekarang aku rasa ayah akulah paling hebat. Sebabnya daripada aku kecil sampailah aku jadi muda belia, aku cukup kagum melihat kecekapannya membuat sesuatu kerja. Contohnya mengasah pisau getah. Tajam sungguh pisau yang diasah oleh ayah aku walaupun aku tengok taklah lama mana dia mengasah.

Peliknya apabila aku mengasah pula,  pisau getah tu tak akan jadi setajam macam pisau getah yang ayah aku asah. Puas dah aku cuba mengikut cara dia mengasah tapi tetap sama juga. Itulah salah satu contoh kehebatan ayah aku ni. Macam tulah juga dengan kerja-kerja lain seperti buat lukah, buat jerat kancil, buat dulang meriau mas dan lain-lain lagi. Cepat je disiapkannya dengan sempurnanya. Memang tak terlawanlah aku akan kehebatannya itu.

Sekarang ayah aku dah lama pergi menyahut panggilan Ilahi. Aku juga akan begitu juga nanti. Tapi sekarang ni aku adalah seorang ayah. Jadi aku kena tunjuk hebat dengan anak aku supaya mereka juga kagum dengan kehebatan ayahnya . 

Aku biasa cerita kat anak aku tentang kehidupan aku zaman muda-muda dulu. Kekadang terlopong juga anak aku mendengar cerita hebat aku tu sebab zaman dia mana nak jumpa pengalaman macam tu lagi. Antara minat aku zaman muda dulu-dulu ialah meneroka gua-gua berdekatan di Kampung Merapoh ni. Antara gua yang pernah aku panjat ialah Gua Bekong yang terletak bersebelahan dengan dusun ayah aku. Aku pernah panjat gua tu sampai ke puncak seorang diri sekali, manakala sekali lagi aku ajak kawan sekampung yang aku panggil Ali.

Pada hari Sabtu, 13 Ogos 2016 lepas, aku yang dah menetap di Temerloh, sempat ke dusun peninggalan ayah aku tu sempena musim durian. Sampai di situ, timbul pula keinginan nak cuba sekali lagi memanjat Gua Bekong tu. Inilah masanya aku nak tunjukkan kehebatan aku pula memanjat gua seperti cerita-cerita aku tu. Aku nak dia rasa sendiri bagaimana pengalaman memanjat gua tu. Jadi aku ajaklah dia.

Nak tunjuk kepada kawan-kawanlah tu.
Aku nampak dia amat teruja sekali dengan pelawaan aku tu. Manakala aku pula sebenarnya berasa cuak juga menghadapi cabaran ini. Hai, maklumlah umur dah 46 tahun, apatah lagi dah lama sangat tak berjalan dalam hutan atau semak samun seperti zaman aku muda-muda dahulu. 

Bagaimana pun aku sentiasa menunjukkan keyakinan tinggi supaya aku nampak sebagai seorang ayah yang hebat. Sepanjang perjalanan kami memanjat gua tu, macam-macamlah aku cerita pasal pengalaman aku memanjat gua ni masa dulu. Antaranya aku pernah diekori oleh sekumpulan kera masa memanjat gua ni seorang diri tapi aku tetap teruskan pendakian. Kebetulan kali ini, ada juga kedengaran bunyi dahan bergegar, mungkin kera agaknya tu yang sedang mengikut kami. Nampak takut juga anak aku dengan situasi itu tapi aku mestilah tunjuk hebat!! Buat tak heran je dengan kera-kera tu. 

Namun apa kan daya. Kali ini dengan masa yang terhad dan persediaan yang kurang, kami tak berjaya memanjat Gua bekong hingga ke puncak. Aku dah lupa mana jalan naik yang aku lalui dulu. Lagi pun, aku rasa semak tepi gua dahulu lapang sikit, senang je nak lalu. Tapi sekarang ni rapat benar semaknya. Apa tidaknya, beberapa meter sahaja dari tepi Gua Bekong tu dah terang sebab pokok-pokok dah ditebang untuk dibuka tanah kebun.

Tak banyak dah pokok besar di tepi gua ni. Tengoklah di belakang pokok tu, terang je tanpa pokok besar lagi.
Dulu redup je tepi gua ni kerana dilindungi oleh pokok-pokok besar daripada pancaran cahaya matahari. Keadaan yang teduh itu meyebabkan pokok-pokok renek tak banyak tumbuh di tepi gua ni. Sekarang ni, pokok-pokok renek tumbuh dengan banyaknya di situ apabila pokok-pokok besar yang meneduhkan tempat itu telah tiada lagi. Itulah sebabnya semak di situ menjadi amat rapat dan tebal hingga amat sukar kami rentasinya.

Panorama di tepi gua tu aku dapati tak seindah masa aku muda-muda dulu. Keliling gua dah jadi kebun sahaja. Tiada lagi pokok hutan asal yang telah hidup beribu tahun dahulu. Sedih juga dengan perubahan ini tapi nampaknya tiada siapa yang dapat menghalang keadaan ini daripada terus menjadi semakin teruk. 

Nampaknya anak aku tak dapatlah mengalami sepenuhnya pengalaman memanjat gua seperti aku dulu-dulu. Namun aku tetap puas hati setelah melihat kegembiraan anak aku menerokai pengalaman memanjat gua seperti zaman aku muda-muda dulu. Semoga keindahan Merapoh dahulu yang sering aku gambarkan kepada anak aku akan terus terpelihara.   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • 9 March 2024 Sabtu. Santai2 je gi melaka . short vacation 2 hari 1 malam . gi berlapan ngan anak, menantu, besan dan cucu. Gerak dari bangi dalam ku...
  • [image: TRADISI MENUBA IKAN SUNGAI PAHANG 1930AN] [image: TRADISI MENUBA IKAN SUNGAI PAHANG 1930AN] [image: TRADISI MENUBA IKAN SUNGAI PAHANG 1930AN] [ima...
  • Halo…Slot Mudah Menang (nonton channel Youtube Slot Mudah Menang)…nice to meet you bagi seluruh pembaca blog ini. Bersama ini penulis sharing informasi pen...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Ibu mengandung mati dibunuh... kejamnya manusia... UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPAT...
  • [image: https://drive.google.com/file/d/1gARq5pZPyhDgD94uQfTTxQGasdWyWma6/view?usp=sharing] Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat semua. Sila klik...
  • *Seei Penyampaian Bantuan Awal Persekolahan (BAP) Tahun 2020 SK St Mary Kuala Lumpur* *Tarikh : 6.3.2020* *Hari : Jumaat * *Tempat : Dewan St Mary*
  • *Ogawa BG330DT Brush Cutter * Tu dia brand or model mesin rumput yang aku beli baru baru ini. Ini hasil mentelaah pak cik google dan menginterview abam aba...
  • selamat mengundi pada 9 mei 2018
  • APO DAH JADI BLOGSPOT NI MARIN KOBA NAK TUTUP TGK2 ADO LAIE SERUPO IDUP SOGAN MATI TAK MAU TAPI LOBIH TORUK DARI PARTI SUCI TERKONTUT PUN TIDAK..SENDAWO P...
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Pemandangan depan rumah Mertua AbgAji di kampung. Takda rezeki balik kali ini semua buah-buahan belum masak lagi. Perdu buluh(baka rebung madu) yang bar...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...