Makin ganas

Rasa bimbang juga aku dengan berita keganasan yang semakin kerap berlaku sejak akhir-akhir ini. Tindakan ganas ini bukanlah dilakukan oleh penjenayah tetapi dilakukan oleh individu atau kumpulan yang tidak berpuas hati kepada pihak lain atas dasar bebeza fahaman politik dan sebagainya. Aku  rasa perkara sebegini  agak jarang berlaku sebelum ini.

Kenapa mereka terlalu berani melakukan perkara yang melanggar undang-undang? Adakah mereka ini mempunyai lesen besar untuk membuat apa sahaja termasuklah mencederakan dan menjahanamkan harta benda orang lain?

Adakah tindakan seperti ini menunjuk satu keberanian atau hanya satu tindakan yang bodoh!

Jangan ganas dik!



Aku yakin ini tindakan yang tidak wajar sama sekali. Negara kita ada undang-undang. Oleh itu, undang-undang ini harus dikuatkuasakan tanpa memilih orang. Kita tidak boleh mengambil sesuatu tindakan dengan mengenepikan undang-undang yang ada. 

Orang yang melakukan tindakan seperti ini  tidak patut dibiarkan dan mereka mesti diambil tindakan berdasarkan undang-undang. Jika ini dibiarkan, sudah tentu akan memburukkan reputasi penguatkuasa atau pihak polis. Keganasan sebegini juga akan menular dan ini sudah pasti menggugat keamanan negara kita yang berbilang kaum dan bangsa.

Media massa utama pula mesti memainkan peranan untuk menonjolkan berita keganasan ini sebagai suatu tindakan yang ganas dan melanggar undang-undang supaya gejala seperti ini tidak menjadi suatu ikutan.  

Sebagai seorang warga negara Malaysia, aku terpanggil meluahkan pandanganku tanpa prejudis kepada mana-mana kumpulan. Aku berpegang yang benar tetap benar dan yang salah tetap salah walaupun kepada keluargaku sendiri. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • Jalan Jengka ini sering kali berlakunya kemalangan dan tidak kurang sudah banyak meragut nyawa. Kebelakangan ini semakin kerap berlaku kemalangan dilalua...
  • 21 November 2016.....tarikh yang mungkin aku takkan lupakan sampai bila-bila . Tarikh yang sungguh menguji naluri keibuan Memandangkan aku jenis yang ...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...