Oshin

Assalamualaikum... sudah terlalu lama aku tak bercerita dalam blog aku ini. Bukan malas nak menulis tetapi memang malaslah sebenarnya.. hahaha.. Kerja kalau nak diikutkan tak pernah habis.. lepas satu.. satu kerja menunggu kita.. Apatahlah lagi kalau kerja yang ada tertangguh.. lagilah pening apabila memikirkannya..

Tak kiralah ada kerja atau tidak... malam ni aku nak taipkan juga satu peristiwa yang agak menarik dalam hidupku.. 

Dulu aku ada cerita tentang seekor kucing peliharaan yang dipanggil Citam.. Namun telah ditakdirkan pada suatu hari Citam hilang kat Melaka semasa aku balik ke sana..


Beberapa bulan selepas itu iaitu dalam bulan 12. 2014, aku mengambil seekor anak kucing lagi. Aku minat sangat kucing tu kerana melihat ibunya daripada baka berbulu panjang dan gebur (gebu) walaupun kucing kampung. Aku berhajat mendapatkan kucing betina kerana senang ambil bakanya nanti. Awal-awal lagi aku menanda anak kucing yang ingin aku miliki iaitu seekor kucing yang cantik pada pandanganku.


  

Setelah bercerai susu dengan ibunya, aku secara rasmi mengambil anak kucing itu untuk dipelihara dengan perasaan yang sangat gembira. Oleh kerana kucing itu betina, aku perlu memilih nama yang sesuai dengan jantinanya. 



Isteri aku mencadangkan namanya Oshin. katanya dia minat sangat dengan watak cerita jepun tu. aku ikut jelah walaupun aku sendiri tak ingat langsung tentang watak cerita itu.



Aku berazam untuk menjaga Oshin sebaik mungkin. Sememang aku gembira melihat Oshin membesar dengan sihat dan lincah sekali. Hari demi hari Oshin semakin comel dan bulunya semakin gebur ( Ada tak perkatan 'gebur' ni. jika tiada lagi bermakna ini  istilah aku reka sendiri sebab 'gebu' bagi aku tak sesuai untuk bulu. Nanti orang bahasa boleh ambil istilah ini sebagai istilah standart dalam bahasa Melayu ya) dan lebat. 



Aku rasa sungguh bertuah kerana bukan senang nak dapat kucing yang secomel ini. Ramai orang melihatnya mengatakan harga di pasaran untuk kucing secantik ini mencecah ratusan malahan boleh mencecah ribu. Jadi kecomelannya memang akui kerana boleh dikatakan semua orang yang melihatnya akan mengakui kecantikan dan kecomelannya itu.. Wah bertuahnya aku mendapat Oshin...


2 atau 3 bulan selepas itu, aku mula perasaan sesuatu yang ganjil berlaku pada Oshin... Walaupun Oshin betina tetapi kenapa macam timbul telor je.. setelah diamati barulah aku perasan yang Oshin memang ada telor.. Hiss... hiss... his...! Kucing jantan rupanya.


Apalah nasib! Nak kucing betina tetapi dapat pula kucing jantan. Macam manalah aku boleh tak perasaan yang Oshin ni kucing jantan dulu. Kalau tidak boleh aku pilih anak kucing lain. Ada 4 ekor anak kucing tu dulu. Sekarang dah terlambat. Semua anak kucing tu dah diambil orang. Ibunya pula dah mati dilanggar kereta. Aku rasa sedikit kecewa tetapi aku tetap bersyukur... Walaupun jantan, nama Oshin biarlah kekal sebab kami dah biasa dengan panggilan itu..


Hey macamana nak ambil baka Oshin ni.. susahlah nak pastikan Oshin kawin dengan betina mana... Kalau Oshin betina senanglah..  Ada sapa-sapa yang boleh tolong..      


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • Jalan Jengka ini sering kali berlakunya kemalangan dan tidak kurang sudah banyak meragut nyawa. Kebelakangan ini semakin kerap berlaku kemalangan dilalua...
  • 21 November 2016.....tarikh yang mungkin aku takkan lupakan sampai bila-bila . Tarikh yang sungguh menguji naluri keibuan Memandangkan aku jenis yang ...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...