Hasidi Homestay & Guest House

Aku ada beli sebuah rumah di Melaka, lebih kurang 3 tahun lepas. Aku beli rumah tu sebagai aset je sebab aku dan pun tinggal di rumah sendiri di Temerloh. Masa tu adalah duit lebih sikit-sikit setiap bulan. Memang betul duit tu boleh simpan tapi biasanya mudah sangat keluar. Aiy.. maklumlah, bila duit rasa banyak sikit, mana fikir panjang sangat apabila nak berbelanja.

Lama-kelamaan aku rasa elok aku beli sesuatu yang boleh dijadikan aset untuk masa depan aku sekeluarga terutamanya anak aku. Rumahlah paling baik kan sebabnya nak beli tanah takut terbiar je jadinya, nak-nak kalau tanah tu jauh dari tempat tinggal. Oleh kerana isteri aku orang Melaka, eloklah rumah tu dibeli di Melaka sebabnya apa-apa hal senang dia balik bersama keluarga dia. Kita ni bukan tau nasib kita macam mana kan?

Besar juga bagi aku membayar rumah tu bulan-bulan. 800 lebih woooo... gaji macam aku ni kira besar dah sedang tu. Lebih-lebih lagi kita tak duduk di situ, lagilah rasa besarnya. Bayar saja...  je! Nok sewa sayangkan rumah takut rosak. Lagipun lepas tu kita kena serah 100 peratus lah kepada penyewa selagi dia menyewa rumah kita. Tak cekok juga rasanya. Paling baik rasanya adalah dengan menjadikan rumah tu sebagai homestay je kerana aku masih lagi boleh guna rumah tu jika mahu. Selamat sikit sebabnya orang duduk pun tak lama. Di samping dapat menampung sedikit bayaran bulanan rumah tu.

Aku bincang dengan isteri tapi nampaknya dia keberatan sangat. Lagipun takda sapa yang sanggup nak menguruskan homestay tu nanti. Dah minta kepada ipar-ipar menolong tapi semuanya menolak.

Pada satu hari masa makan bersama-sama ipar, aku saya je cakap lagi rumah tu nok buat homestay. Akak ipar aku sorang tu dengan selamba mencabar aku, katanya dia sanggup jaga. Aku tau dia bergurau je tu tapi aku saja ambil serius, ha ha. Bukan senang nak dapat orang rapat sanggup jaga homestay aku nanti. Lepas pada tu aku terus beli perabot-perabot dan sebagainya untuk menyiapkan homestay tu. Akak ipar aku bukan main marah lagi, katanya aku tak faham orang bergurau je. aku terus buat tak faham hingga dia akhirnya alah malu kerana mencabar aku dulu dan akhirnya dia sanggup juga jaga homestay aku tu. Yahoo..

Aku namakan homestay tu dengan nama Hasidi Homestay & Guest House. Bantailah dua-dua nama sekali aku ambik.

Lepas tu aku publishkan dalam mudah.my, buat blog, dan halaman facebook seperti di bawah:

http://hasidihomestay.blogspot.com/
https://www.facebook.com/hasidi.rembia
http://alorgajahhomestay.wordpress.com


Aku tetapkan harga untuk semalam 150 ringgit je dengan 1 bilik tidur dilengkapi pendingin hawa dan 2 bilik lagi ada kipas siling 5 bilah. Setiap bilik juga ada almari. Bilik air pula ada 2 iaitu 1 dalam bilik tidur utama, manakala 1 lagi di dapur.


Di dapur pula lengkap dengan dapur gas, peti sejuk, meja makan dan pinggan mangkuk. Bolehlah nak memasak jika mahu.


Manakala di ruang tamu ada sofa, tv astro, dan meja setarika. Mesin basuhpun ada tapi aku letak di depan atau halaman rumah sebabnya malas tebuk-tebuk rumah aku ni untuk buat macam-macam saluran paip pula. Kalau letak kat halaman rumah tak payah tebuk-tebuk dah, sambung je paip tu ke mesin basuh tu. Buat sendiri je, jimat sikit.

Pandangan dari hadapan Homestay aku. Boleh park 2 buah kerata Waja. Dah test dah.

Aku rasa strategik kedudukan homestay aku ni. Terletak di tengah-tengah Melaka. Kira mudahlah nak pergi ke mana-mana di Melaka ni sebab hampir sama jauh je. Bukalah blog yang aku beri tadi kalau tak caya. Kat sini malaslah nak cerita panjang-panjang nanti nampak sangat aku nok promosi homestay aku ni.. hehe memang nak promosi pun... Dah buat mesti nak lakukan... kalau tak sia-sia jelah.

Oklah itu jelah cerita aku kali ni. Aku sangat-sangat berharap lakulah homestay aku ni.. Jadi saudara dan saudari sudilah menginap di homestay aku ni ya. Memang aku berazam nak bagi yang terbaik untuk pelanggan. InsyaAllah sapa menyewa di sini nanti akan berpuas hati. Kalau ok nanti semua bilik aku masukkan aircond dengan harga sewa yang sama. InsyaAllah.

Eloklah kita bantu-membantu sesama kita kan... mudah-mudahan kita semua sama-sama dimurahkan rezeki..

Hubungi no h/p ni untuk booking:  014 - 841 3707 / Midi

Maaflah jika ada tersilap kata.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • KADAR zakat fitrah di Pahang tahun ini kekal RM7 iaitu berdasarkan harga beras ditetapkan Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (MUIP). Timbalan...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Cerita JJCM malam minggu; Petang sabtu, selepas puas berlegar -legar tanpa tujuan di OU Damansara, perut masing-masing mula berkeroncong terutama perut ...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...