Kucing



Dah lama aku minat memelihara kucing ni tetapi tak jadi sebab beberapa masalah. Pertama aku ni duduk kat kawasan taman, susahlah kucing tu kalau nak cari tempat untuk berak. Kalau di kampung, kucing boleh cari sendiri tempat di luar rumah kalau nak berak. Kawasan taman ni tanahnya terlalu terhad sebab semuanya dah bersimen atau bertar.

Kedua kalau nak pelihara juga kucing di kawasan taman ni boleh tapi terpaksa banyaklah sikit belanjanya. Bekas najis dan pasir kucing mesti kena beli. Itu dah berapa puluh ringgit sebulan. Nak ajar kucing berak kat tandas pula rasanya susah, apatah lagi kedua-dua tandas kat rumah aku ni tandas duduk. Boleh ke ajar kucing tu nanti berak kat tandas duduk tu. Selain tu rasanya aku kena beli makanan kucing sebab ramai orang kata kalau kita bagi makan nasi, bulu kucing tu akan gugur. Lecehlah kalau macam tu.

Sebenarnya dulu aku pernah sekali pelihara kucing. Aku dah lupa macam mana aku dapat kucing tu tapi tak silap aku, anak kucing tu aku jumpa kat depan rumah aku, tempat parking kereta. Mungkin anak kucing tu ditinggalkan ibunya jadi aku kesianlah takut dia kebulur nanti. Anak aku pun memang suruh sangat aku jaga kucing tu. Aku jaga kucing tu dalam sebulan dua tetapi lepas tu terpaksa aku bagi kucing tu kat abang cu aku. Ini kerana kucing tu asyik berak di tanah kat laman rumah jiran aku je. Rumah akupun ada juga sikit kawasan tanah tetapi kucing tu lebih minat berak kat laman rumah jiran aku. Aku naik malulah sebab setiap kali aku balik kerja, aku tengok jiran aku tu sedang membuang najis kucing aku kat dalam tanah laman rumahnya. Akhirnya kucing tu aku serahkan kepada abang cu aku. Anak kucing tu warna putih dan kami panggilnya Comel.

Baru-baru ni dalam sebulan dua, ada lagi seekor anak kucing ditinggalkan oleh ibunya kat depan rumah aku. Anak kucing ni halus sangat lagi. Berjalanpun tak berapa betul, terhengkang-hengkang. Pada mulanya aku letak dia dalam sebuah kotak dan biarkan kat luar rumah. Aku harap ibunya akan datang ambil anaknya nanti. Beberapa hari berlalu tetapi ibunya tak datang juga. Akhirnya aku ambil keputusan untuk menjaga anak kucing ni sebab rasa kesian sangat.

Pada mulanya aku bagi dia susu biasa je tetapi masalahnya anak kucing ni cirit pula. Nampaknya terpaksalah aku keluar belanja untuk anak kucing ni. Habis duit aku dekat rm50 membeli susu khas untuk anak kucing serta puting susunya sekali. Ha ha ha, semenjak itu jadilah aku bapa angkat anak kucing ni. Kemudian aku beli pula sangkar kucing, pasir kucing, makanan kucing dan lain-lain lagi. Ada sekali tu dia monyok je, terpaksalah bawa kucing ni ke klinik. Kalau balik kampung pun aku bawa anak kucing ni balik sekali. Selalu juga aku terpaksa tumpangkan anak kucing ni di rumah abang cu kalau kami berjalan tak lama. Terima kasihlah abang cu sekeluarga. Anak aku namakan anak kucing jantan ni Si Citam kerana warnanya bertompok tiga iaitu warna hitam, putih dan kelabu.

Memang susah jaga kucing ni tetapi sebenarnya ia menyeronokkan. Aku rasa aku nak terus jaga kucing ni, InsyaAllah...

Satu perkara yang aku terfikir sangat-sangat apabila aku menjaga kucing ni ialah kehebatan Allah Yang Maha Agung. Aku pelik melihat kejinakkan kucing ni seperti memang diciptakan Allah sebagai binatang manjaan manusia. Kucing ni memang ada tindak balas secara langsung dengan manusia seperti boleh bergurau, bermain, dan sebagainya yang cukup menenangkan kita. Sesungguhnya Allah itu Maha Pencipta yang menciptakan pelbagai-bagai makhluk dengan pelbagai-bagai peranan. MasyAllah....  

Ini link video aksi Si Citam, anak kucing aku tu...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • KADAR zakat fitrah di Pahang tahun ini kekal RM7 iaitu berdasarkan harga beras ditetapkan Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (MUIP). Timbalan...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Cerita JJCM malam minggu; Petang sabtu, selepas puas berlegar -legar tanpa tujuan di OU Damansara, perut masing-masing mula berkeroncong terutama perut ...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...