Antara hak dan bathil

Dah tahu tapi buat-buat tak tahu. Mengapa jadi begini?

??????????????????????????????????? Tak boleh cakap lebih2 nanti!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ya Allah. Berikanlah hidayah kepada hamba-Mu ini.

Tarikh : 6 September 2010

Majlis Khatam Al-Quran dan Majlis Berbuka Puasa Bersama Anak-anak Yatim Di Seri Perdana

Merdeka dah weh!

Merdeka!

Mat Kilau, salah seorang pendekar di negeri Pahang menentang penjajah.

Sebenarnya tak reti aku nak cerita pasal Hari Ulang Tahun Kemerdekaan negara kita tercinta ni. Apa yang aku tahu apabila tiba hari ulang tahun kemerdekaan negara kita ni, aku akan cuti. Ini memang dah berlaku sejak zaman aku sekolah lagi sampailah sekarang.

Hari nilah aku dapat tidur lebih sikit daripada biasa. Lepas tu bila bangun, biasanya aku tengoklah tv  untuk menonton sambutan kemerkaan yang ditayangkan di kaca televisyen. Jadi hari ini memang menggembirakan akulah, sebabnya aku dapat cuti dan berehat bersama keluarga.

Aku bersyukur sangatlah negara kita telah merdeka daripada penjajahan. Bagaimana keadaan negara kita ni sebelum merdeka? Tentu dah jauh sangat bezanya dengan keadaan sekarangkan!

Emak aku cakap zaman dijajah oleh Jepun lebih teruk daripada zaman dijajah oleh orang putih. Katanya zaman orang putih menjajah dahulu orang ramai tidak berasa takut seperti pada zaman penjajahan Jepun. Masa zaman Jepun orang takut sebab kalau tersilap sikit kena penampar Jepun. Ada juga yang kena lebih teruk lagi seperti kena minum air sabun atau kena pancung kepala.

Keadaan susah di zaman sebelum merdeka dan di awal kemerdekaan negara kita ni selalu aku dengar daripada cerita-cerita orang lama. Selain itu daripada gambar dan tontonan cerita-cerita lama juga dapat memberi gambaran yang lebih jelas kepadaku tentang keadaan orang zaman itu.

Memang susah orang zaman tu weh. Tengok dalam cerita-cerita P.Ramlee, kebanyakkan rumah orang zaman tu hanya seperti pondok usang yang beratapkan daun rembia. Tinggal pula di kampung-kampung yang serba kekurangan. Hanya di sungai atau perigi air diperolehi untuk minuman dan masakan, selain menjadi tempat mandi dan membasuh pakaian . Jalannya pula hanya denai-denai dan tiada kemudahan elektrik. Budak-budak pula bermain di halaman rumah dengan tidak berbaju. Begitulah gambaran kehidupan orang kampung di zaman itu. Jadi cubalah bandingkan keadaan itu dengan keadaan kita sekarang. Tentu nampak kemajuannyakan.

Aku sebenarnya dapat merasa juga keadaan seperti itu semasa aku kecil-kecil dulu. Masa tu aku tinggal di Ulu Kumbang. Kebanyakkan rumah orang masa tu sama seperti dalam cerita P. Ramlee tulah. Pakaian jarang sangat berganti kecuali pada musim raya. Baju, kain dan seluar pula akan dipakai selagi boleh ditampal. Budak-budak pergi ke sekolah pula pakai kasut rubber.

Taklah macam aku sekarang ni, kain baju tak cukup satu almari besar tiga pintu. Bila teragak nak beli baju atau seluar, pergi jelah ke pasar raya berdekatan yang tak sampaipun 15 minit menggunakan kereta.  Anak aku pula umur tak sampaipun tiga bulan dah berjalan sampai ke Kuala Lumpur dan Melaka. Pendek kata banyak sungguh mudahnya jika nak dibanding dengan zaman dulu.

Bersyukur aku dengan kemerdekaan ini. Hasil kemerdekaan ini, kita dapat menikmati kemajuan dan kemakmuran yang tidak boleh aku nafikan. Bagaimanapun aku berasa amat bimbang tentang beberapa isu yang semakin hangat sejak akhir-akhir ini.

Pertama, perpaduan antara orang Melayu nampak seperti semakin berpecah-belah. Antara puncanya adalah  kerana fahaman politik yang berbeza. Mereka berpecah kepada UMNO, PAS, dan PKR. Bagaimana kita nak menjadi kuat jika kita berpecah-belah. Oleh itu, marilah kita kembali semula bersatu dengan menjadi Al-Quran dan Sunnah sebagai tunjang peraduan. Yang benar, cakaplah benar dan yang salah mengaku ajelah. Janganlah kita sanggup menegakkan benang yang basah semata-mata kerana kepentingan peribadi dan duniawi. Oleh sebab kepentingan itu, kita tidak sanggup menegakkan kebenaran tetapi sanggup pula mengorbankan kesucian  agama dan maruah bangsa kita. Mohlah kita sama-sama berjuang menegakkan syiar Islam di bumi Malaysia yang kita cintai ini. Marilah kita bepakat elok-elok.

Rasanya eloklah aku tangguh dulu catatan aku ni. Sebenarnya aku banyak kerja ni. Aku sambung balik nanti dengan isu kedua dan seterusnya mengikut pandangan aku. Maaflah ye!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohlah ikut aku!

Catatan Popular

Mohlah jengok!

  • KADAR zakat fitrah di Pahang tahun ini kekal RM7 iaitu berdasarkan harga beras ditetapkan Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (MUIP). Timbalan...
  • Assalamualaikum kaum keluarga dan para sahabat, Silalah muat turun "Sejarah Kedah" oleh Haji Buyong Adil terbitan DBP tahun 1980 di sini. https://drive.go...
  • Cerita JJCM malam minggu; Petang sabtu, selepas puas berlegar -legar tanpa tujuan di OU Damansara, perut masing-masing mula berkeroncong terutama perut ...
  • Selamat tahun baru 2017. Semoga tahun 2017 ini akan membawa kejayaan kepada kita semua .
  • Pohpalehh.... Melantung baunye. Dah bubuh bagei gaye dak Awang. Tak amboh ilang jugek. Sabun cak kapok te dah pipih sentei dak Awang ghate ke seme badan ny...
  • Alhamdulillah hari ini dah masuk beberapa bulan aku bayar bulanan untuk rumah tu, walaupun macam berat nak bayar sebab rumah belum siap, tapi tanggungjawab...
  • Akademi Silat merupakan sebuah program realiti yang julung kali diterbitkan oleh TV AlHijrah pada tahun 2016 untuk menarik minat generasi muda mempelajari ...
  • Makmur Guesthouse turut menyediakan bilik-bilik untuk disewa. Bilik-bilik ini terletak di kawasan rumah pemilik. Lokasi Makmur Rooms adalah di Kampung Ba...
  • Harga Terbaru Tiket Tambang Bas 1 April 2015 Semua barang naik, harap gaji pun akan naik jugak ah...hahaha..doa banyak - banyak k...
  • Assalamualaikum Salam Dari Raja Beloot Saje nak bagitau yang aku... MASIH HIDUP LAGI Hahahahahahahahahahaha
  • *https://www.youtube.com/watch?v=IbldsUPVveo&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHwA&index=5* https://www.youtube.com/watch?v=MzqNnxmdTGk&list=UU4zhKrEaSXjd6pcVgCgGHw...
  • Assalamualaikum.. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mul...
  • Baru-baru ni ramai orang terutamanye yg duduk di Dekroh Bere tersedok kuih bila buletin utama memaparkan berita mengenai pencerobohan kawasan hutan seluas ...
  • 27 - 31 Dis 2012 - percutian musim sejuk. Apa taknya - kesejukan teramat sangat bawah 10 degre C.Sebelum berangkat, saya telah dimaklumkan untuk bersiap se...
  • *6 Disember 2012* *setelah selesai makan tengahari kami sekeluarga menunggu speed boat untuk kembali ke Sibu dan seterusnya kembali ke Semenanjung* * Ting...
  • ِإن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُ...
  • Assalamu alaikum. Selamat Hari Raya maaf zahir batin kepada semua kengkawan blogger. InshaAllah panjang umur saya akan kesini lagi. Take care. Pegi open h...
  • *KEBUN HAYAT* *menanam budi* *sekebun hayat* *tumbuh harapnya* *mekar kasih.* *menyiram kasih* *sekebun hayat* *mekar budinya* *seluas sayang.* *menuai ci...
  • بسم الله الرحمن الرحيم Al ikhlas Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; be...
  • Air hujan yang bersih dan segar akan mengalir ke sungai-sungai yang jauhnya berbatu-batu sebelum ia berkumpul dalam empangan di mana ia akan dirawat dan...
  • Untuk panduan yang pertama malam ni saya nak beri panduan berkenaan bagaimana ingin setting shoutmix agar masa yang tertera sama dengan jam yang ada di Mal...
  • Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah: *Teater Natrah...
  • *...orang senang tambah-tambah senang ......(isi tempat kosong)* Kad Kredit 1. Pakai dulu bayar kemudian 2. Lambat Bayar Kena late charge dan kena intere...
  • *Boya* Korang kenal boya? Sejenis pengangkutan air yang digunakan untuk menyeberang sungai. Rupanya seperti sampan bersaiz besar dan diperbuar dari kelul...
  • Letter from India My dear Bala, I am in a well here and hoping you are also in a well there. I'm writing this letter slowly, because I know you cannot r...
  • Sumber: Malaysian Fishing Net Teman pernah kena usik masa kat Sungai Tekam, tempatnya selepas jambatan kedua Tasik Banding akan sampai ke simpang RPS Banun...
  • *Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yan...